توقف معاملات دلار و یور در بازار متشکل ارز ایران تا اطلاع ثانوی + سند

به گزارش رکنا، از روز گذشته برخی صرافی ها و بانک‌ها از فروش ارز به مردم خودداری می‌کردند که پیگیری‌ ها نشان می‌ دهد، معاملات دلار و یورو در بازار متشکل ارزی ایران تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

در اطلاعیه شماره ۶۸ مدیریت بازار متشکل ارزی ایران آمده است:« به اطلاع کارگزاران محترم می رساند با توجه به راه‌اندازی قریب‌الوقوع مرکز مبادله ارز و طلا ایران و انتقال کلیه مصارف ارزی خدماتی (حواله و اسکناس) به این مرکز از امروز دوشنبه مورخ یکم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ انجام معاملات دلار و یورو در بازار متشکل ارزی ایران متوقف می‌گردد. لازم به ذکر است بر اساس اعلام بانک مرکزی کارگزاران خریدار ارز از بازار متشکل ارزی ایران که تا کنون اقدام به فروش ارز خریداری شده، ننموده‌اند مکلفند نسبت به فروش آن طبق ضوابط ابلاغی اقدام نمایند.»

معاملات ارزی در بازار متشکل متوقف شد

جزئیات بسته جدید بانک مرکزی برای دلار/ احتمال ریزش‌ سنگین در قیمت ارز

بانک مرکزی از تجربه روسیه در بازگرداندن ارزش روبل استفاده کرده است. بر اساس این مدل و بسته جدید ارزی که از فردا به اجرا در می‌آید، کل منابع ارزی حاصل از صادرات اصطلاحاً زیر کلید بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

این مدل که اجرای موفق آن به‌وسیله دولت روسیه موجب شد روبل پس از ریزش اولیه در قضیه جنگ اوکراین ظرف یک ماه، ارزش خود را بازیابی کند و حتی بالاتر از ارزش قبلی، پیمان‌سپاری صددرصدی ارزهای صادراتی است.

در این مدل، ارزهای حاصل از صادرات به‌خصوص در صنایع و معادنی که محصولات خود را به‌واسطه منابع ارزان انرژی تولید می‌کنند و در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند، تحت کنترل بانک مرکزی قرار می‌گیرد و این صادرکنندگان عمده (پتروشیمی، فولاد، مس و...) الزاماً باید ارز خود را در بازار مبادله ارز و طلا، عرضه کنند.

در صورت اجرای موفق این مدل، امکان ریزش‌های سنگین در بازار ارز و بازیابی ارزش پول ملی مشابه آنچه در روسیه اتفاق افتاد، وجود خواهد داشت.

منبع: ایسنا

کدخبر: 871359 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟