چین به انرژی و محصولات پتروشیمی ایران نیازمند است

به گزارش رکنا ، "محمود عباس‌زاده مشکینی" در خصوص اهمیت سفر رئیس جمهور به چین در ابعاد اقتصادی، جهان را یک مجموعه کاملا به هم پیوسته دانست و افزود: کشورها مزیت‌های ویژه‌ای دارند و بر اساس این مزیت‌ها سرمایه‌گذاری کرده و تخصص پیدا کرده‌اند. در این جهان به هم پیوسته، کشورها نیازهای خود را از یکدیگر تامین می‌کنند.

وی افزود: هنر و ماموریت دیپلماسی، ایجاد و تقویت ارتباطات بین دولت‌ها است. ارتباطات سیاسی محصول اقتصاد است و امروز شاخص تجارت بین کشورها نشانگر عمق و گستره ارتباط سیاسی دولت‌ها محسوب می‌شود.

عباس‌زاده مشکینی ایران را کشوری مهم در جهان برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران یک موقعیت ژئواستراتژیک دارد و در قلب جهان واقع شده است. همچنین ایران در جوار ۸۰ درصد انرژی جهان قرار دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نظر جغرافیایی چهار راه جهان و در کانون راه ابریشم تاریخی قرار دارد. از نظر اقتصادی نیز، ایران یک بازار بزرگ ۸۵ میلیونی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران یک بازیگر فعال و مطرح در جهان است، اظهار کرد: کنترل منابع انرژی جهان بدون حضور و نقش ایران تقریبا محال است. از سوی دیگر به همین جهت آینده اقتصاد و صنعت جهان با آینده انرژی مرتبط است و به همین دلیل دنیا نمی‌تواند از جمهوری اسلامی ایران چشم بپوشاند.

عباس‌زاده مشکینی ارتقاء روابط دو کشور برای رسیدن به یک سطح راهبردی و استراتژیک را مستلزم داشتن چارچوب دانست و گفت: خوشبختانه این چارچوب در قالب قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین ایجاد شده است. افزایش تعاملات، نیازمند ارتباطات کارشناسی، ارتباط بین وزرا و مدیران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به موقعیت کنونی چین در جهان اشاره و بیان کرد: چین در حال رقابت برای تبدیل به قدرت نخست اقتصادی جهان است و این یک واقعیت است. از سوی دیگر اقتصاد چین به انرژی و محصولات پتروشیمی نیازمند است که مزیت اصلی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

وی در میان کشورهایی که از انرژی برخوردار هستند ایران نزدیک‌ترین کشور به چین محسوب می‌شود و این یک مزیت است.

منبع : ایرنا

کدخبر: 870646 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟