قورمه نذری برای 100 نفر چقدر تمام می‌‌ شود؟

به گزارش رکنا، هر چه به تعطیلات دهه اول محرم یعنی مناسبت‌های تاسوعای حسینی و عاشورای حسینی نزدیک می‌شویم، حال و هوای پخت و پز نذری و رساندن آن به دست عزاداران حسینی بیشتر می‌شود.

غذاهای مختلفی برای نذورات مردم رایج است از قیمه معروف امام حسین گرفته تا عدس پلو، باقالی پلو و حتی در بین کباب‌ها کوبیده و جوجه کباب نیز در غذاهای نذری مرسوم است اما طبق عادت بین رسوم ایرانی خورشت قیمه و قورمه سبزی طرفداران همیشگی خودش را دارد و نذر دهندگان نیز اغلب این ۲ خورشت ایرانی را نذر می‌کنند. حال می‌خواهیم بررسی کنیم هزینه پخت و پز چلو خورشت قورمه سبزی برای ۱۰۰ نفر چقدر برای خانوار هزینه برمی دارد.

میزان قورمه سبزی مورد نیاز برای ۱۰۰ نفر، ۱۰ کیلو در نظر گرفته می‌شود که طبق آخرین قیمت‌ها در سایت‌های اینترنتی هر کیلو سبزی سرخ شده ۱۸۰ هز ار تومان عرضه می‌شود و برای این مقدار سبزی هزینه نهایی ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد.

بعد از هزینه سبزی نوبت به برنج می‌رسد که این قلم براساس سلیقه افراد انتخاب می‌شود. برنج‌های مختلفی در بازار وجود دارد و طبق انتخاب می‌توان از بین برنج‌های ایرانی و برنج خارجی یکی را انتخاب کرد. طبق آخرین قیمت‌ها قیمت هر گونی ۱۰ کیلویی برنج طارم ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده است که برای ۱۰۰ عدد غذا ۵ کیلو از آن نیاز است و بنابراین ۴۵۰ هزار تومان هزینه برنج تمام می‌شود.

حال هزینه گوشت خورشت را باید محاسبه کنیم و طبق نظر آشپزها برای ۱۰۰ نفر حدود ۴ کیلو گوشت خورشتی گوسفندی برای خورتش قورمه سبزی مورد نیاز است. طبق آخرین قیمت‌ها هر کیلو گوشت خورشتی گوسفندی به قیمت هر کیلو ۷۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و در مجموع باید حدود ۳ میلیون تومان هزینه کرد.

هزینه مهم بعدی خرید حبوبات است. برای تهیه ۱۰۰ غذای خورشت قورمه سبزی حدود ۳ کیلو لوبیا قرمز نیاز است. هر کیلو لوبیا قرمز به قیمت ۶۸ هزار تومان به فروش می‌رسد که برای این مقدار حدود ۲۰۴ هزار تومان باید هزینه کرد. هزینه مهم بعدی خرید حبوبات است. برای تهیه ۱۰۰ غذای خورشت قورمه سبزی حدود ۳ کیلو لوبیا قرمز نیاز است. هر کیلو لوبیا قرمز به قیمت ۶۸ هزار تومان به فروش می‌رسد که برای این مقدار حدود ۲۰۴ هزار تومان باید هزینه کرد.

مقدار پیاز مورد نیاز برای ۱۰۰ نفر در خورشت قورمه سبزی، ۳ کیلو پیاز است که هزینه آن با حساب هر کیلو ۱۶ هزار تومان حدودا ۵۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین هزینه لیمو عمانی، ادویه و زعفران برای ۱۰۰ نفر حدودا ۵۵۰ هزار تومان براورد شده است. برای تهیه ۱۰۰ عدد ظرف یکبار مصرف نیز ۲۰۰ هزار تومان باید هزینه کرد. در آخر اگر شما خودتان آشپز نباشید و بخواهید آشپزی غذای نذری را به یک آشپز حرفه‌ای بسپرید، باید ۶۰۰ هزار تومان بابت آن هزینه کنید.

در نهایت با حساب تک به تک اقلام مورد نیاز طبق گزارش بالا، برای تهیه ۱۰۰ چلو خورشت قورمه سبزی حدودا نزدیک به ۷ میلیون تومان هزینه باید کرد که البته باید تاکید کنیم این رقم با توجه به انتخاب افراد در اقلام مورد نیاز متفاوت خواهد بود و شاید بالا و پایین هم بشود.

مرحله به مرحله تا پخش نذری

برای ادای رسم پختن نذری پختن در ماه محرم، ابتدا باید لیست مواد مورد نیاز برای پخت آن غذا را آماده کرد. بهتر است مواد لازم را در لیستی نوشته و به ترتیب نیاز، آن‌ها را بررسی کنید. بعد از آن باید محیطی که قرار است پخت و پز در آنجا انجام شود را آماده کرد. ظرفی که غذا با حجم زیاد قرار است پخته شود و همچنین شریط بهداشتی فضا و ظروفی که قرار است استفاده شود نیز دارای اهمیت زیادی است.

مرحله بعدی آماده کردن مراحل پخت غذا و همچنین فراهم کردن حرارت مورد نیاز برای پخت غذا است. بعد از مرحله پخت غذا مهم‌ترین قسمت نذری، تهیه ظروف مورد نیازبرای سرو غذای نذری است. این ظروف باید مناسب غذای پخته شده و همچنین از نظر بهداشتی استاندارد باشد. مرحله انتهایی رساندن غذای نذری به دست افراد است که طبق رسوم قدیمی اغلب سعی می‌شود این غذا به دست نیازمندان و مستضعفان توزیع شود، هر چند بین تمام اقشار مصرف غذای نذری به دلیل تبرک بودن آن نیز رایج است.

منبع: گسترش نیوز

کدخبر: 912887 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟