واحدهای پتروشیمی را به تعطیلی کشاندند / شرکت ها دیگر تمایل چندانی برای صادرات ندارند!

به گزارش رکنا، مسائل اقتصادی، سیاسی و ریسک‌ های بازار به دلیل دخالت دولتی ها، بازار سرمایه را در بلاتکلیفی به سر می برد، به طوری که اقبال سهم های بزرگ و دلاری در هفته های اخیر بسیار کم شده است و تمایل خریداران به سمت سهام های کوچک و ریالی است که پیش بینی می شود ماه جاری، برای بازار سرمایه ماه رشد نباشد.

از دلایل اصلی این وضعیت می توان به دخالت مسئولین اشاره کرد که نمونه بارز این دخالت ها بحث نرخ خوراک پتروشیمی ها است که به گفته فعالان این حوزه وضعیتشان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و کل بازار سرمایه را با عدم اطمینان و رکود مواجه ساخته است.

در این خصوص گفتگوی رکنا با همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه را بخوانید:

همایون دارابی،کارشناس بازار سرمایه

واحدهای پتروشیمی را به تعطیلی کشاندند

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص دلایل بلاتکلیفی هفته های اخیر بورس گفت: مهمترین اتفاقی که در بازار رخ داد، تصمیم یک طرفه دولت در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها و سوخت واحدهای صنعتی بود. قیمت گاز در بازارهای جهانی رو به کاهش بود و فضا، فضای کاهش قیمت نفت و مواد پتروشیمی بود اما در ایران متاسفانه به طور ناگهانی و بدون اعلام قبلی، نرخ ها را بالا بردند. همین مسئله باعث شد برخی از واحدهای پتروشیمی کشور از جمله واحد پتروشیمی گناوه تعطیل شود و دورنمای پتروشیمی های متانول و اوره روشن نباشد.

او ادامه داد: این مسئله مهمی بود و شرایط نامناسبی را برای کل بازار به همراه داشت. زیرا شرکت های نفتی و پتروشیمی، همراه با شرکت های سرمایه گذاری، هلدینگ ها و صندوق های سرمایه گذاری بالای 50 درصد بازار را تشکیل می دهند. قیمت سوخت بر تمام واحدهای صنعتی کشور تاثیر دارد و سود بسیاری از شرکت ها را کم کرد و باعث شد بازار وارد فاز اصلاحی شود.

قیمت دلار غیرواقعی است / شرکت ها دیگر تمایل چندانی برای صادرات ندارند

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از طرفی امیدواری های کمی وجود دارد و نرخ بهره همچنان بالا است و خبرهایی مبنی بر افزایش بیشتر آن وجود دارد. قیمت دلار همچنان غیرواقعی است و شرکت ها مجبور هستند با قیمت غیرواقعی، ارز صادراتی خود را بفروشند و این مساله باعث می شود که شرکت ها دیگر تمایل چندانی برای صادرات نداشته باشند.

وقتی شرایط را به طور اجمالی بررسی می کنیم، مجموع سیاست های اقتصادی کشور، سیاست های مناسبی نیست و بازار سرمایه و شاخص بورس به عنوان آینه ای که درست و نادرست بودن این سیاست ها را نشان می دهد عملا این هشدار را به همه می دهد که وضعیت، چندان مناسب نیست.

بخش عمده وضعیت اقتصادی امروز کشور ناشی از تصمیمات اشتباهی است که در حوزه سیاست های کلان گرفته می شود

دارابی در پاسخ به این سوال که ما در شرایط تحریم ها به سرمی بریم و چرا دولتی ها به جای تسهیل وضعیت، مشکل ساز می شوند؟ گفت: شرایط اقتصادی کشور به میزان کمی به تحریم ها وابسته است و آنچه ما در حال حاضر شاهد هستیم اشتباهات مدیریتی است. بخش عمده وضعیت اقتصادی امروز کشور ناشی از تصمیمات اشتباهی است که در حوزه سیاست های کلان گرفته می شود.

وضعیت اقتصادی کشور نباید به این اندازه بهم ریخته باشد و عملا شرایط به گونه ای است که می توانیم اقتصاد مناسب تری را داشته باشیم اما متاسفانه فضا به شکلی است که سیاست ها یا بدون مطالعه قبلی اجرا می شود یا فشار عجیب و غریبی را وارد می کنند. همین مساله را در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها می توان بیان کرد.از طرفی باعث کاهش درآمد صندوق های بازنشستگی می شوند و دولت مجبور می شود به این صندوق ها کمک بیشتری کند. این در حالی است که هیچ تاثیر مثبتی برای دولت ندارند. یک نوع سردرگمی در سیاست ها مشاهده می کنیم.

خریداران دست نگه داشته اند

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال چه باید کرد؟ گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی های خود همواره تاکید کرده اند که رمز تغییر شرایط در اقتصاد کشور، اقتصاد مردمی و مشارکت مردم است. تنها جایی که مردم می توانند به راحتی شرکت کنند بازار سرمایه است. ما باید به این اندیشه بازگردیم که با ایجاد بستر مشارکت مردم و رفع نگرانی ها هم مشارکت را بالا ببریم و هم به کمک این مشارکت مشکلات را کم کنیم.

وقتی مشارکت رخ می دهد که وضعیت بنگاه ها خوب باشد. وقتی سیاست ها به طوری باشد که وضعیت بنگاه ها هم خوب شود، قطعا به نفع کل بازار است. در حال حاضر باید مردم را وارد بازار کنیم و آنها را از بازارهای کاذبی مانند دلار، ارز، سکه، املاک و مستغلات دور نگه داریم و از طرفی شرایط بنگاه ها را به گونه ای بهبود ببخشیم که سرمایه گذاری های مردم مثمر ثمر باشد.

وی درخصوص پیش بینی بازار سرمایه در روزهای آتی گفت: منتظر سیاست های دولت و خبرهای آتی هستیم. در حال حاضر خریداران دست نگه داشته اند تا ببینند چه اتفاقی می افتد.

شرکت ها را وادار به خودکشی می کنند

دارابی درخصوص تلاش شرکت سایپا برای خارج شدن از ماده 141 قانون تجارت گفت: آنچه در حال حاضر خودروسازان گرفتار آن هستند، قیمت گذاری دستوری و اشتباهات مدیریتی است. سال گذشته خودرو وارد بورس کالا شد و این تصمیم هم به نفع مردم و هم به نفع خودروساز و دولت بود. اما متاسفانه لابی های قدرت به قدری فشار وارد کردند که خودرو از بورس کالا حذف شد و زیاندهی ادامه پیدا کرد.

زمانی که یک تصمیم اشتباه در سطح کلان گرفته می شود، کاری از دست شرکت ها برنمی آید. قیمت گذاری دستوری و عدم عرضه خودرو در بورس یک نوع خودکشی است و وقتی شرکت را وادار به خودکشی می کنند، زیانده می شود. آنچه در بسیاری از صنایع کشور در حال انجام است این است که شرکت ها را مجبور می کنند با زیان کالای خود را بفروشند و این باعث می شود شرکت ها دچار زیان شوند و خارج شدن از این زیان بسیار کار سختی است.

وی تاکید کرد: قابل درک نیست که چرا ما شرکت های کشورمان را وادار به خودکشی می کنیم و منتظر هستیم با هزار مشکل از چاله ها در بیایند که ایجاد این چاله ها به دلیل تصمیم های دولتی است.

سایپا، ایران خودرو و دیگر خودروسازان در حال حاضر اسیر سیاست های اشتباه هستند و تا زمانی که این اشتباهات وجود دارد، هر اقدامی منجر به زیانده شدن خواهد شد. شرکت ها هم نمی توانند وقتی دست و پایشان بسته است، کار خاصی انجام دهند. بنابراین خارج شدن از ماده 141 قانون تجارت به این معنی است که می توانند اعتبار بیشتری دریافت کنند تا وضعیت بهتر شود، زیرا بانک ها عملا به شرکت هایی که مشمول ماده 141 هستند، تسهیلات پرداخت نمی کنند. چون ریسک بالایی دارد.

کدخبر: 913843 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟