انتقال 203 میلیون بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی در منطقه لرستان

به گزارش رکنا از لرستان؛ سید محمد کریم هاشمی زاده در تشریح این خبر اظهار داشت: این حجم از انتقال مواد در سایه تلاش مردانی حاصل شده است که با کار شبانه روزی هر ناممکنی را ممکن کرده‌اند تا علیرغم تحریم‌های ظالمانه، هیچ گونه خللی در روند سوخت رسانی کشور وجود نداشته باشد. 

وی با تاکید به استفاده از تولیدات داخلی در عملیات‌های فنی این شرکت، افزود: استفاده از فناوری‌های داخلی و تولیدات دانش بنیان همواره مورد تاکید مدیران ارشد شرکت بوده و هست و در دولت سیزدهم نیزاین روند شتاب بیشتری گرفته است و در حال حاضر در بسیاری از عملیات‌های فنی و تامین قطعات دستگاه‌ها، از صد در صد توان و تولیدات داخلی استفاده می‌شود. 

هاشمی زاده ادامه داد: با تکیه بر توان داخلی و دانش مهندسین این منطقه، در سال گذشته 2 دستگاه توربین سولار با استفاده از تجهیزات ساخت داخل در مرکز انتقال نفت شهدای تنگ فنی نصب و راه اندازی شد، ضمن اینکه دو دستگاه توربین دیگر نیز که قبلا توسط شرکت خارجی تعمیر می‌شدند، توسط مهندسین و کارشناسان واحدهای فنی منطقه لرستان تعمیر شدند و در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند. 

وی به ترمیم و نوسازی خطوط لوله نفت منطقه لرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر همه خطوط لوله انتقال نفت این منطقه در وضعیت ایمن قرار دارند و با تلاش شبانه روزی همه نیروهای این منطقه، انتقال ایمن و پایدار در خطوط لوله نفت منطقه لرستان جاری است. 

مدیر منطقه لرستان به تعویض بیش از 4600 متر خطوط لوله نفت 16 و 26 اینچ در یکسال گذشته اشاره کرد و افزود: تعویض این خطوط در راستای پایدار سازی عملیات و ایمن سازی خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی انجام شد. 

وی یادآور شد: انجام 2673 متر مربع پوشش در محل خوردگی‌های تعمیر شده، آببردگی ها و مقاطع تعویضی از دیگر اقدامات انجام شده در این منطقه است. 

هاشمی زاده به تعمیرات اساسی دستگاهای اصلی شامل توربین ها، پمپ ها و... توسط مهندسین این منطقه در مراکز انتقال نفت و تاسیسات اشاره کرد و اظهار داشت: این منطقه همچنین در مدت یاد شده، حفاری حدود 400 متر و کابل اندازی 420 متر فیبر نوری و احداث دیوار سنگی و پوشش خط 16 اینچ محدوده بیدرویه، تنگ فنی در بستر رودخانه چم گرداب را انجام داده است. 

سید محمد کریم هاشمی زاده افزود: این منطقه با در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و مجرب، وظیفه انتقال نفت خام مورد نیاز پالایشگاه های اراک، تهران، کرمانشاه، تبریز و نیز انتقال فرآورده های تولیدی و وارداتی از جنوب به شمال  کشور را به عهده دارد و سوخت مصرفی استان لرستان و استانهای همجوار(مرکزی، کرمانشاه، ایلام) را تأمین می کند. 

وی ادامه داد: منطقه لرستان دارای 780 کیلومتر خطوط لوله از قطر 10 الی 30 اینچ ، 19 ایستگاه حفاظت از زنگ و 19ایستگاه مخابراتی است و روزانه 500 هزار بشکه نفت خام و 135 هزار بشکه فرآورده های نفتی را منتقل می کند. 

هاشمی زاده خاطرنشان کرد: مخابرات این منطقه نیز، وظیفه تـأمین و نگهداری ارتباط مرکز منطقه، مراکزانتقال نفت تابعه، تأسیسات خرم آباد، شرکت ملی پخش منطقه لرستان ، انبارنفت خرم آبـاد، ناحیه بروجرد و انبار تدارکات شهید درخشان (بدرآباد) را توسط 14ایستگاه فعال و 5 ایستگاه غیر فعال (پاسیو) به عهده دارد. همچنین تأمین ارتباط مسیرهای تهران جنوب و تهران شمال غرب را نیز به انجام می رساند و توسـط فیبر نوری علاوه برتغذیه مراکز انتقال نفت تابعه و منطقه، ارتباط جنوب_ تهران را تأمین می کند. 

وی با بیان اینکه انتقال نفت در این منطقه از طریق مراکز انتقال نفت شهدای تنگ فنی، شهید سیفی بلمکی (آسار)، شهید قلندری (پل باباحسین) و برداسپی انجام می شود، اظهار داشت: دستگاه های اصلی برای پمپاژ مواد نفتی در منطقه لرستان شامل 25 دستگاه توربوپمپ (توربین) در انواع مختلف و 17 دستگاه الکتروپمپ دور ثابت و دور متغیر با قدرت کلی 147000 hP (اسب بخار) است. 

مدیر منطقه لرستان یادآور شد: کار انتقال نفت در این منطقه بصورت 24 ساعته و شبانه روزی است و بیش از 600 نیروی فعال در ستاد، مراکز انتقال نفت، تاسیسات و ایستگاه های مخابراتی با مجاهدت و کار در مناطق صعب العبور تلاش می کنند تا چرخ های صنعت انتقال نفت در این منطقه همواره در چرخش باشد.

مهدی زکی پور خبرنگار رکنا / لرستان

کدخبر: 923861 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟