برکناری بیش از 100مدیر نفتی در یک‌ سال

به گزارش رکنا، به نقل از اخبار نفت، جواد اوجی و معاونانش در چهار شرکت اصلی در عمر یکساله مدیریت خود بر نفت بیش از یکصد مدیر را برکنار کردند که اگر حکم مدیران میانی هم به این ارقام اضافه شود بسیار فراتر از این اعداد است.  

نخستین حکم، خارج از نفت: جواد اوجی پارسال در چنین روزی (هشتم شهریورماه ۱۴۰۰)  نخستین حکم خود را برای پیام کهتری به‌عنوان مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی صادر کرد، فردی که از بدنه نفت نبود و حکم انتصابش و کمی پس از آن دریافت حقوق نجومی‌اش اعتراض‌های زیادی به همراه داشت. انتصاب او از نگاه برخی در آن مقطع خلاف قانون بود.

خبرنگاری که مدیرکل شد: جواد اوجی ۲۱ شهریورماه (۱۴۰۰) در کنار ۶ حکمی که صادر کرد، علی فروزنده، خبرنگار فارس را به‌عنوان مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت منصوب کرد، انتصابی که همانند انتصاب قبلی با حاشیه‌هایی زیادی همراه شد، نخستین آن هم این بود که از بدنه نفت نیست. اخبار دریافت حقوق نجومی‌آقای مدیرکل هم کمی بعد حاشیه‌ساز شد.

ابوالمشاغل نفت: صدور سه حکم برای یک مدیر هم از عجایب وزارت جواد اوجی بر نفت است، گویا قحط الرجال است. اوجی در کمتر از یک ماه، سه حکم عضو هیئت امنای صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، عضو کارگروه مشورتی تشخیص عدم مغایرت مصوبات هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با قوانین، مقررات، سیاست‌ها و راهبردهای وزارت نفت و مشاور وزیر در امور محوله از جمله نظارت بر فروش اموال و دارایی‌های بابک زنجانی را برای علیرضا ضیغمی صادر کرد. ضیغمی همچنین کمی بعد از سوی رئیس هیئت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی نفت به‌عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت تأسیسات دریایی منصوب شد.

باوندِ نفت: انتصاب‌های عجیب و غریب اوجی در نفت به این موارد ختم نشد، او ۱۰ مهرماه (۱۴۰۰) در حکمی محمدجواد باوند را به‌عنوان دستیار وزیر در امور فروش نفت، میعانات گازی و فرآورده‌ها و نظارت بر شرکت نیکو منصوب کرد. فردی ناشناخته. هیچ نام و نشانی از او در هیچ جا نبود و اکنون هم نیست. اما آنگونه که جسته وگریخته عنوان می‌شود قرار بود فروش نفت ایران را تسهیل کند. فضای نفت بیشتر از هر زمان دیگر امنیتی شد.

ابوالمشاغل۲: سید شمس‌الدین موسوی هم جزو مدیرانی است که پس از ضیغمی بیشترین حکم انتصاب را دریافت کرده است. نخست از وزیر نفت و دومی از مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران. او هم اکنون مشاور وزیر نفت در طرح‌ها و پروژه‌های وزارت نفت و مدیرعامل گروه پتروپارس است. اینکه آیا هنوز به عنوان مشاور وزیر نفت فعالیت می‌کند اخباری در دسترس نیست.

اولین و آخرین انتصاب: وزیر نفت در میان مدیران چهار شرکت اصلی نخستین حکم  را برای جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، دومی را برای مجید چگنی به‌عنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، سومی را برای محسن خجسته‌مهر به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و آخری را برای مرتضی شاه‌میرزایی، به‌عنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر کرد.

آنان که رفتند: آیدین ختلان، کریم زمانی، حسن منتظر تربتی، بهزاد محمدی، مسعود کرباسیان، علیرضا صادق‌آبادی، امیرحسین زمانی‌نیا، فرزین مینو، محسن پاک‌نژاد، سعید محمدزاده، محمدمهدی رحمتی و کسری نوری  بسیاری دیگر  از مدیران رفتند و از مدیران ارشد وزیر سابق تنها هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت و محمدصادق عظیمی‌فر، دستیار وزیر نفت باقی مانده‌اند. بانیان وضع موجودی دیگر در کار نیست.

کدخبر: 820931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟