خودروسازی که توان واردات یک چراغ را ندارد، چگونه می خواهد خودرو وارد کند؟ / واردات خودرو در این شرایط بودار است !

به گزارش رکنا، بالاخره زمان واردات خودرو اعلام شد و قرار بر این شد که تا پایان سال جاری 90 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود و واردات خودروهای اقتصادی نیز نیمه دوم 1402صورت گیرد. این در حالی است که هنوز هیچ چشم انداز روشنی از فرآیند واردات در دست نیست. مشخص نیست در این شرایط اقتصادی سخن از واردات چه معنایی دارد؟ خودروسازان داخلی که در شرایط تحریم حتی توان واردات قطعه های پیش پا افتاده را ندارند، چگونه می خواهند تحریم ها را دور بزنند و خودروهای خارجی وارد کنند؟ در شرایطی که قیمت دلار تعیین کننده قیمت اغلب کالاهای اساسی در کشور است و نرخ دلار هر روز تغییر می کند، واردات خودروهای اقتصادی چه منطقی دارد؟ بالاخره قیمت خودرو برای مصرف کننده ای که حتی توان خرید پراید را هم ندارد، چند تمام می شود؟

در این خصوص گفتگوی رکنا با مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو را بخوانید:

مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو

آقازاده مدیرعاملی در خودروسازی فساد می کند و با قید وثیقه آزاد می شود

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو در ابتدا گفت: تا زمانیکه بازار خودرو بر مبنای قیمت دلار است و با نوسان قیمت دلار، قیمت خودرو نیز تغییر می کند، تا زمانیکه بازار خودرو در دست دلالان است و دستگاه سیاست گذار کشور بلوف می زند که می تواند بازار را کنترل کند، زیرا نه ابزار آن را دارد و نه توان آن را دارد، تا زمانیکه صنعت خودروسازی کشور در فساد فرورفته است، در حدی که یک مدیرعاملی که هنوز 6 ماه از آمدنش نمی گذرد، آقازاده او در خودروسازی فساد می کند و بعد دستگیر می شود و با قید وثیقه 30 میلیارد تومانی آزاد می شود ،تا زمانیکه خودروسازی کشور را دولت مدیریت می کند و حاصل این مدیریت، صدها هزار میلیارد تومان زیان انباشته در سال شده است، تا زمانیکه اقتصاد کلان کشور بی ثبات است، تا زمانیکه مسائلی از این دست در کشور وجود دارد، اعطای مجوز برای واردات خودرو و حتی اعطای مجوز برای خودروسازی، جز رانت و فساد هیچ نتیجه ای به همراه نخواهد داشت.

با یک بازار تشنه و بدون صاحب مواجه هستیم

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی این عوامل را کنار هم می گذاریم متوجه می شویم که با یک بازار تشنه و بی صاحب مواجه هستیم، گفت: واردات خودرو که آقایان در بوق و کرنا کرده اند که میتسوبیشی مدل فلان و هیوندا مدل بهمان وارد می کنیم نه تنها هیچ کمکی به قیمت خودرو نخواهد کرد، بلکه هیچ کمکی به رقابتی شدن صنعت خودرو هم نمی کند. ما با یک بازار تشنه بدون صاحبی مواجه هستیم که به دلیل افزایش قیمت دلار، سوداگری در آن دیده می شود و بازار در دست واسطه گر و دلالان است.

با فرض اینکه واردات 90 هزار خودرو در سال انجام شود و با فرض اینکه فرآیند واردات همچون خرید خودرو از نماینده اصلی، جابه جایی پول، گارانتی و خدمات پس از فروش و دیگر مسائل مهم انجام شود، قیمت را اصلاح نخواهد کرد و تنها زمینه ساز رانت و انحصار و فساد جدیدی است.

خودروسازان ما حتی توان واردات چراغ و بسیاری از قطعات پیش پا افتاده را ندارند

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که شرکت های خودروسازی که در لیست واردات خودرو هستند، چگونه می خواهند تحریم ها را دور بزنند، گفت: شرکت های خودروسازی ایران مثل سایپا کاشان که سیتروئن تولید می کرد، در حال حاضر کوئیک تولید می کند. همه این حرف ها دروغ است. اگر واردکننده های ما می توانند تحریم ها را دور بزنند، چرا خودروساز فرانسوی به ایران نمی آید؟

برخی خودروسازان وجود دارند که به دلیل تحریم ها حتی توان واردات چراغ و بسیاری از قطعات پیش پا افتاده را ندارند و خیلی از خودروها بر روی دستشان مانده است و خودروهایی که قبلا تولید می کردند دیگر نمی توانند تولید کنند. همه سایت های تولیدی این خودروسازان در شهرهای مختلف هم به تولید یک یا دو خودرو اکتفا کرده اند.

سخن از واردات خودرو بیشتر به شعارها و رفتارهای پوپولیستی شبیه است

وی در ادامه افزود: وقتی خودروسازان ما این مشکلات را دارند چگونه می خواهند خودروهای جدید خارجی مدل 2020 تا 2023 را وارد کنند. به نظر من این مساله بعید است و بیشتر به شعارها و رفتارهای پوپولیستی شبیه است و فقط یک گفتار درمانی است. ما باید در این شرایط منطقی باشیم. یکی از عواملی که ذکر کردم ثبات اقتصادی و سیاسی کلان کشور است. وقتی در شرایطی هستیم که تورم به شدت آسیب زا شده است و هر روز افزایشی می شود. از طرف دیگر تنش های بین المللی افزایش پیدا کرده است و چشم انداز به نتیجه رسیدن مذاکرات ضعیف است. در این شرایط واردات خودرو فقط ایجاد رانت برای عده ای خاص است.

واردات خودروی اقتصادی یعنی چه؟

مصطفوی در پاسخ به این سوال که در این شرایط واردات خودروی اقتصادی یعنی چه؟ گفت: من هم همین پرسش را از آقایان دارم. وقتی هر لحظه قیمت دلار افزایش می یابد. معیار اقتصادی بودن یک کالا یعنی چه؟ تا دیروز پراید را هیچ کس نمی خرید اما امروز خودرویی مثل پراید یک خودروی لوکس است و دیگر خودرویی کمتر از 300 میلیون تومان در بازار وجود ندارد.

خودروی اقتصادی در شرایط تورمی که ثبات ندارد، چه معنایی دارد؟ زمانی می توانیم از یک کالای اقتصادی سخن بگوییم که قیمت آن ثابت باشد. امروز قیمت خودرو یک چیز است و دو روز دیگر چیزی دیگر است. حرف از خودروی اقتصادی مفهومی ندارد چون ثباتی در شرایط اقتصادی کشور به لحاظ تورم و مسائل دیگر وجود ندارد. اگر قیمت پایه را برای کالای اقتصادی نقطه A در نظر بگیریم، می بینیم که فردا نقطه A به نقطه B رسیده است. می گویند خودروی اقتصادی زیر 10 هزار دلار وارد می کنیم. آن هم در شرایطی که اگرچه نرخ دلار جهانی ثابت است، اما قیمت دلاری که 24 هزار تومان بود، امروز به مرز بیش از  35 هزار تومان رسیده است و فردا می شود 40 هزار تومان. این مساله خود باعث تنش در بازار خودرو می شود، زیرا واردکننده ها به طور رسمی و با نرخ روز دلار خودرو وارد می کنند.

از سیاست های آقای منطقی، بوی منطقی به مشام نمی رسد

وی در ادامه تاکید کرد: آقای منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت است و ظاهرا مسئول تمام سیاست های خودرویی وزارتخانه ایشان هستند. سوال من از آقای منطقی این است که کدام یک از سیاست های یک سال اخیر شما مثبت بوده است؟ کدام یک از سیاست های شما در کل دوران کاریتان موفق بوده است؟ آیا آدمی که بیش از 10 سال در سیستم و با شرایط آن زمان بوده ، می تواند امروز را بهتر بفهمد؟

اشتباه دستگاه سیاست گذار این است که مسائل خودرویی را به آقای منطقی واگذار کند. اگرچه ایشان تجربه خودرویی دارند، ولی اصلا از سیاست هایی که می بینیم بوی منطقی به مشام نمی رسد. از جمله سیاست هایی که وزارت خانه انجام داد و منطقی نداشت قرعه کشی خودرو در سامانه وزارت صمت بود. از ابتدا یک موج پوپولیستی به راه انداختند و از حذف قرعه کشی خودرو، حذف دلالان و کاهش قیمت خودرو صحبت کردند و دوباره به همان جایی که بودند، بازگشتند. قیمت خودرو را از زمانیکه وعده کاهش قیمت خودرو دادند، رصد کنید و ببینید به چه میزان قیمت خودرو افزایش یافت.

دستگاه سیاست گذار کشور منافع عده ای را تامین می کند

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که چرا در این شرایط واردات خودرو را مطرح می کنند؟، گفت: در خوش بینانه ترین حالت آقایان فکر می کنند مسائل را درست می فهمند و درست انجام می دهند. متاسفانه یک نگاه بدبینانه وجود دارد که می تواند دستان پشت پرده ای باشد که منافع عده ای را تامین می کند و دستگاه سیاست گذار کشور خواسته یا ناخواسته به سمت منافع آن عده خاص حرکت می کند.

دستگاه سیاست گذار کشور باید توضیح دهد. من در یک مصاحبه تلویزیونی در صداوسیما گفتم حاضرم با آقای وزیر یا هر مدیرعامل خودرویی مناظره کنم که منطق واردات خودرو در شرایط امروز کشور چیست؟ آیا می خواهند صنعت خودروسازی کشور تغییر کند؟ این در حالی است که زدوبندهای سیاسی، ارتباطات، نفوذ قطعه ساز، قیمت های آنچنانی، بی کیفیتی، زیان ده بودن و فساد در خودروسازی کشور وجود دارد و ساختار همان ساختار است. آیا قصد دارند این صنعت فشل را با واردات چند هزار خودرو متحول کنند؟

آیا می خواهند قیمت خودرو را اصلاح کنند؟ با کدام منطق؟ اعلام شده است 90 هزار خودرو در سال وارد می شود. این میزان در خوش بینانه ترین حالت با تولید یک میلیون خودرو داخلی، یک میلیون و 90 هزار خودرو خواهد شد. آیا این میزان می تواند بازار خودرو را کنترل کند؟ بازاری که برای 10 هزار خودرو 10 تا 20 میلیون نفر ثبت نام می کنند.

واردات خودرو در این شرایط بودار است

مصطفوی با بیان اینکه؛ آقای منوچهر منطقی که سیاست گذاری می کنید! این بازار اصلا بازار منطقی نیست، گفت: مشکل بازار خودروی کشور عرضه نیست. صادقانه بگویید ما به دنبال تنوع محصول در بازار هستیم. این حرف منطقی تر است تا بگوییم به دنبال کنترل بازار هستیم یا می خواهیم صنعت را رقابتی کنیم و قیمت ها را کاهش دهیم.

من به شما قول می دهم یکی دو سال دیگر صدای همین شرکت های واردکننده بلند خواهد شد و هجمه ها و فسادهایی مثل رنو، تویوتا و دیگر مسائل مطرح خواهد شد، چون واردات خودرو در این شرایط بودار است. در شرایطی که نمی دانیم فردا قیمت دلار چند است. نمی دانیم دو روز دیگر تحریم ها بیشتر می شود یا کمتر. مشکل مردم واردات خودروی خارجی نیست. مشکل مردم این است که اجازه افزایش قیمت پرایدی که 50 میلیون بیشتر ارزش ندارد را تا 200 میلیون تومان صادر می کنند. مشکل مردم این است.

کدخبر: 839413 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟