یارانه گاز مشترکان پرمصرف تا دو ماه آینده قطع می شود

به گزارش رکنا اقتصادی، جواد اوجی، وزیر نفت با اشاره به اینکه بهای گاز برای مشترکین پرمصرف از آذرماه 1400 افزایش یافته، گفت: هر پله از هزینه مشترکان پرمصرف نسبت به پله قبلی 40 درصد افزایش قیمت داشته است و امسال نیز به این گروه یارانه تعلق نخواهد گرفت.

وزیر نفت از قطع یارانه گاز مشترکان پرمصرف خبر داد و گفت: از سال 96 تا آذر پارسال هیچگونه افزایش قیمتی در تعرفه گاز اعمال نشده بود که برای مشترکان پرمصرف گاز، افزایش قیمت از آذر پارسال رقم خورد؛ در این مرحله، سه پله اول یعنی 75 درصد از مشترکان که پرمصرف نبودند و بیش از 50 درصد مصرف را داشتند، هیچ تغییر قیمتی نداشتند، اما از پله چهارم، هر پله نسبت به پله قبلی 40 درصد افزایش نرخ داشت.

وی افزود: بخشی از این افزایش تعرفه‌ها را برای جلوگیری از تکانه‌های اقتصادی، به امسال منتقل کردیم؛ طبق قانون بودجه 1401، تعرفه گاز مشترکان پرمصرف باید بدون یارانه باشد و به زودی این موضوع در هیئت دولت مطرح می‌شود تا به عنوان ابزاری برای کنترل شدت انرژی و بهینه مصرف کردن گاز استفاده شود؛ طی یک تا دو ماه آینده آیین نامه مربوط به تغییر تعرفه‌ها به دولت می‌آید تا برای مشترکان پرمصرف گاز رقم بخورد.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به افزایش وصول درآمد‌های نفتی گفت: صادرات نفت در وضع خوبی است و پول آن در تاریخ سررسیدش دریافت می‌شود؛ حدود 80 درصد پول حاصل از فروش نفت به‌صورت ارزی و بقیه را به‌صورت تهاتر دریافت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته فقط از بابت محصولات پتروشیمی بالغ بر 12.5 میلیارد دلار ارز وارد سامانه نیما شده است که این جدا از بحث فروش نفت و میعانات گازی است و ادامه داد؛ در بحث صادرات گاز، وصول درآمد ارزی، بیش از 4 برابر سال 1399 رشد داشت است. در سال 1399 وصول درآمدی حاصل از صادرات یک میلیارد و 25 میلیون دلار بود که این رقم در سال 1400 به بیش از 4 میلیارد دلار افزایش یافت.

اوجی در مورد تاثیر این افزایش درآمد‌های ارزی گفت: با تامین به موقع منابع ارزی، دولت توانست غلات و کالا‌های اساسی که مورد نیاز مردم است را تامین کند و امروز ذخایر خوبی در بحث کالا‌های اساسی وجود دارد.

وزیر نفت در مورد افزایش ظرفیت پالایشی کشور افزود:ظرفیت پالایشی کشور تا 5 سال آتی به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

اوجی درمورد وضعیت میدان مشترک آرش گفت: مطالعات جامع این میدان انجام شده است و با برنامه ریزی شرکت ملی نفت به زودی بحث توسعه میدان آغاز خواهد شد.

وزیر نفت در مورد گاز رایگان محرومان گفت: 650 هزار خانوار در حال استفاده از گاز رایگان هستند و هر زمان که سازمان بهزیستی کشور و یا کمیته امداد امام خمینی، خانوار‌های محروم را به ما معرفی کنند همکارانمان در شرکت ملی گاز در همان ماه تعرفه گاز این خانوار‌ها را رایگان خواهد کرد.

منبع: تسنیم

کدخبر: 782339 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟