مسکن مهر خیری برای مالکان آن نداشت ! / فقط آجرها را بالا بردند و مردم را در بیابان رها کرده و رفتند ! + فیلم

به گزارش رکنا، پس از حدود 14 سال هنوز پروژه های مسکن مهر به اتمام نرسیده است و خبری از تحویل واحدهای مردم نیست. از سوی دیگر بخشی از پروژه های مسکن مهر با مشکلات فراوانی از جمله عدم وجود زیرساخت های ضروری همچون حمل و نقل، جاده، بیمارستان و ... تحویل داده شده، گویی که برج های بی کیفیت مسکن مهر در برخی نقاط بدون هیچ امکاناتی در بیابان سر به فلک کشیده است.

آبان ماه سال 1400 رستم قاسمی با اشاره به اینکه بنا داریم در نهضت ملی مسکن از تجربه خوب مسکن مهر استفاده کنیم، گفت: حدود 200 هزار واحد مسکن مهر باقیمانده که اتمام آنها در دستور کار قرار دارد.

وی در مرداد ماه سال جاری نیز با بیان اینکه 65 هزار واحد مسکونی مهر به دلیل عدم تامین خدمات زیربنایی و روبنایی تحویل نشده است، گفت: تا پایان سال جاری تمامی واحدهای مسکن مهر نیمه‌ تمام و در دست اجرا تکمیل و پیگیری‌ های لازم جهت تامین خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای تکمیل‌شده و فاقد خدمات نیز صورت می‌پذیرد.

وی تاکید کرد که تا پایان سال 1401 تمامی واحدهای مسکن مهر نیمه‌ تمام و در دست اجرا (فاقد مشکل حقوقی و معارض) تکمیل می‌شوند و پیگیری‌های لازم جهت تامین خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای تکمیل شده فاقد خدمات نیز صورت می‌پذیرد به نحوی که تا پایان سال این واحدها نیز تامین و قابل سکونت شوند.

این در حالی است که 6 ماه تا پایان سال باقی مانده است و نه تنها تکلیف پروژه های نیمه تمام مشخص نیست بلکه تکلیف ساختمان های نیمه کاره و غیرقابل سکونتی که به مردم تحویل داده اند نیز روشن نشده است.

وعده و وعیدها فقط شامل دولت سیزدهم نمی شود

البته این وعده و وعیدها فقط شامل دولت سیزدهم نمی شود. قول اتمام طرح مسکن مهر در سال 99 و توسط وزیر سابق راه و شهرسازی داده شد. تیر ماه سال 99 محمد اسلامی اعلام کرد که به جز تعدادی از واحدهای پردیس و آن دسته از واحدهای دارای مشکلات حقوقی، پرونده مسکن مهر در سال جاری بسته می شود و به دولت سیزدهم انتقال داده نمی شود.

اما برخلاف وعده وزیر نه تنها طرح مسکن مهر به دولت سیزدهم منتقل شد، بلکه تا به امروز شواهد نشان می دهد هنوز بسیاری از متقاضیان مسکن مهر که اقساط خود را نیز پرداخت کرده اند واحد خود را تحویل نگرفته اند. این در حالی است که در دولت جدید ساخت یک میلیون مسکن در سال و طرح های جدید هم مطرح می شود.

محمد اسلامی در پایان دولت دوازدهم تعداد مسکن مهرهای باقی‌مانده را حدود 20 هزار واحد عنوان کرد. تیرماه سال 1400 مشخص شد که واحد های نیمه کاره مسکن مهر بیش از این آمارها است و به گفته خود مسئولان وقت 273 هزار واحد تکمیل نشده اعلام شد.

از آنجا که اغلب پروژه های مسکن مهر سراسر کشور با مشکلاتی همچون خلف وعده پیمانکاران در تکمیل واحدها، نبود زیرساخت های ضروری، نبود انشعابات و عمل نکردن دستگاه های خدمات‌ رسان به وظایف خود مواجه است و مسئولان ذی ربط نیز کمتر درخصوص وضعیت پروژه های نیمه تمام مسکن مهر مصاحبه می‌کنند، جزئیات و آمار دقیقی از وضعیت این پروژه ها وجود ندارد و باید به گفته های مسئولان و گلایه‌ ها و انتقادات متقاضیان که بعضا بیش از 14 سال در انتظار تحویل واحدهایشان به سر می‌برند، بسنده کرد.

بیش از یک دهه از آغاز طرح مسکن مهر می گذرد اما این پروژه عظیم هنوز به طور کامل تکمیل نشده است. میراثی که از دولت دهم برای دولت های بعدی باقی ماند و مشخص نیست چه زمانی به طور کامل تحویل متقاضیان می شود.

هیچ امکاناتی نداریم

برخی از ساکنین پروژه های مسکن مهر که پس از سال ها موفق به تحویل واحدهای خود شده اند می گویند: ما با مشکلات فراوانی مواجه هستیم. حتی یک بانک و یا یک دستگاه عابربانک وجود ندارد. اگر مریض شویم یک درمانگاه نیست. هیچ فضای سبزی وجود ندارد که کودکانمان آنجا بازی کنند. حتی یک داروخانه نیست که از آنجا دارو یا کالای ضروری خود را خریداری کنیم. یک کلانتری نیست که بتوانیم در موقع لزوم از آنها کمک بگیریم و از جان و مال خود دفاع کنیم. وسایل حمل و نقل عمومی وجود ندارد. کیفیت آب خوب نیست. گاز و برق نداریم. خط تلفن ثابت نداریم و موبایل هم آنتن نمی دهد. اگر بخواهیم با اورژانس یا 110 تماس بگیریم با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

ساکنین مسکن مهر معتقدند به کلی ارتباطشان با بیرون قطع است و بدون امکانات با واحدهای خام و نیمه کاره مسکن مهر رها شده اند.

فقط آجرها را در بیابان بالا بردند و رفتند

یکی از ساکنین مسکن مهر به خبرنگار رکنا گفت: اغلب ساکنین اینجا واحدهای خود را خام تحویل گرفته اند و داخل خانه جز دیوار هیچ امکاناتی ندارد.

وی افزود: وقتی واحد خود را تحویل گرفتم حتی کلید و پریز برق نداشت. شیرآلات نصب نشده بود. درها نه دستگیره داشت و نه قفل داشت. در توافقی که با مسکن مهر داشتیم جزو توافقات ما 5 برگ بود که تمام این وسایل در آن قید شده بود و بابت آن هزینه پرداخت کردیم، اما هیچکدام نبود. حدود 200 تا 300 میلیون تومان فقط هزینه کردیم تا قابل سکونت شود.

وی ادامه داد: حتی یک بولدوزر نمی آورند که خاک های اطراف ساختمان را صاف کنند. پارکینگ ها قابل استفاده نیست. آسانسور را نیمه کاره رها کردند و کسی پاسخگو نیست. شرکت ها هم جمع کردند و رفته اند. ما را در بیابان رها کردند و زندگی کردن اینجا بسیار سخت است. فقط آجرها را در بیابان بالا بردند و رفتند. می گویند هزینه آسانسور و دیگر مشکلات پای خودتان است.

طاقت دیدن فیلم چیزی که ساخته اند را ندارند، اما ما در آن زندگی می کنیم!

یک ساکن دیگر مسکن مهر به خبرنگار رکنا گفت: واحد خود را بعد از 14 سال تحویل گرفتم. دو بار در تعاونی ثبت نام کردم که کلاهبرداری شد و دوباره برای بار سوم پردیس ثبت نام کردم. با اینکه سرپرست خانوار بودم من را حذف کردند و بالاخره در کرج ثبت نام کردم.

وی افزود: نزدیک به 5 ماه است که واحد را تحویل گرفتم و وقتی وارد شدم حتی سیم کشی برق نداشت. کنتور برق، آیفون، شیرآلات، روشویی، ظرفشویی، کابینت، کمد دیواری، قفل، پریز، دستگیره و ... را خودم هزینه کردم. حدود 150 میلیون تومان هزینه کردم. با این حال بعد از 5 ماه هنوز قابل سکونت نیست. گاز نداریم و با گاز پیک نیکی غذا درست می کنیم و آب را گرم می کنیم حمام می کنیم.

وی ادامه داد: پارکینگ پر از چاله است. ساختمان برق کشی ندارد. شیشه ها باز است و چند روز پیش فیوزهای برق را دزدیدند. یک کلانتری و نگهبان وجود ندارد. به ما می گویند فیلم نگیرید و ارسال نکنید. یعنی از چیزی که خود ساخته اند خجالت می کشند و طاقت دیدن آن را ندارند، ولی این را نمی فهمند که ما در همان ساختمان هایی که طاقت دیدن آن را ندارند داریم زندگی می کنیم. آسانسور نداریم. آب بی کیفیت است و همیشه بوی نامطبوع از بیرون به مشام می رسد. به نظر می رسد شب ها زباله ها را می سوزانند زیرا حتی یک سطل زباله در نزدیکی ما نیست.

فقط یک سقف بالای سر برای زنده ماندن ساخته اند و ما را بدون هیچ امکاناتی در محرومیت رها کرده اند.

این ساکن مسکن مهر درخصوص وام پرداختی گفت: وام 40 میلیون تومانی را 10 سال گذشته به سازنده داده اند و الان به ما می گویند باید 80 میلیون تومان با قسط ماهانه 700 هزار تومان بپردازیم. حق شکایت را از ما گرفته اند. وام مسکن مهر اول 8 میلیون تومان بود، بعد شد 12 میلیون تومان و بعد 30 و حالا ما باید حدود 80 میلیون تومان پرداخت کنیم. این در حالی است که زمزمه افزایش اقساط نیز شنیده می شود.

این ساکن مسکن مهر در آخر گفت: پس از 14 سال و پرداخت بیش از 20 قسط خانه را تحویل گرفته ام و وقتی از نبود امکانات و مشکلات دیگر به شرکت عمران شکایت می کنی پاسخگو نیستند و به بهانه های مختلف دوباره طلب وجه می کنند. کودکانمان در تپه های خاکی بازی می کنند. امنیت نداریم و دزدی های پیاپی از بلوک ها صورت می گیرد. فقط یک سقف بالای سر برای زنده ماندن ساخته اند و ما را بدون هیچ امکاناتی در محرومیت رها کرده اند.

تخلفات عمرانی شبیه متروپل در کشور کم نیست

آنچه مشخص است این است که اغلب فازهای مسکن مهر نیمه کاره و بلاتکلیف به حال خود رها شده است. سوالاتی که مطرح می شود این است که آیا وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران کشور بر حسن انجام تعهدات پیمانکاران نظارت کرده است؟ مسئول جان مردم کیست؟ چرا آسانسورها نصب نشده است و گفته می شود باید ساکنین هزینه آن را پرداخت کنند؟ چرا هیچ زیرساختی برای این طرح بنا نشده است؟

چندی پیش نیز نماینده رباط کریم درخصوص تخلفات عمرانی در کشور و مسکن مهر آبشناسان رباط کریم که ساختمان ها کج شده و در حال سقوط است، گفت: تخلفات عمرانی شبیه متروپل در کشور کم نیست. در پروژه مسکن مهر آبشناسان رباط کریم ساختمان هنوز 10 سال از عمرش نگذشته است که کج شده است. اصولاً در کنکاش ساختمان‌هایی که فرو می‌ریزد متوجه می‌شویم که اینها وابسته به جریانی خاص صاحب نفوذ است.

به گفته این نماینده، مهندسان ناظری که معرفی می‌شوند معمولاً به دلیل وجهی که به رؤسای استانی خود می‌پردازند، کار تأییدیه را از راه دور انجام می‌دهند و کار را با یک امضا تأیید می‌کنند، در حالی که مهندس ناظر باید ساکن شهری باشد که ساختمان سازی در آن صورت می‌گیرد. وضعیت تعیین نظام مهندسی ما بسیار غلط است و معاونان عمرانی فرمانداری‌ها اشتباه کار می‌کنند و شهرداری ها با فیش، مجوز ساخت می‌دهند و نه با اخذ مجوز، بنابراین چنین وقایعی حاصل بی دقتی هاست.

در نسیم شهر نمونه‌ای از ریزش ساختمان داشتیم که مجروح داشت و خسارات زیادی به اموال مردم زد.در پروژه مسکن مهر آبشناسان در رباط کریم ساختمان هنوز ۱۰ سال از عمرش نگذشته کج شده به خاطر اینکه ناظر کار خودش را درست انجام نداده است.بسیاری از ساختمان‌های مسکن مهر پرند و رباط کریم در آسانسورهایش آب جمع می‌شود در حالی که پیمانکار پولش را گرفته و رفته است و اکنون باید بپرسیم مهندسان ناظر در زمان ساخت و تحویل کجا بوده‌اند که اکنون مردم شاهد چنین مشکلاتی هستند. بنابراین مشکلات ادامه دارد و عده‌ای از مسئولان همچنان نمی‌خواهند کار کنند و مسئولیت بپذیرند.

این وضعیت مسکن مهری است که به گفته رستم قاسمی قرار است از تجربه خوب آن برای نهضت ملی مسکن استفاده شود.

کدخبر: 825515 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟