استیضاح وزیر صمت رای نمی آورد و فاطمی امین ماندگار است / قیمت خودرو در بازار آزاد ارتباطی با وزیر ندارد

به گزارش رکنا، جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت فردا یکشنبه 10 اردیبهشت ماه 1402 برگزار می‌ شود. استیضاح وزیر صمت در سال 1401چندین بار توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد و حتی یکبار در تاریخ 10 آبان سال 1401 جلسه استیضاح وی برگزار شد که برکناری وی از وزارت صمت رای نیاورد و از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت، تا اینکه امسال بار دیگر به دلیل ابهامات و مشکلاتی که در صنعت خودرو وجود دارد، نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین را در دستورکار خود قرار دهند.

موافقان استیضاح می‌گویند فاطمی امین به وظایف خود در حوزه خودرو عمل نمی‌ کند و نتوانسته به وعده های خود از جمله کاهش قیمت خودرو و واردات خودرو عمل کند اما مخالفان استیضاح با استناد به آمار رشد 39 درصدی تولید خودرو می گویند فاطمی امین توانسته تولید این محصول را افزایش دهد. یکی از مخالفان استیضاح حجت الله فیروزی، نماینده مردم شهرستان فسا است که معتقد است سیدرضا فاطمی امین در وزارتخانه ماندگار است و استیضاح رای نمی آورد، زیرا برآوردها در یک سال و نیم اخیر نشان می دهد وزیر صمت روند مثبتی را طی کرده است.

در این خصوص گفتگوی رکنا با دکتر حجت الله فیروزی، نماینده مردم شهرستان فسا و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس را بخوانید:

فاطمی امین مسئول اقتصاد کلان کشور نیست

فیروزی ابتدا در پاسخ به این سوال که چرا با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالف هستید، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه سال گذشته 5 وزیر و سرپرست عوض کرده است و یکی از بی ثبات ترین وزارتخانه های دولت بوده است و نباید در شرایط فعلی وزیر وزارتخانه مهمی که مسئول حوزه تولید و بازرگانی کشور است را استیضاح کنیم. خصوصا در سالی که سال رشد تولید است، وزیر را کنار بگذاریم و بعد از آن  وزارتخانه 3 ماه با سرپرست اداره شود و در نهایت آیا وزیر بعدی مناسب باشد یا نباشد.

نکته دوم این است که همه شاخص هایی که در حوزه وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است در یک سال و نیم اخیر رشد معناداری داشته است. نکته سوم اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت مسئول تولید است و مسئول اقتصاد کلان کشور نیست. مشکل اساسی در بسیاری از زمینه هایی که از سوی نمایندگان مجلس درخصوص استیضاح مطرح می شود، موضوع اقتصاد کلان کشور است.

برای مثال وزیر مسئول تولید خودرو است و آمار تولید در یک سال و نیم گذشته نشان دهنده رشد 39 درصدی است. بالغ بر یک میلیون خودروی ناقص که در انبارهای کشور پارک شده بود، تعیین تکلیف و تحویل داده شد. از سوی دیگر کیفیت خودرو ارتقا یافته است. البته به این معنی نیست که در تمام این حوزه ها نقصی وجود ندارد، اما شاخص ها نشان می دهد در زمان ایشان به عنوان مسئول تولید، روند مثبتی در حوزه تولید خودرو، فولاد و فلزات دیگر طی شده است.

این عضو شورای عالی معادن کشور در ادامه گفت: در حوزه معدن که وظیفه اصلی دیگر وزارتخانه است همه پرونده هایی که سنواتی بر روی هم انباشته شده بود تعیین تکلیف شده است و در حال حاضر دستورات شورای عالی معادن کشور به روز بررسی می شوند. معادنی که به ثبت رسیده بود و دارای پروانه بهره برداری بود، اما بلاتکلیف مانده بودند و فعالیت نمی کردند در این مدت بخش عمده تعیین تکلیف و فعال شده است. در حوزه بازرگانی و صادرات نیز آمارهای گمرک، مرکز پژوهش ها و نهادهای مختلف نشان دهنده افزایش صادرات نسبت به دوره قبل است.

قیمت خودرو در بازار آزاد ارتباطی به فاطمی امین ندارد

نماینده مردم شهرستان فسا در پاسخ به این سوال که اگر عملکرد فاطمی امین مثبت بوده پس چرا بحث استیضاح مطرح است، گفت: یک فضای روانی در جامعه در حوزه خودرو مطرح است. این سبب شده که همه عملکرد وزیر براساس آن سنجیده شود. این در حالی است که در این حوزه ایرادی به وزیر وارد نیست. خودرو در حال تولید است و وضعیت قیمت خودرو در بازار آزاد به وزارتخانه ارتباطی ندارد بلکه به اقتصاد کلان کشور مربوط است. وقتی نقدینگی توسط دولت مدیریت نشده و در حوزه های دیگر سرمایه گذاری نمی شود، در بازار خوردو وارد و دلالی می شود. خودرو را باید با همه جنبه های اقتصاد از جمله قیمت جهانی مواد اولیه، دستمزدها و دیگر شاخص ها بررسی کرد.

او در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص وعده های محقق نشده وزیر از کاهش قیمت خودرو تا واردات، گفت: بسیاری از این وعده ها جزو برنامه های وزیر نبوده است که برای اخذ رای اعتماد به مجلس ارائه کردند و بررسی عملکرد ایشان باید در چارچوب برنامه باشد. مسئله دیگر این است که باز کردن گره هایی که بر سر تحقق برخی  وعده های ایشان وجود دارد، بسیار زمان بر است.

من در مجلس پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم را در کمیسیون تلفیق مطرح کردم و رای آورد. در صحن مطرح کردیم و رای آورد و سپس شورای محترم نگهبان تایید کرد. سپس به هیئت نظارت بر سیاست های کلی رفت و این مسئله حل شد. انجام برخی اقدامات بسیار زمان بر است. بعد از چند سال واردات خودرو آزاد شد. پروسه کاری، هماهنگی ها و سهم نهادها و دستگاه های متولی از گمرک، حمل و نقل، شرکت های خودروساز تا تامین مالی و انتقال پول همه و همه در شرایط فعلی را باید در نظر گرفت.

تولید خودرو زیر نظر وزارت صمت است و بازرگانی خودرو به تنهایی به عهده یک وزارتخانه نیست، بلکه به عهده چند وزارتخانه و متولی اصلی آن دولت است. 100 هزار خودرویی که فاطمی امین وعده واردات آن را داده است، ثبت سفارش شده ولی اینکه چرا خودروها در گمرک مانده است یا هنوز تامین و تخصیص ارز صورت نگرفته باتوجه به شرایط سخت کشور یک معادله چند مجهولی است و حل کردن آن آسان نیست.

در 10 سال گذشته رشد اقتصادی کشور زیر یک درصد و در 5 سال اخیر رشد تورم بالای 30 درصد بوده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به این سوال که اگر مشکلات موجود مربوط به اقتصاد کلان است، چرا از وزیر اقتصاد سوال نمی شود؟ چرا از وزیر امور خارجه به دلیل تحریم ها پرسش نمی شود؟ گفت: این موضوعات مطرح شده بود اما به شخصه در شرایط فعلی موافق استیضاح هیچ کدام از وزرا نیستم، چون اقتصاد ایران یک اقتصاد عادی و با حساب و کتاب نبوده است و کشور در حال حاضر در شرایط سختی به سر می برد.

آیا برای بررسی عملکرد یک دولت و یک وزیر زمان یک سال و نیم کافی است؟ در 10 سال گذشته رشد اقتصادی کشور زیر یک درصد بوده است. در 5 سال اخیر رشد تورم بالای 30 درصد بوده است. چطور می توان انتظار داشت یک وزیر این شرایط را تغییر دهد؟ فاطمی امین نه هر شخص دیگری هم باشد، شایسته ترین افراد را هم بر صندلی وزارت بنشانیم، همین مشکلات وجود خواهد داشت، زیرا اقتصاد کلان کشور مشکل دارد.

گزینه بعد از فاطمی امین، گزینه بهتری نخواهد بود

او در ادامه یکی از مهم ترین شیوه های حل مشکلات موجود را مدیریت نقدینگی و انتقال آن به حوزه تولید خواند و گفت: چندین سال است این موضوع در فرمایشات رهبری مطرح می شود که نقدینگی باید به سمت تولید حرکت کند. دولت باید بازارهای جذاب دیگری ایجاد کند تا نقدینگی های پراکنده به حوزه تولید وارد شود و بازار با تزریق نقدینگی های متفرقه ملتهب نشود. نظام بانکی باید از دلالی بیرون بیاید و در حوزه تولید سرمایه گذاری شود. آیا این اتفاقات رخ داده است؟ نه تنها در این دولت بلکه در دولت قبلی هم اقداماتی انجام نشده است. بنابراین در این شرایط همه باید کمک کنند و نه اینکه با استیضاح شرایط را بدتر کنیم.

می توان در حوزه مسکن به طرح جهش تولید ساخت یک میلیون خانه در سال سرعت بخشید. این مهم می تواند در اجزاء اقتصاد کلان موثر باشد و نقدینگی های پراکنده در حوزه مسکن سرمایه گذاری شود و اشتغال بسیار گسترده ای در حوزه مصالح ساختمانی، حمل و نقل و ... به همراه آورد و شرایط کشور را تغییر دهد.

آیا اگر آقای فاطمی امین برکنار شوند، مشکل حل می شود؟ اتفاقا شرایط بدتر می شود. ایشان باید براساس برنامه ای که برای رای اعتماد به مجلس ارائه کردند، سنجیده شود و بررسی شاخص ها روند قابل قبولی را نشان می دهد. نگران هستم که اگر ایشان برکنار شود، وزارتخانه 3 ماه با سرپرست اداره می شود و نمی توان از سرپرست سوالی کرد و به همین نسبت در کشور عقب ماندگی ایجاد می شود و مطمئن باشید گزینه بعدی بهتر از ایشان نخواهد بود، زیرا انصافا انسان برنامه ریز، خلاق، سالم و بی حاشیه است.

در سال فعلی تحولات خوبی به نفع مردم ایجاد خواهد شد

فیروزی درخصوص وضعیت تحریم ها به عنوان یکی از دلایل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، گفت: توافقات خوبی با کشورهای منطقه شروع شده است و امروز رئیس جمهور عراق وارد ایران شد که گام مهمی در مدیریت و توافقات و تفاهمات منطقه بوده است. با آژانس انرژی اتمی مذاکراتی آغاز شده است و به گفته خودشان نیز کارها پیش می رود.

در حوزه جهانی و توافق با آمریکا، کشور عمان ابتکار عملی پیشنهاد داده است که در حال بررسی است. تحولاتی که در عرصه جهانی شکل گرفته است و بلوک بندی های جدید با حضور چین، برزیل، روسیه و هند شکل گرفته است، ظرفیت چانه زنی ایران را بیشتر می کند. بسیاری از کشورها در معاملات خود از ارزهایی غیر از دلار استفاده می کنند که آمریکا را نگران کرده است. این تحولات می تواند به نفع ایران باشد مشروط به اینکه دستگاه سیاست خارجی کشور بتواند از این فرصت ها به خوبی استفاده کند و بتوانیم به توافق برسیم.

او افزود: روند مثبتی به سمت یک توافق خوب با جامعه جهانی شکل گرفته است که می تواند پیش زمینه اتفاقات اقتصادی و جذب سرمایه باشد. مشکلات مردم و خصوصا جوانان در بحث اشتغال وجود دارد و این مشکلات با اصلاح زیرساخت ها حل خواهد شد و با مخالفت و اختلاف های داخلی مشکل حل نمی شود و به طور حتم باعث سواستفاده دشمنان و آسیب بیشتر کشور خواهد بود و امید دارم در سال فعلی تحولات خوبی به نفع مردم ایجاد می شود.

فاطمی امین ماندگار است

فیروزی در آخر با بیان اینکه موضوع تحویل 70 خودروی شاسی بلند به نمایندگان مجلس از اساس دروغ محض است و هر فردی چنین ادعایی دارد باید اسناد و مدارک ارائه کند، گفت: جمع بندی من این است که استیضاح وزیر رای نمی آورد و فاطمی امین ماندگار است.

کدخبر: 888511 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟