کاهش ۲۱ درصدی حجم آب سدهای تهران نسبت به سال گذشته/ مدیریت مصرف جدی‌تر گرفته شود

به گزارش رکنا، «فیروز قاسم‌زاده» روز دوشنبه در دهمین نشست خبری افزود: مجموع بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری به ۳۷ میلیمتر رسیده است که در مقایسه با دوره بلندمدت با کاهش ۲۴ درصدی روبروست و عمده این کاهش بارش مربوط به مهر و آبان است.

وی ادامه داد: بارش‌های این مدت اما نسبت به مدت مشابه پارسال با ۱۰ درصد رشد همراه شده که وضعیت بهتری را رقم می‌زند.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان دراین‌بین با کاهش ۹۰ درصدی بارش مقام نخست را دارد و استان‌های تهران، البرز، همدان، قم، سمنان، قزوین، کرمانشاه و آذربایجان شرقی ۵۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به پارسال دارند.

کاهش ۲۰ درصدی بارش در تهران

قاسم‌زاده گفت: میزان بارش‌های تهران ۳۱ درصد است که در مقایسه با پارسال ۲۰ درصد کاهش بارش دارد و عقب‌ماندگی آن زیاد است.

وی افزود: میزان مصرف در تهران با وجود اطلاع‌رسانی‌های مداوم همچنان بالا است و حدود ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه است که عدد قابل‌توجهی برای این موقع از سال به‌حساب می‌آید.

سخنگوی صنعت آب توصیه کرد: استفاده از آب برای آبیاری فضای سبز باید کاهش یابد و نیز زمان بازماندن شیر آب موقع شست‌وشو هم باید کاهش یابد و از مصرف آب برای شست‌وشوی خودرو و حیاط با خودداری کرد.

قاسم‌زاده ادامه داد: وضعیت سدهای تهران چندان مناسب نیست؛ بنابراین لازم است کنترل جدی‌تر در باره مصرف صورت گیرد.

وی افزود: وضعیت استان‌های بوشهر، خراسان شمالی، فارس و کهگیلویه و بویراحمد بهتر است و با رشد ۱۰ درصدی بارش همراه شده‌اند.

وضعیت سدهای تامین کننده آب شرب کشور

سخنگوی صنعت آب در باره وضعیت سدهای کشور گفت: میزان ورودی سدها ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که این رقم نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد دارد.

قاسم‌زاده ادامه داد: خروجی از سدها نیز ۴.۵ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به پارسال ۴ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سدها ۱۸ میلیارد متر مکعب آب دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مخازن سدها ۳۷ درصد پرشدگی دارند. این حجم ۳ درصد اوضاع بهتری را نسبت به پارسال نشان می‌دهد.

سخنگوی صنعت آب در باره وضعیت پوشش برفی کشور گفت: تاکنون بارش برفی مناسبی اتفاق نیفتاده است و تنها ۷ درصد پوشش برفی داریم.

قاسم‌زاده ادامه داد: میزان برف تا الان معادل زمان مشابه پارسال است و عمده برف بارشی در ارتفاعات تهران رخ‌داده است که ۳۲ سانتیمتر در محدوده سد لتیان و ۲۰ سانت در بقیه سدهای تهران است.

وی افزود: در حال حاضر مناطق برف‌گیر کشور شامل ارتفاعات البرز میانی و زاگرس جنوبی است که البته حجم قابل‌توجهی نیست.

تعرفه‌ها بازدارنده نیست برنامه‌ای برای افزایش امسال نداریم

سخنگوی صنعت آب تعرفه‌های فعلی را برای بازداشتن از مصرف بی‌رویه مناسب ندانست و درعین‌حال گفت: امسال برنامه‌ای برای افزایش تعرفه‌ها نداریم.

قاسم‌زاده افزود: اکنون تعیین تعرفه‌ها برای سال آینده در دست اقدام است که تلاش می‌شود افزایش داشته باشد.

وی ادامه داد: امسال باهدف تشویق مشترکان به مصرف کمتر پاداش در نظر گرفته شده است که مصوبه هیئت دولت را گرفته است.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: براین‌اساس مشترکانی که از ابتدای آبان‌ماه امسال مصرف خود را نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داده باشند مشمول دریافت این پاداش خواهند شد.

قاسم‌زاده گفت: مشترکانی هم که در ردیف الگوی بالاتر از الگوی مجاز بوده‌اند اگر به زیر الگو آمده باشند هم مشمول دریافت پاداش خواهند شد.

وضعیت دریاچه ارومیه

وی درباره وضعیت دریاچه ارومیه ادامه داد: تراز دریاچه از ۱۲۷۰٫۰۶ پایین‌تر نرفته است و اکنون ۱۲۷۰٫۱۰ است.

سخنگوی صنعت آب درباره احداث سد خرسان در کهگیلویه و بویراحمد و احتمال به زیر آب رفتن روستاها و بناهای تاریخی منطقه گفت: این سد به‌منظور تأمین آب شرب یزد احداث می‌شود، اما درهرحال برای احداث سازه‌ها مهندسی ارزش داریم و سود و هزینه بررسی می‌شود و ضرورت اجرا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

قاسم‌زاده ادامه داد: دراین‌خصوص به‌ازای روستاهایی که زیر آب می‌رود منطقه مسکونی و زمین در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد همچنین سعی بر این است که بناهای تاریخی زیر آب نروند؛ اما درهرحال طبیعی است که همواره این موضوع‌ها وجود دارد و ممکن است بناهای تاریخی و یا مناطق مسکونی زیر آب بروند که تمهیدات لازم دراین‌خصوص اندیشیده می‌شود.

وجود ۸۵۰ هزار حلقه چاه در کشور

وی تعداد چاه‌های موجود در کشور را ۸۵۰ هزار حلقه برشمرد و گفت: چاه‌های مجاز ۵۰۰ هزار حلقه و چاه‌های غیرمجاز ۳۵۰ هزار حلقه است.

سخنگوی صنعت آب استفاده از کنتورهای هوشمند را راهکاری برای مدیریت برداشت از چاه‌های مجاز برشمرد و خاطرنشان ساخت: تلاش می‌شود با کمک کنتورهای هوشمند برق مدیریت برداشت از چاه‌های آب کشاورزی هم دنبال شود.

قاسم‌زاده افزود: اما باتوجه‌به اینکه هزینه خرید و نصب کنتورها برعهده کشاورز است، کشاورز انگیزه‌ای برای خرید کنتور ندارد؛ زیرا در این شرایط نظارت هم‌افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین تلاش می‌شود از ظرفیت برق استفاده شود.

وی درباره تحقق پیش‌بینی‌های بارندگی در پاییز سال جاری به گفت: طبق پیش‌بینی‌ها شرایط نرمال بارش از آذر تا اواسط فروردین بوده که اواخر آبان و آذر بارندگی خوبی داشتیم و در زمستان پیش‌بینی‌شده که بیشتر از نرمال بارندگی داشته باشیم.

منبع: ایرنا

کدخبر: 852182 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟