مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ ها ابطال شد / پتروشیمی ها خوشحال شدند

به گزارش رکنا، محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، در توییتر نوشت: بالاخره با پیگیری های بسیار و مکرر، هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی ها و صنایع را مغایر قانون و باطل اعلام کرد.

از زمانی که نرخ 7 هزار تومانی خوراک پتروشیمی ها توسط دولت انجام شد، شاهد روند منفی بورس بودیم اما با خبر ابطال این مصوبه امروز چهارشنبه 18 مرداد ماه 1402 بالاخره نماد پتروشیمی ها و صنایع وابسته مثبت شد.

گفتنی است دولت با توجه به نرسیدن به سقف بودجه درآمدی 638 همتی از محل صادرات نفتی، با هدف کنترل تورم و پایه پولی قصد برداشت از صندوق ذخیره ارزی را نداشته و از این‌ رو اقدام به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ ها به 7 هزار تومان کرده است که این اقدام با تبصره 14و حمایت از صنایع در تناقض است.

لازم به ذکر است در همان زمان که تصمیم یک طرفه دولت به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و سوخت واحدهای صنعتی منجر شد، قیمت گاز در بازارهای جهانی رو به کاهش بود و فضا، فضای کاهش قیمت نفت و مواد پتروشیمی بود اما در ایران متاسفانه به طور ناگهانی و بدون اعلام قبلی، نرخ ها را بالا بردند.

به گفته کارشناسان همین مسئله باعث شد برخی از واحدهای پتروشیمی کشور از جمله واحد پتروشیمی گناوه تعطیل شود و دورنمای پتروشیمی های متانول و اوره روشن نباشد.

این مسئله مهم شرایط نامناسبی را برای کل بازار به همراه آورد. زیرا شرکت های نفتی و پتروشیمی، همراه با شرکت های سرمایه گذاری، هلدینگ ها و صندوق های سرمایه گذاری بالای 50 درصد بازار را تشکیل می دهند. قیمت سوخت بر تمام واحدهای صنعتی کشور تاثیر دارد و سود بسیاری از شرکت ها را کم کرد و باعث شد بازار وارد فاز اصلاحی شود.

توییت محسن علیزاده

نامه ای که بورس را سرخ کرد

روز سه شنبه 6 تیر ماه 1402 نامه‌ ای مبنی بر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ ها به 7 هزار تومان منتشر شد. تاریخ این نامه که ابلاغیه مصوبه هیأت وزیران و به امضای محمد مخبر، معاون اول دولت رسیده است، 17 اردیبهشت است. درست یک روز بعد از این تاریخ بورس تهران در روزی سیاه شاهد صف های فروش بسیاری از سهم های شاخص ساز و تاثیرگذار بود و یک ریزش تاریخی را به ثبت رساند.

برخی با اطلاع از این نامه اقدام به فروش سهام خود کردند و مشخص نیست چرا این مصوبه با تأخیر یک ماه و نیمه منتشر شده است.

در نامه مذکور نرخ گاز خوراک 7 هزار تومان، گاز سوخت پتروشیمی و گاز سوخت پالایشگاه و خوراک احیا فولاد، 4 هزار تومان، گاز سوخت فلزات 3 هزار تومان، گاز سوخت سیمان هزار تومان و سایر صنایع 600 تومان به ازای هر مترمکعب در نظر گرفته شده است. 10درصد تخفیف هم برای تولیدکنندگان متانول در نظر گرفته شده است.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد درخصوص انتشار این نامه گفت: موضوع افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ ها در جلسۀ 17 اردیبهشت دولت تصویب نشد و برای اعلام نظر کارشناسی به یکی از کارگروه‌ های دولت رفت. این کارگروه اواخر خرداد نتیجه را اعلام کرد و چند روز بعد هم موضوع تصویب شد اما دبیرخانه دولت با بی‌ دقتی تاریخ مصوبه را اشتباه نوشته است.

کدخبر: 917378 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟