حداقل حقوق کارگران چقدر باید باشد؟

 فعال کارگری گفت: دولت در خصوص عمل به قانون خلف وعده کرده و معتقدند باید یک عرفی را با قانون آمیخته و اجرایی کنیم.

به گزارش دانستنی های کارگری محسن باقری با بیان این مطلب گفت: صورت‌جلسه سبد معیشت امضاء نشده و به این ترتیب عدد ۱۳ میلیونی که از سوی برخی اعضای جلسه به عنوان مبنای تعیین دستمزد اعلام شد، زشت و ناپسند بود.

-دولت بر خلاف شیوه تاریخی شورای عالی کار یک مدل جدید را ارائه داد که هیچگونه مبنای علمی، قانونی و منطقی ندارد.

-با مدلی که ارائه دادند می خواهند به عددی برسند که قطعا تنش هایی را برای ما بوجود می آورد و ضمن اینکه عمل نادرست نماینده کارفرمایان در گفتگو با خبرنگار  صدا و سیما در خصوص درصد افزایش دستمزد باعث شد هجمه بسیار سنگینی به نمایندگان کارگری وارد شود.

-در جلسه گذشته در خصوص مقایسه حقوق کارمندی و کارگری بحث شد که به عقیده ما هیچگونه مبنای قانونی ندارد.

-می خواهند حداقل دستمزد کارگران را ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کنند.

-در مشاغل دولتی امنیت شغلی وجود دارد و هم اینکه بسته های جانبی دریافت می کنند و قطعا حقوق سال آینده آنها بیش از ۹ میلیون تومان می شود، اما در بحث کارگری به این صورت نیست، حمایت های جانبی ندارند؛ امروزه  بیش از ۹۰ درصد کارگاه های کشور فاقد طرح طبقه بندی مشاغل هستند و بنابراین اصلا تفاوتی بین کارگر با سابقه و بدون سابقه نمی گذارند.

-مقایسه حقوق کارگری و کارمندی را قبول نداریم اما پیشنهاد دادیم اگر قرار است حقوق ها نزدیک شود باید به نحوی حقوق افزایش پیدا کند که دریافتی یک کارگر حداقل بگیر ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان شود تا با ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بخش دولتی برابری کند. بنابراین نباید کمتر از این مبلغ را برای کارگران ببینیم.

-نگاه ما با نگاه دولت بسیار متفاوت است.

-افزایش دستمزد باعث تورم نمی شود، آمار این موضوع را ثابت می کند.

-علم اقتصاد ثابت کرده که رابطه خطی بین دستمزد و تورم بسیار ضعیف و ضمن اینکه برای بیکار شدن کارگران اثرات بسیار کمی دارد.

-درخواست ما این است که آدرس کارگاه هایی که در سال ۱۴۰۱ تعطیل شدند به ما بدهد و ببینیم چه کارگاه هایی تعطیل شدند؟ طبق اعلام مرکز آمار کشور در سال ۱۴۰۱ جذب دانش آموختگان دانشگاهی به بازار کار افزایش و همچنین اشتغال افزایش و  بیکاری کاهش داشته است.

-تقویت نیروی کار و همینطور تقویت قدرت خرید باعث رونق بازار می شود، با این دستمزد نمی توانیم نیاز های جامعه کارگری را برآورده کنیم و ضمن اینکه نرخ دستمزد با کشورهای همسایه باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر نتوانیم نرخ برابری رعایت کنیم، قطعا در آینده حتی با مهاجرت کارگران ساده مواجه خواهیم شد.

کدخبر: 878913 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟