متأسفانه در شبکه بانکی کشور بی‌عدالتی نسبت به استان‌ها وجود دارد / روند فرایند وام اشتغالزایی در استان مرکزی مطلوب نیست

به گزارش رکنا، حسن میرزاخانی در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مرکزی، افزود: همواره مدافع شبکه بانکی به شرط انجام وظیفه هستیم، اما در صورت انجام نشدن وظایف و قصور شبکه بانکی، نمی‌توان از این مجموعه دفاع کرد. مدیران بانکی استان باید برای مبالغ تخصیصی وام را از تهران پیگیری کنند و در صورت کم توجهی، نمی‌توان انتظار داشت روند پرداخت وام در استان مطلوب شود.

وی با تأکید بر اینکه، شبکه بانکی باید همواره برای کمک به رونق تولید و رفع موانع به عنوان مطالبه جدی تلاش کند، ادامه داد: متأسفانه در شبکه بانکی کشور بی‌عدالتی نسبت به استانها وجود دارد. زیرا 55 درصد سپرده کشور در تهران و 68 درصد پرداخت‌ها نیز در شعب بانکی تهران انجام می‌شود. این فرایند موجب ناترازی منابع و مصرف شبکه بانکی در استان‌ها می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری مرکزی اظهار داشت: در بیمه تجاری و کارت بازرگانی نیز بی‌عدالتی مشهود است. در این رابطه از مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود در مرکز پژوهش‌های مجلس به این موضوع رسیدگی کند. از سوی دیگر کارت بازرگانی‌ واحدهای صنعتی که در استان‌ها مستقر هستند در تهران صادر می‌شود که مشکلاتی در شبکه بانکی ایجاد می‌کند. متولیان امر وظیفه دارند نسبت به اصلاح این مهم اقدام کنند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر کارگروه تخصصی اشتغال از سوی مجلس نیز در این جلسه گفت: روند فرایند وام اشتغالزایی از محل تبصره 16 آن هم با میزان جذب 33 درصدی در استان مرکزی مطلوب نیست و شبکه بانکی استان باید در این خصوص پیگیر باشد. این میزان جذب باید تا پایان تیرماه با همکاری شبکه بانکی استان به 80 درصد برسد.

ولی‌اله بیاتی افزود: مجلس شورای اسلامی مصوبات قابل قبولی در خصوص تسهیلات به خصوص وام‌های اشتغالزایی دارد دارد، اما مردم در روند و فرایند دریافت تسهیلات همواره از شبکه بانکی گله‌مند هستند. راه‌اندازی سامانه ثبت متقاضیان تسهیلات با هدف آسان شدن فرآیند وام پیش‌بینی شده است، اما گویا مردم در این سامانه نیز با مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: تورم به شدت رو به رشد است و متقاضیان نمی‌توانند با گرفتن تسهیلات برای آینده دورنمای مشخصی ترسیم کنند. با طولانی شدن فرآیند دریافت وام، مشکلات مردم مضاعف می‌شود. بنابراین بانک‌ها باید شرایط آسانی را برای متقاضیان وام فراهم کنند تا این فرصت خدمت کامل شود. همچنین بانک‌ها باید برای گرفتن ضامن وام، مطابق قوانین عمل کنند تا فرآیند پرداخت تسریع شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: اواخر سال گذشته 1433 میلیارد تومان تسهیلات جزء 2 تبصره 16 به استان ابلاغ شد که تاکنون 71 درصد این رقم در قالب 18 بانک استان اختصاص یافته است. از سوی دیگر یک درصد تسهیلات قرض‌الحسنه ابلاغی استان اختصاص یافته که معادل 70 درصد به بانک‌ها معرفی شدند. 33 درصد تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی نیز به استان ابلاغ شده است.

جمشید امیدی افزود: همچنین تسهیلات جزء یک تبصره 16 برای بهزیستی نیز 225 میلیارد تومان معادل 87 درصد است که توسط بانک‌ها به متقاضیان پرداخت شد. 460 میلیارد تومان نیز برای کمیته امداد امام خمینی ابلاغ شد که معادل این رقم تخصیص یافت و بانک‌های عامل 93 درصد این تسهیلات را پرداخت کردند. همچنین 981 متقاضی توسط بسیج سازندگی موفق به دریافت 75 میلیارد تومان به بانک‌های استان شده‌اند.

ایلنا

کدخبر: 899647 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟