ظرفیت نیروگاه‌ های حرارتی کشور 3000 مگاوات افزایش یافت

به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، دولت سیزدهم در حالی فعالیت رسمی خود را از اواخر تابستان سال گذشته آغاز کرده بود که کشورمان در روزهای اوج مصرف پیک تابستان آن سال به دلیل ناترازی 15 هزار مگاواتی میان تولید و مصرف برق با بروز قطعی و خاموشی در نقاط مختلف روبه‌رو شده و همین امر مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را ایجاد کرده بود.

به همین منظور با توجه به حساسیت این موضوع، وزارت نیروی دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی شروع به کار خود برنامه‌ مدون و منسجمی را به منظور افزایش ظرفیت تولید برق کشور برای کاهش ناترازی یاد شده و بروز قطعی برق در دستور کار قرار داد.

بر اساس برنامه پیش‌بینی شده این وزارتخانه مقرر شده است تا در طول چهار سال فعالیت دولت سیزدهم حدود 35 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شود که این رقم از طریق ساخت 15 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی توسط بخش دولتی و خصوصی، 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع بزرگ محقق خواهد شد. این میزان افزایش ظرفیت در سالیان اخیر بی‌سابقه بوده و به نوعی با تحقق این مهم شاهد رکوردشکنی در افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور خواهیم بود.

تامین 92 درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی

با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 92 درصد انرژی سالانه تولیدی کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود؛ از این رو برنامه 15 هزار مگاواتی در نظر گرفته شده برای بخش دولتی و خصوصی از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

نگاهی به آخرین وضعیت طرح‌های در حال ساخت این بخش نشان می‌دهد که در راستای توسعه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، کمک به کاهش خاموشی‌ها در تابستان سال جاری و افزایش ظرفیت شبکه سراسری برق کشور، برنامه ساخت 28 واحد نیروگاهی به ظرفیت 4270 مگاوات برای دوره اوج بار سال 1401 در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفته که از این میزان تاکنون 13 واحد نیروگاهی به ظرفیت 2324 مگاوات به بهره‌برداری رسیده است.

کدخبر: 793586 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟