اسامی و عکس های خودروهای وارداتی به قیمت دلاری ! / نگرانی بابت تغییر قیمت دلار !

به گزارش رکنا، بالاخره زمان واردات خودرو اعلام شد و امروز نیز وزیر صمت از ثبت سفارش خودروهای وارداتی خبر داد. خودروهای اقتصادی نیمه دوم 1402 و تا پایان سال 1401 نیز 90 هزار دستگاه خودرو وارد کشور می شود.

پرسش این است؛ از آنجا که اغلب خودروهایی که قرار است وارد کشور شود هم اکنون مدل های چند سال کارکرد آنها در بازار به قیمت 500 تا 600 میلیون تومان معامله می شوند، چگونه ممکن است همین خودروها مدل 2022 و 2023 به قیمت 500 تا 600 میلیون تومان به دست مشتری برسد؟

مساله دیگر این است که اساس قیمت گذاری در کشور در حال حاضر بر مبنای نرخ ارز است و به میزان افزایش قیمت دلار، قیمت اغلب کالاهای اساسی نیز بالا می رود. این در حالی است که اگر قیمت دلار کاهشی شود، قیمت دیگر کالاها کاهش نمی یابد. با این حال بالاخره قیمت خودروهای وارداتی چقدر برای مشتری تمام  خواهد شد؟

در این خصوص گفتگوی رکنا با امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را بخوانید:

امید قالیباف

امید قالیباف در گفتگو با خبرنگار رکنا درخصوص مبنای قیمت گذاری خودروهای وارداتی گفت: در حوزه واردات خودرو 2 اتفاق رخ خواهد داد. نخست اینکه خودروهای وارداتی که باید زیر 20 هزار یورو باشد، در بورس کالا عرضه‌ و رقابت می‌خورد و کشف قیمت می‌شود. سپس اختلاف قیمت پایه و قیمتی که در بورس کالا فروش رفته است محاسبه شده و سود واردکننده و حقوق ورودی از آن کم می شود.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه گفت: اتفاق دوم این است که وقتی خودروی جدید خارجی وارد بازار می شود، قیمت خودروهای کارکرده و مدل های قدیم مشابه خودروهای وارداتی شکسته می شود. خودروهای کارکرده تا زمانی که خودروهای جدید وارد بازار نشده است با نرخ بالا معامله و به محض واردات خودرو حباب قیمتی شکسته می شود و در مجموع بازار خودروهای وارداتی به تعادل قیمتی می رسد.

قالیباف درخصوص عدم ثبات قیمت دلار در کشور و افزایش قیمت تمام شده خودروهای وارداتی به خبرنگار رکنا گفت: پرسش شما درخصوص متغیری است که از عهده واردکننده و وزارت صمت خارج است. وزارت صمت نیز این نگرانی را درخصوص افزایش نرخ ارز نه تنها در حوزه خودرو، بلکه در مورد کل محصولات تولیدی صنعت و معدن دارد.

زیرا افزایش نرخ ارز هزینه های تولید را افزایش می دهد و برنامه ریزی تولید را نیز به همان میزان به هم می زند. افزایش قیمت دلار طبیعی است، اما به طور کلی بانک مرکزی ثبات نرخ ارز را به عهده دارد و با عملکردی که تا به امروز داشته است بعید می دانم در آینده جهش نرخ ارز را شاهد باشیم. بنابراین واردات خودرو براساس نرخی است که امروز در بازار معامله می شود.

اسامی و عکس های خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی 1

خودروهای وارداتی 5

خودروهای وارداتی 3

خودروهای وارداتی 4

خودروهای وارداتی 7

خودروهای وارداتی 6

خودروهای وارداتی 2

کدخبر: 838876 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟