برای برگشت بازار ارز دیجیتال آماده شویم

امسال نیز بیت کوین حدود ۶۰% کاهش قیمت داشته است که به دنبال آن قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز نزول شدیدی داشت. هرچند که برخی آلت کوین‌ها حتی با ریزش اخیر، هنوز هم بالاتر از قیمت خود در ۳ سال گذشته قرار دارند. برای مثال افرادی که با خرید بایننس کوین و خرید شیبا سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کردند، پرتفوی آن‌ها هنوز زیان ده نشده است. بنابراین حتی در بازار ریزشی هم می‌توان ضرر را کاهش داد. به هر حال آیا وضعیت ریزشی بازار همیشگی است؟ قطعا خیر! پس چرا سرمایه خود را نگهداری نمی‌کنیم تا زمانی که دوباره شاهد برگشت ورق بازار ارز دیجیتال باشیم؟

هرچند که ریزش اخیر بازار ارز دیجیتال دلایل مختلفی داشت، با این حال هیچ بازار مالی همیشه صعودی نیست. فراز و فرود لازمه یک بازار سالم است. بنابراین، با شناخت شرایط بازار باید سعی کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. لازمه آن نیز تشخیص به موقع وضعیت بازار است.

چرا بازار ارز دیجیتال ریزش کرد؟

 

چرا بازار ارز دیجیتال ریزش کرد؟

به گفته تحلیلگران، دلایل متعددی پشت کاهش قیمت‌های بازار ارز دیجیتال وجود دارد. دلایلی مانند:

شرایط جهانی

بازار ارز دیجیتال منعکس کننده رکود در بازارهای مالی جهانی است. ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند و باید مستقل از بازارهای سنتی عمل کنند اما با تغییر وضعیت اقتصاد جهانی، ترس کاربران در معاملات آن‌ها کاملا مشهود خواهد بود و همه بازارهای مالی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

بازار سهام

بازار ارز دیجیتال با بازار سهام نیز مرتبط است. اگر روند نزولی در بازار سهام مشاهده شود، همین روند در حوزه ارز دیجیتال نیز تکرار می‌شود. بسیاری از عواملی که بر بازار سهام تأثیر می‌گذارند، بر قیمت ارزهای دیجیتال نیز تاثیر می‌گذارند. در اواخر سال ۲۰۲۱ و تا اواسط سال ۲۰۲۲، قیمت ارزهای دیجیتال همگام با قیمت سهام افزایش و کاهش یافته است.

افزایش نرخ بهره

در تلاش برای کاهش تورم، فدرال رزرو آمریکا تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفته است. در واقع فدرال رزرو از استراتژی تهاجمی برای کاهش هزینه‌ها و مهار تورم بالا استفاده کرده است. افزایش تهاجمی نرخ بهره معمولاً به عنوان شاخص اصلی رکود بازار ارز دیجیتال شناخته می‌شود.

چالش‌های نظارتی

سال ۲۰۲۲ مثل یک ترن هوایی برای ارزهای دیجیتال بوده است. در این افزایش و کاهش‌های قیمت، چالش‌های نظارتی بسیار دخیل بوده است. چرا که بازار ارز دیجیتال تحت نظارت دولت‌های جهانی بوده و بسیاری از کشورها سعی دارند برای ارزهای دیجیتال قوانین ایجاد کنند. چنانکه هنوز در بسیاری از کشورها خرید و فروش ارزهای دیجیتال ممنوع است.

شبکه سلسیوس

شبکه سلسیوس، یک مرکز مالی غیرمتمرکز بود که اخیرا تمام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را به دلیل «شرایط حساس بازار» بلوکه کرد. پس از این اقدام، یک موج فروش بزرگ را در بازار شاهد بودیم که در پی آن همه ارزهای دیجیتال کاهش قیمت‌های شدیدی داشتند.

سقوط ارز لونا - ترا

از دست رفتن ۹۹٪ ارزش رمزارز لونا عواقب شدیدی را نه تنها برای سرمایه گذاران خود بلکه برای کل اکوسیستم ارز دیجیتال در پی داشت. بسیاری از سرمایه گذاران تمام پس‌انداز خود را که در استیبل کوین ust متعلق به شبکه لونا ذخیره کرده بودند، از دست دادند. پس از آن شرکت پشتیبان ترا طرحی را برای فروش کل ذخایر بیت کوین خود برای بازگرداندن آن به ۱ دلار ارائه کرد که این طرح موفق‌آمیز نبود. در نتیجه، بیش از ۴۰ میلیارد دلار از بازار ارزهای دیجیتال حذف شد که تاثیر آن با ریزش ارزهای دیجیتال نمایان شد.

 

چرخه بازار چیست؟

مشکل بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران ارزهای دیجیتال این است که آن‌ها نمی‌دانند بازار ارز دیجیتال خاصیت چرخه‌ای دارد و از فاز نهایی چرخه غافل می‌مانند. ۴ مرحله موجود در چرخه بازار ارز دیجیتال شامل تجمع، افزایش سریع، افزایش قیمت و افت قیمت متعاقب آن است. این الگویی است که بارها در تمام بازارهای مالی تکرار می‌شود.

متاسفانه، در ارزهای دیجیتال، این باور وجود دارد که قیمت باید بدون تبعیت از چرخه بازار به صورت مداوم افزایش یابد. چنین چیزی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست! بازار ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی به پیروی از این الگوی سیکلی تمایل دارند. نکته جالب این است که با تکمیل یک چرخه، چرخه بعدی آغاز می‌شود.

درک اینکه چرخه‌ها وجود دارند و تشخیص اینکه بازار در کدام چرخه قرار دارد به شما کمک می‌کند تا بهترین زمان برای خرید و زمان فروش ارز دیجیتال مورد نظر را شناسایی کرده و به حداکثر میزان سود برسید.

علائم برگشت بازار ارز دیجیتال

علائم برگشت بازار ارز دیجیتال

سوال بسیاری از افراد این است که چگونه متوجه شویم بازار در حال تغییر روند است؟ برخی از مواردی که برای بررسی تغییر روند باید بررسی کنید عبارتند از:

  • عوامل فاندامنتالی مانند اخبار خوب، ورود استیبل کوین به صرافی‌ها، بالا رفتن میزان ذخیره و خرید بیت کوین توسط نهنگ‌های بازار
  • عوامل تکنیکالی مانند حجم بالای خرید، شکست روند نزولی و مقاومت‌های کلیدی
  • احساسات بازار مانند فعالیت اینفلوئنسرها، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و نهادها

همه این موارد از جمله علائم برگشت بازار از حالت نزولی به صعودی است که با توجه به آن‌ها می‌توان به موقع وارد بازار شد و بازدهی قابل قبولی کسب کرد.

سخن آخر

متاسفانه، همه ما می‌خواهیم باور کنیم که قیمت‌ها فقط افزایش می‌یابند اما بازارها همه چرخه‌های خاص خود را دارند. درک چرخه و فاز بازار یک رویکرد ضروری و محتاطانه برای تعیین بهترین زمان خرید یا فروش در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال است.

کدخبر: 804216 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟