باید برنامه ای طولانی مدت برای ‹آینده بدون برجام› داشته باشیم!/ ‹روسیه به بهانه تحریم‌ ها مشتری‌ های ایران را گرفته است›

به گزارش رکنا اقتصادی، فریدون مجلسی در پاسخ به این سوال که با توجه به دوره هایی از مذاکرات که قبلا برگزار شد و دوره جدیدی که قرار است آغاز بشود. میخواهیم ببینیم که چقدر می توان به گفتگوهای پیش رو خوشبین بود؟ چرا در هر دوره نتیجه ی ملموسی گرفته می شود ولی دوباره همه چیز بهم می‌خورد و دوباره روز از نو، روزی از نو! موانع مهم در برابر برجام چیست؟ گفت: اولا من بسیار امیدوارم که اشتباه بکنم، چون خوش بین نیستم که مذاکرات به نتیجه ای برسد. برای این که خواسته نهاد هایی که مخالف برجام هستند نسبت به آن کسانی که اقتصادی فکر می‌کنند و رفاه مردم را مد نظر دارند، در درجه اول اولویت است. درحالیکه حضور ایران در عرصه بین‌المللی در درجه اول اهمیت است. بازگرداندن استقلال اقتصادی که بنای اقتصاد ملی است در درجه ی اول اهمیت است. وقتی ما به نظام بانکی بین المللی دسترسی نداریم‌، وقتی که برای واردات بعضی کالا ها ناچار هستیم که از خزانه داری آمریکا مجوز بگیریم، در واقع این استقلال ما است که محدود شده است. ولی کسانی هستند که برایشان این ها تحت الشعاع آرمان هایی قرار دارد که برایشان بسیار مهم تر از مسائل دیگر است. بنابراین برای آن ها به طول انجامیدن این مذاکرات فقط بهانه ای برای این است که به مردم بگویند ما به فکر شما هستیم ولی آن اراده و آرمان خودشان را اعمال می کنند. آن ها کسانی هستند که همیشه در برابر برجام ایستادگی کرده اند.  حال فرض کنید برجام هم دوباره راه افتاد و ما توانستیم تجارت کنیم حال باید پول رد و بدل بشود.

باید برنامه ای طولانی مدت برای آینده بدون برجام داشته باشیم!

وی افزود: برخی افراد تصور می‌کنند که بازگشت ایران در عرصه بین المللی به نحوی هماسنجی و هم‌آوایی با غرب است و به علت خصومتی که با فرهنگ و تمدن غرب دارند و شیفتگی که نسبت به شرق در خود احساس می‌کنند مایل نیستند که برجام به نتیجه ای اصولی برسد و به همین دلیل عملا برجام نمی‌تواند به نتیجه برسد. هنوز جمهوری اسلامی برجام را بهم نزده است و از آن خارج هم نشده است. کسانی که با آن مخالف هستند، با این وضعیت به اصطلاح موضوع را کش می‌دهند و طولانی می کنند و گرنه اگر جدا با برجام مخالف باشند می گویند ما خروج خود را از برجام اعلام می‌کنیم. آن ها هم گرفتاریشان این است که مایل هستند ایران به برجام برگردد و در شرایطی که روسیه دنیا را در گرو عرصه ی انرژی و گاز و نفت خود قرار داده است ایران بتواند یک مقداری از این بازار را نرم بکند و عرضه را به حد کافی برساند اما شعار هایی که مانع است، جدی است و تا وقتی که در این شعار ها ترمیم حاصل نشود وضعیت همین است. بنابراین باید برنامه ای طولانی مدت برای آینده بدون برجام داشته باشیم یک زندگی بدون برجام،  دور زدن ها، به هر حال مقداری در این وضعیت حیف و میل می شود که بابک زنجانی های متعدد و خاوری های بسیار زیاد در این گروه زیاد هستند آن ها پیدا خواهند شد. ولی ما ونزوئلا نیستیم‌ ما کشور بزرگی هستیم یک جا آب دارد و یک جا دارد و دریا داریم و می توانیم آب را شیرین بکنیم.

روسیه به بهانه تحریم ها مشتری های ما را گرفته است

مجلسی در خصوص اینکه وضعیت جنگ اوکراین چه مقدار در برجام تاثیر گذار است؟ اظهار داشت: دولت روسیه سعی می کنند که ممانعت هایی را ایجاد کنند. سعی آن ها یک سعی جعلی و دروغین است. برای این که روسیه کاره ای نیست این تحریم ها، تحریم سازمان ملل نیست. تحریم های آمریکا است که بر ما تحمیل شده است ‌.روسیه چه مخالف باشد و چه مخالف نباشد روسیه با ما چندان تجارتی ندارد. در نفت وگاز که رقیب ما است و به بهانه تحریم ها تمام مشتری های ما را گرفته است. نشسته اند و نفت هایشان را می فروشد. روسیه چه مخالف و چه موافق باشد، حتی فرانسه و انگلیس و همه ی آن ها مخالف و موافق هم که باشند این آمریکا است که باید تحریم های خودش را بردارد و طرف اصلی مذاکرات ایران آمریکا است و این تحریم های آمریکا است که به صورت یک جانبه از طرف آمریکا به ایران تحمیل شد و در نتیجه از زمان اوباما آغاز شد و اصلا ترامپ در مراحل بعدی وارد شد.

غربی ها مایل هستند که یک تنوع عرضه انرژی در بازارشان وجود داشته باشد

وی افزود: تحریم های بانکی را ما باید با آن ها به توافق می رسیدیم. روسیه کاره ای نیست ولی آن طرف اتفاقا علاقه‌مند است همان طور که گفتم نه دلش به حال ایران سوخته، بلکه دلش به حال خودش می سوزد .دلش می خواهد وجود ایران در عرصه ی تجارت بین المللی کم رنگ شود اولا باعث شود تهدید های منطقه ای کاسته شود بهانه ای به دستشان بدهند که تحریم ها را بردارند و درثانیه به نفت و گاز ایران نیازمند هستند. نه این که نیاز حیاتی داشته باشند ، نمی‌خواهند به اصطلاح تمام تخم مرغ های خودشان را در سبد عرب ها بگذارند. در سبد عربستان و قطر بگذارند. غربی ها مایل هستند که یک تنوع عرضه انرژی در بازارشان وجود داشته باشد که بتوانند نبود روسیه را تحمل کنند. از این رو اتفاقا جریان اوکراین می توانست به نفع ایران تمام شود. این که در اوکراین حق با کدام است که زیاد به ما ربطی ندارد. دعوای داخلی اوکراین به ما ربطی ندارد ولی نتایج آن می‌توانست برای ما آثار مثبتی به بار بیاورد.

منبع: شفقنا

کدخبر: 782423 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟