مدل کیفیت جهان اسلام رونمایی شد / اسلام دین استاندارد و کیفیت است

به گزارش رکنا، مهدی اسلام پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این مراسم اظهارداشت: مدل کیفیت جهان اسلام، ساختار مدیریتی است که با به‌کارگیری مبانی علمی، تخصصی و دانشی و با تکیه بر اصول و مفاهیم ناب اسلامی و توجه داشتن به ارزش های بنیادین انقلاب اسلامی، منویات امامین انقلاب و اسناد بالادستی و سیستم خود ارزیابی، موجب پیشرفت و بهسازی کیفیت واحدهای تولیدی و خدماتی در جهان اسلام خواهد شد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: این مدل در جلسات کارگروه تخصصی با مشارکت اساتید علمی دانشگاه‌های کشور ، خبرگان و متخصصان حوزه کیفیت دستگاه‌های اجرایی و متخصصان و نخبگان سازمان ملی استاندارد ایران تدوین شده است.

اسلام‌پناه خاطرنشان کرد: مدل کیفیت جهان اسلام در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران و با کسب اجازه از رئیس جمهوری آغاز شد که بر مبنای سند الگوی اسلامی- ایرانی، بیانیه گام دوم انقلاب و اسناد بالادستی به سبکی کاملاً علمی طراحی شده است.

دبیر شورای عالی استاندارد اظهار داشت: این مدل با ۲هزار و ۵۰۰ نفر- ساعت کار کارشناسی تدوین و در پنجمین کمیته فنی دوره هفدهم جایزه ملی کیفیت ایران مطرح و بررسی شد و پس از اخذ نظرات اعضای کمیته فنی، در ششمین کمیته فنی دوره هفدهم جایزه ملی کیفیت مورد تایید قرار گرفت و در سی و سومین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه ملی کیفیت ایران در ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ به تصویب نهایی رسید و به عنوان ملاک اعطای جایزه ملی کیفیت ایران قرار گرفت.

اسلام دین استاندارد و کیفیت است

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: مبانی نظری سند تحول دولت مردمی و بیانیه گام دوم انقلاب در مدل کیفیت جهان اسلام رعایت شده است.

غلامحسین اسماعیلی، در  آیین رونمایی از مدل کیفیت جهان اسلام در سازمان ملی استاندارد ایران افزود: مدل کیفیت جهان اسلام برگرفته از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول دولت مردمی است.

رییس دفتر رییس جمهور، گفت: به طور قطع این الگوها، بیانیه ها و سند تحول، جهت استحضار و اقدام لازم هستند.

اسماعیلی تاکید کرد: اگر قبل از تدوین و ابلاغ سند و پس از آن عملکردها متمایز است و در هر لحظه عملکرد و رفتارمان را با بیانیه گام دوم انقلاب انطباق دادیم، معلوم می‌شود که عامل به آن هستیم.

اسماعیلی با اشاره به مدل کیفیت جهان اسلام، تصریح کرد: انتخاب این عنوان بار مسوولیت را بسیار سنگین کرده است و باید همه ابعاد آن به طور دقیق سنجیده شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اسلام دین استاندارد و کیفیت است و ضوابط جهان اسلام به معنای استانداردسازی است، به طوری که همه ابعاد وجودی زندگی انسان از جمله در عبادت، سخن گفتن، راه رفتن، پوشش و غیره، برپایه استاندارد است.

مشارکت فکری در تدوین  مدل کیفیت جهان اسلام به کار گرفته شد

احسان ساده ، معاون ارزیابی کیفیت در این مراسم ، ادامه داد: استانداردهای بین المللی ایزو ۹۰۰۴، دانش تخصصی نخبگان و اساتید کیفیت که تجربیات موفقی داشتند و همچنین مشترکات فکری جهان اسلام را در راستای تهیه و تدوین این مدل کیفیت به کار گرفتیم.

دبیر جایزه ملی  کیفیت ایران  ، ادامه داد : مدل کیفیت جهان اسلام، ساختار مدیریتی است که با به‌کارگیری مبانی علمی، تخصصی و دانشی و با تکیه بر اصول و مفاهیم ناب اسلامی و توجه داشتن به ارزش های بنیادین انقلاب اسلامی، منویات امامین انقلاب و اسناد بالادستی و سیستم خود ارزیابی، موجب پیشرفت و بهسازی کیفیت واحدهای تولیدی و خدماتی در جهان اسلام خواهد شد.

ساده یادآور شد:  این مدل در جلسات کارگروه تخصصی با مشارکت اساتید علمی دانشگاه‌های کشور و خبرگان و متخصصان حوزه کیفیت دستگاه‌های اجرایی و متخصصان سازمان ملی استاندارد ایران تدوین شده است.

معاون ارزیابی کیفیت افزود: مدل کیفیت‌ جهان اسلام می تواند به عنوان مدلی مشترک برای بهره برداری مشترک ۵۷ کشور اسلامی عضو اسمیک ( موسسه استاندارد سازی و اندازه شناسی کشورهای اسلامی) مورد استفاده قرار گیرد.

جایزه ملی کیفیت ایران بر مبنای مدل کیفیت جهان اسلام

به گزارش رکنا، جایزه ملی کیفیت ایران بر مبنای مدل کیفیت جهان اسلام با بهره مندی از دانش تخصصی روز با بهره گیری از مبانی فکری مدیریتی متناسب با ارزش های انقلابی و دینی و اسناد بالادستی و شرایط بومی، فرهنگی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشور در کارگروه تخصصی تدوین شده که پس از بررسی و تایید در کمیته های فنی، به تصویب شورای سیاستگذاری جایزه رسید.

این جایزه با مفاهیم بنیادین مدل کیفیت جهان اسلام ، راهبری الهام بخش مبتنی بر تکلیف گرایی دینی، شکوفاسازی خلاقیت و نوآوری و توسعه هوشمند زیرساخت های فناوری، هدایت عالمانه استعدادها و سرمایه های مادی و معنوی، رویکرد نظام مند، مدیریت یکپارچه و باز مهندسی فرآیند ها و نگاه بلند مدت و راهبردی گسترش باورها، ارزش ها و هویت اسلامی و بومی را به دنبال دارد.

معیار راهبری، تفکرها و رویکردها، راهبردها، اطلاعات و دانش، سرمایه و تعاملات، مدیریت فرایندها، دستاوردها در این مدل دیده شده است.

کدخبر: 867778 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟