قیمت نفت امروز جمعه 4 فروردین ماه 1402

به گزارش رکنا به نقل از رویترز، نگرانی در مورد احتمال عرضه بیش‌ازحد نفت پس‌از اظهارات وزیر انرژی آمریکا مبنی‌بر این‌که پر کردن ذخایر استراتژیک نفتی این کشور سال‌ها طول می‌کشد، باعث شد قیمت نفت به روند کاهش خود در روز جمعه ادامه دهد.

 قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 23 سنت معادل 0.30 درصد کاهش به 75 دلار و 68 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 20 سنت معادل 0.29 درصد کاهش 69 دلار و 76 سنت معامله می‌شود.

 هر دوی این شاخص‌های نفتی 1 درصد در روز پنجشنبه کاهش قیمت داشتند، اما در آستانه یک افزایش هفتگی 3 تا 4 درصدی قرار دارند. بحران بخش بانک‌داری و نگرانی در مورد احتمال رکود اقتصاد باعث بزرگ‌ترین کاهش قیمت هفتگی این شاخص‌های نفتی در هفته گذشته شده بود.

 کاخ سفید در ماه اکتبر اعلام کرد وقتی قیمت نفت به پایین‌تر از حدود 67 تا 72 دلار در هر بشکه برسد، پر کردن ذخایر استراتژیک نفتی را آغاز می‌کند. اما با وجود این‌که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در همین محدوده قرار دارد، آمریکا تصمیمی برای پر کردن این ذخایر نگرفته است.

 وزیر انرژی آمریکا گفت بهره بردن از این قیمت پایین برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفتی که در حال حاضر به پایین‌ترین سطح از 1983 رسیده‌است، آسان نیست.

 تحلیلگران عقیده دارند ادامه عرضه نفت خام روسیه به بازار جهانی و همچنین طولانی شدن نگرانی درمورد بخش بانک‌داری همچنان بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد.

 الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد 500 هزار بشکه در روز کاهش تولیدی که قرار بود انجام شود، نسبت‌به سطح تولید 10.2 میلیون بشکه در روز ماه فوریه صورت خواهد گرفت.

 این بدان معناست که روسیه قصد دارد بین ماه‌های مارس تا ژوئن 9.7 میلیون بشکه در روز تولید کند، یعنی کاهش تولید این کشور بسیار پایین‌تر از رقمی خواهد بود که مسکو قبلاً اعلام کرده بود.

 از طرف دیگر انتظار افزایش تقاضا در چین از قیمت نفت حمایت خواهد کرد. چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت در دنیاست و تقاضا در این کشور به 16 میلیون بشکه در روز رسیده است.

 بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت خام برنت در سه‌ماهه دوم 2024 به 97 دلار در هر بشکه برسد.

 کاهش بیش‌از 1 درصدی شاخص دلار در هفته گذشته خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر کرده و مانع پایین آمدن بیشتر قیمت آن شده‌است.

کدخبر: 879855 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟