شرکت داروگر پس از 95 سال نابود شد / بیش از هزار کارگر تا به حال اخراج شده اند!

 به گزارش رکنا، در روزهای اخیر خبر تعطیلی شرکت داروگر به طور جدی مطرح شده است. شرکت داروگر که در سال 1307 در شهر اصفهان توسط غلامرضا داروگر تأسیس شد، یکی از باسابقه‌ ترین تولیدکنندگان محصولات بهداشتی در ایران است که پس از خصوصی سازی در سال 89 با میلیاردها تومان بدهی و پس از 95 سال فعالیت، امروز در آستانه نابودی قرار دارد.

خبرگزاری تسنیم در این باره نوشت: داروگر در کشور پرونده بزرگ فرار مالیاتی دارد. در همین رابطه پیگیری‌های اداره کل فرار مالیاتی استان تهران نشان می‌دهد که مالک هلدینگ داروگر با وجود تمکن مالی از 15 سال قبل اقدام به استنکاف از پرداخت مالیات کرده است. بدهی مالیاتی مربوط به آن زمان 300 میلیون تومان بوده است که پس از این سال‌ها و با اضافه شدن مالیات و جرایم مالیاتی جدید به بیش از 1200 میلیارد تومان رسیده است. این فرد با استفاده از ترفندهای مختلف از پرداخت مالیات سر باز زده است.

همچنین خبرگزاری ایلنا در این خصوص نوشت: بعد از پلمب شدن شرکت داروگر در روزهای پایانی هفته گذشته، 6 خرداد ماه، کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در نامه‌ ای به استاندار تهران، خواستار حل مشکلات کارگران این شرکت شد. در این نامه ضمن اعلام همراهی با کارگران داروگر که در معرض بیکاری قرار گرفته‌اند، از جلسه چهارشنبه مقابل شرکت صحبت شده است. کانون شوراهای استان تهران از مسئولان درخواست کرده در نشست بیرون شرکت شرکت کنند و اجازه ندهند داروگر مانند سایر صنایع وطنی و برندهای قدیمی به تاریخ بپیوندد.

شرکت داروگر

در پی ادامه بحران مالی در کارخانه داروگر تهران، کارگران روز چهارشنبه هفته گذشته تجمع صنفی را در مقابل نهاد قوه قضائیه در خیابان ولیعصر برگزار کردند و یک روز بعد پنجشنبه نیز کارگران نامه شکایت خود را به صورت گروهی به دادستانی تحویل دادند که در نتیجه آن، کارفرما به دادستانی احضار شد اما در کمال ناباوری مدیریت کارخانه داروگر بعد از جلسه‌ای که با برخی مسئولان دادستانی برگزار کرد بلافاصله با مراجعه به کارخانه همه سالن‌های تولیدی کارخانه را پلمب کرده و اسامی ۲۷ نفر از کارگران قرار دادی باسابقه را در لیست اخراج قرار داد.

بر پایه اظهارات این کارگران، همچنین کارفرما به مابقی کارگرانی که خارج از درب ورودی کارخانه منتظر ورود به محل کارشان هستند گفته است حق ورود به محل کارشان را ندارند و با باز کردن درب آشپزخانه از آن‌ها خواسته با تحمل شرایط فوق تا شهریور ماه منتظر دریافت مطالباتشان بمانند. در عین حال گفته کارگرانی که تمایل به ادامه همکاری ندارند می‌توانند در خواست ترک کار بدهند.

به گفته کارگران این کارخانه؛ در شرایط فوق نزدیک به ۱۵نفر از همکاران قصد دارند به شرط دریافت نامه ترک از کار، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری از کارخانه خارج شوند.

طبق اظهارات کارگران این کارخانه، مدیریت داروگر تهران عقیده دارد که فعالیت این واحد تولیدی به دلیل بدهی‌های مالیاتی امکان‌پذیر نیست و توان مالی برای راه اندازی همه خطوط تولیدی کارخانه و پرداخت حقوق کارگران را ندارد.

منابع خبری در این واحد تولیدی در ادامه می‌گویند؛ مجموع مطالبات حدود ۱۰۰ کارگر داروگر تهران دست کم در ۴ ماه گذشته به تاخیر افتاده و حق بیمه آنان نیز حدود ۷ ماه پرداخت نشده است.

طبق ادعای کارگران داروگر تهران؛ افزایش بدهی‌های بیمه‌ای این واحد تولیدی به اداره تامین اجتماعی باعث شده که این اداره از تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران و خانواده‌هایشان خودداری کند.

ایلنا در ادامه آورده است ؛ این کارگران که احتمال می‌دهند درنتیجه‌ی وضعیت پیش آمده؛ ممکن است سایر کارگران نیز امنیت شغلی خود را از دست بدهند، در بخش پایانی سخنان خود گفتند:، کارگران این واحد صنعتی خواسته‌ای جز تامین امنیت شغلی ،پرداخت مطالبات مزدی  و مشخص شدن وضعیت کارخانه ندارند بنابر این این موضوع را بارها از طریق رسانه های کارگری بیان کرده‌اند اما نتیجه‌ای در بر نداشته است و همچنان شرایط برای کارگران سخت‌تر شده است.

محمدرضا فرزعلیان (مسئول کانون شوراهای اسلامی کار غرب تهران) در این خصوص گفته است: با پلمب کردن کارخانه در این آخر هفته، داروگر کامل به کما رفته است.

وی افزود: جمعه مدیرعامل کارخانه اطلاعیه زده و به دلیل مشکل با اداره مالیات تمام سالن‌ها و قسمت‌ها را تعطیل کرده است؛ این در حالیست که داروگر امروز بیش از ۵۰ کارگر دارد؛ از ۱۱۰۰ کارگر داروگر حدود ۵۰ کارگر باقی مانده است و بقیه در طول ماه‌ها و سال‌های اخیر اخراج شده‌اند؛ حالا به نظر می‌رسد قصد دارند کارگران باقیمانده را هم بیکار کنند.

این فعال کارگری با بیان اینکه «تولید کاملاً خوابیده است» می‌گوید: با اخراج کارگران باقیمانده، درب‌های کارخانه بسته می‌شود. این اواخر کارگران داروگر به تمام نهادهای مربوطه مراجعه کرده‌اند اما پاسخی نگرفته‌اند؛ امروز داروگر به کما رفته و ظاهراً سرنوشتی مثل ارج و سایر برندهای قدیمی در انتظار این شرکت باسابقه است.

به گفته فرزعلیان، همه مسئولان می‌دانند مشکل داروگر چیست اما دست روی دست گذاشته‌اند و هیچ اقدامی برای حل مشکلات نمی‌کنند.

او اضافه می‌کند: مدیرعامل داروگر چندین شرکت دیگر هم دارد؛ وضع همه این شرکت‌ها خراب است و داروگر خراب‌تر از همه! با بی‌تدبیری کار را به جایی رسانده‌اند که امروز کارگر داروگر چهار ماه حقوق و بیمه نداشته و در آستانه‌ی اخراج و بیکاری قرار دارد؛ چهار ماه است که یک ریال به کارگران حقوق نداده‌اند و حق بیمه شان واریز نشده است؛ این کارگران شب‌ها نگهبانی و دستفروشی و مسافرکشی می‌کنند تا خرج زندگی‌شان تامین شود.

این فعال کارگری در پایان می‌گوید: داروگر این برند قدیمی نفس‌های آخر را می‌کشد و اگر بازهم دست روی دست بگذارند و کاری نکنند، داروگر هم مثل ارج و آزمایش تبدیل به یک نام کهنه می‌شود و نام و نشانی از آن باقی نمی‌ماند.

منابع: تسنیم و ایلنا

کدخبر: 896548 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟