حباب سکه چیست ؟

به گزارش رکنا، قیمت فروش سکه امامی (طرح جدید) روز گذشته به 15 میلیون و 750 هزار تومان رسید. آنچه مشخص است این است که قیمت سکه در بازار به قیمت واقعی خرید و فروش نمی شود و دارای حباب است. پرسش این است که چگونه حباب سکه محاسبه می شود؟ 

محمد کشتی آرای

در این خصوص محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، درخصوص حباب سکه به رکنا گفت: حباب سکه روز شنبه یک میلیون و 460 هزارتومان بود که روز یکشنبه با اعلام قیمت ها با افزایش 40 هزار تومانی به یک میلیون و 500 هزار تومان رسید.

وی در پاسخ به این سوال که اساسا نحوه محاسبه حباب سکه چگونه است، گفت: مبنا قیمت سکه، قیمت اونس طلای جهانی و قیمت دلار آزاد است که از مابه التفاوت این قیمت ها حباب سکه محاسبه می شود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این که حباب سکه متغیر است و ثابت نیست، گفت: حباب سکه مقدار اختلاف قیمت واقعی سکه با قیمتی که در بازار به فروش می رسد، است. این مقدار هر لحظه براساس عرضه و تقاضا، قیمت دلار بازار آزاد و قیمت اونس طلای جهانی تغییر می کند. حباب سکه هر ساعت متغیر است و ثابت نیست و با تغییر آنها تغییر می کند.

کشتی آرای تاکید کرد: در واقع حباب هر کالای سرمایه ای مانند طلا، سکه، خودرو و مسکن از اختلاف قیمت واقعی با قیمتی که به فروش می رسد، به دست می آید. میزان حباب حتی می تواند تحت تاثیر عوامل دیگری چون عرضه و تقاضا تغییر کند.

وی در پاسخ به این سوال که کدام نوع سکه تقاضای بیشتری دارد، گفت: در حال حاضر تمام سکه ها دارای حباب است. اما عواملی می تواند تقاضا برای خرید برخی سکه ها را افزایش دهد. برای مثال در روزهای پیش از ماه محرم هستیم و مناسبت های ازدواج بیشتر انجام می شود که باعث افزایش خرید سکه یک گرمی و ربع سکه به عنوان هدیه شود.

در ماه محرم نیز ممکن است تقاضا برای سرمایه گذاری افزایش یابد که در این صورت خرید سکه تمام افزایش خواهد یافت. به همین دلیل تقاضا می تواند بر روی قیمت سکه و حباب سکه تاثیرگذار باشد.

لذا نمی توان یک فرمول ثابت را برای حباب سکه تعریف کرد زیرا متغیرهایی چون عرضه و تقاضا نیز موثر خواهد بود.برای مثال همین لحظه که ما باهم گفتگو می کنیم حباب سکه کاهش یافت و به یک میلیون و 350 هزار تومان رسید.

محمد کشتی آرای در آخر گفت: خبرهایی مانند مذاکرات برجام که تاثیر مثبتی در بازار دارد، می تواند باعث افزایش فروش سکه شود. در این حالت عرضه افزایش می یابد و قیمت و حباب هر دو کاهشی می شود.

کدخبر: 799708 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟