رئیس سازمان ملی استاندارد: کیفیت حق آحاد جامعه است / وزیر صمت: استانداردهای بومی در کشور وجود ندارد

به گزارش رکنا، «سید مهدی اسلام‌پناه» امروز در همایش هفته استاندارد در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افزود: کیفیت حق آحاد جامعه است و سازمان ملی استاندارد ایران وکیل مردم در احقاق این حق است. در دولت سیزدهم که مصادف با دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران است، اجرای بسیاری از تکالیف که شاید در ادوار گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود، در دستور کار قرار گرفت.

اسلام‌پناه ادامه‌ داد: در دوره تازه فعالیت این سازمان ارزیابی انطباق و صدور گواهی انطباق حلال آغاز شد، استانداردهای تعلیق شده صنعت خودرو رفع تعلیق و مفهوم دیپلماسی استاندارد و کیفیت اجرایی شد.

وی اضافه‌ کرد: در این مدت شورای عالی استاندارد پس از ۲۰ سال با حضور مقام‌های عالی دولت احیا و مدل کیفیت جهان استاندارد تدوین شد.

اسلام‌پناه از استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان و نوظهور در راستای تسریع‌ تجاری‌سازی آن‌ها خبر داد و اظهار داشت: تدوین سازوکارهای جدید و تعریف طرح‌هایی برای مقابله با کم‌فروشی، تدوین سند یکپارچه غذا و راه‌اندازی پردیس نوآوری و مرکز رشد ایده‌های نوآورانه در پژوهشگاه سازمان ملی استاندارد ایران از جمله دیگر اقدامات انجام شده در این مدت است.

وزیر صنعت: استاندارد محصولات صادراتی را باید ارتقا دهیم

سیدرضا فاطمی امین امروز با حضور در همایش هفته استاندارد با اشاره به اینکه استاندارد سه کارکرد دارد، اظهار کرد: در کارکرد اول حداقل کیفیت را استاندارد مشخص می کند. در کارکرد دوم استاندارد زبان مشترک است به نحوی که وقتی قطعه ساز می خواهد قطعه ای را به یک سازنده ارائه دهد استاندارد مشخصات ان کالا را ترسیم کرده و تولیدکننده و مصرف کننده قطعه برای رسیدن به توافق یک زبان مشترک که همان استاندارد هست را در اختیار دارد که در نهایت این استاندارد به مبادله کالا می انجامد.

وی با اشاره به اینکه کارکرد سوم استاندارد مدیریت دانش است، گفت: این سه کارکرد در 5 سطح موضوعیت می یابد که سطح اول به محصول، کالا یا خدمات اختصاص داشته و سطح دوم فرایندها را دربرمی گیرد.

وزیر صنعت افزود: سطح سوم نیز سازمان است که مردم باید در خصوص آن نظرات خود را اعلام کنند. البته این تصور هست که در سازمان کمتر به استاندارد نیاز داریم درحالیکه در این بخش به استاندارد بیشتری نیازمند هستیم به عنوان نمونه استاندارد مدیریت مالی یا استاندارد مدیریت اسناد در سطح سازمان باید به استانداردهای بیشتری برسند.

فاطمی امین با انتقاد از اینکه استانداردهای بومی در کشور وجود ندارد، گفت: ما باید مرجعیت استاندارد داشته باشیم نمی توان گفت کشوری که دانش بنیان است و اقتصاد آن به سمت دانش بنیان ها حرکت می کند استانداردهایی دارای مرجعیت خاص خود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: ما باید استاندارد برای خودمان تعریف کنیم و اگر بخواهیم به این سمت حرکت کنیم باید به سمت 5 مولفه از جمله تصویب، تبیین، صحه گذاری، گواهی دهی حرکت کنیم. براین اساس فضای کاری پیشروی سازمان ملی استاندارد جایگاه ویژه ای پیدا می کند.

وزیر صنعت با اشاره به روند روبه رشد صادرات، گفت: سال گذشته بیش از 48 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور به وجود آمده است و ما در حال حرکت از سمت محصولات پایه به سمت صادرات محصولات پیچیده هستیم.

فاطمی امین افزود: استانداردها در مورد محصولات پیچیده ماننده تجهیزات پزشکی از حساسیت واهمیت بالایی برخوردارند بنابراین ما باید در این زمینه ارتقای استانداردها را ایجاد کنیم.

معاون سازمان ملی استاندارد خبر داد: شکل‌ گیری دیپلماسی استاندارد و کیفیت در راستای توسعه صادرات

«سعید ساده» امروز در همایش هفته استاندارد در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افزود: این ایده برای نخستین بار از سوی جمهوری اسلامی ایران در نشست اخیر کشورهای عضو سازمان جهانی استاندارد (ایزو) مطرح شد که یکی از سیاست‌های جدید این سازمان در دوره تحولی است.

وی گفت: این مفهوم به معنای به‌کارگیری هنر و فنون دیپلماسی درخصوص الزامات استاندارد کالاها و خدمات است که رایزنی هوشمند با کشورهای طرف تجاری ایران برای محصولات و شیوه‌های ارزیابی کالاها را می‌طلبد و تسهیل‌کننده صادرات خواهد بود.

ساده، در ادامه بر لزوم توجه به استانداردهای بومی تاکید کرد و آن را اساس یک نظام استاندارد کارآمد برشمرد و ادامه‌داد: این مهم و پرهیز از استانداردهای ترجمه‌ای، از نخستین سیاست‌های این سازمان در دولت سیزدهم است.

وی، یکی دیگر از سیاست‌های سازمان ملی استاندارد ایران را ورود به حوزه خدمات برشمرد و اظهارداشت: در زمانه حاضر خدمات بخش اعظم تولید ناخالص ملی کشورها را به خود اختصاص می‌دهد اما در سال‌های گذشته مغفول مانده است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماه اخیر این سازمان برای نخستین بار در ۱۰۰ سال سابقه خود به حوزه استانداردسازی و ارزیابی انطباق خدمات ورود کرده است.

وی همچنین از استانداردسازی کالاها و خدمات دانش‌بنیان و نوظهور و تدوین بسته ویژه‌ای برای این مهم خبر داد.

کدخبر: 833583 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟