شناسنامه دار کردن پوشاک و بهداشت و سلامت البسه نوزاد و کودک در دستور کار سازمان استاندارد است

به گزارش رکنا، پیش از این شنیده شده از الیاف بازیافتی بنگلادشی لباس تولید و وارد ایران می شود. الیاف بازیافتی نباید در صنعت پوشاک استفاده شود زیرا عامل انواع بیماری ها از جمله بیماری های پوستی می شود.

متاسفانه بر بخش تولید پوشاک در داخل کشور هیچ نظارتی نیست و اگر مردم دچار مشکل و بیماری شوند قابل پیگیرد قانونی نیست، زیرا اغلب فعالان این حوزه شبکه غیرقانونی و زیرزمینی هستند که کالای خود را از شبکه قاچاق و مبادی غیرقانونی تهیه می کنند.

در این شرایط مردم باید هوشیار باشند و کالایی را خریداری کنند که برچسب و شناسه ای که دارای مشخصات کالا، نوع و جنس پارچه و نام برند تولیدکننده باشد را دارا بوده تا درصورت هرگونه مشکل، قابلیت پیگرد قانونی وجود داشته باشد و در صورت نداشتن برچسب و شناسه بدانند که این کالا یا از سوی کسانی تولید شده که داخل مجموعه کیفی و سلامتی استاندارد قرار نگرفته اند و یا کالای قاچاق است و از مبادی غیررسمی وارد کشور شده و از شرایط استاندارد و بهداشتی برخوردار نیست.

در پی گزارش رکنا درخصوص تولید پوشاک غیراستاندارد در کشور و عدم نظارت بر فعالیت دستفروش ها و بساط گستران، سوالاتی را نیز در این خصوص از میثم شکوری، مدیرکل دفتر استاندارد صنایع غیرفلزی سازمان ملی استاندارد ایران پرسیدیم که در ادامه می آید:

میثم شکوری، مدیرکل دفتر استاندارد صنایع غیرفلزی سازمان ملی استاندارد ایران

میثم شکوری در ابتدا در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر کنترل بهداشتی و استاندارد پوشاک در کشور خصوصا کالاهای دستفروش ها وجود دارد؟ گفت: خیر، به این دلیل که ساماندهی، نظارت و کنترل دستفروشان و حفظ حقوق اصناف و شهروندان از وظایف قانونی شهرداری است.

او در پاسخ به این سوال که آیا سازمان استاندارد پروتکل بهداشتی برای رعایت استاندارد تولید پوشاک به تولیدکنندگان خصوصا تولیدکنندگان البسه کودک، حتی تولید پوشک، ابلاغ کرده است؟ گفت: انواع پوشک و نوارهای بهداشتی مشمول اجرای اجباری استاندارد در تولید داخل می باشند و روند آغاز موضوع بهداشت و سلامت در تولید پوشاک به خصوص البسه نوزاد و کودک به دلیل حساسیت بالا در دستور کار سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر استاندارد صنایع غیرفلزی سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به این سوال که پوشاک آلوده و تولید شده از پارچه های بازیافتی چه مشکلاتی را برای انسان خصوصا کودکان به وجود می آورد؟ گفت: از گذشته برای صنعت پوشاک استاندارد‌هایی تدوین شده است، اما در حال حاضر اجباری شدن این استانداردها به دلیل حفظ سلامت عمومی و حمایت از مصرف کننده مدنظر است و با توجه به قوانین بالادستی، حفظ سلامت در این زمینه اولویت دارد.

او تاکید کرد: شناسنامه دار کردن پوشاک در دستور کار سازمان ملی استاندارد قرار دارد.

شکوری در آخر در پاسخ به این سوال که آیا سازمان استاندارد نظارتی بر واردات پارچه دارد؟ گفت: انواع پارچه، مشمول مقررات استاندارد اجباری جهت واردات می باشند.

کدخبر: 904509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟