خبر خوش به خریداران طلا / قیمت تمام شده طلا کاهش یافت

قیمت طلا و قیمت سکه در بازار امروز دوشنبه 13دی ماه اعلام شد. قیمت طلا و قیمت سکه امروز نسبت به روز گذشته با کاهش نسبی معامله می شود. امروز در بازار داخلی قیمت طلا 18عیار هر گرم یک میلیون و 289 هزار تومان، قیمت طلا 24 عیار در هر گرم یک‌ میلیون و 714 هزار تومان تعیین شده است. قانون جدید ارزش افزوده چه تاثیری بر قیمت طلا خواهد گذاشت؟

به گزارش اقتصادی رکنا، بحث حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا سال های گذشته در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد، اما از سوی شورای نگهبان به مجلس ارجاع شد. در نهایت این قانون تیر ماه 1400 اصلاح، تصویب و به دولت ابلاغ شد. طبق این قانون 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده خرید طلا فقط به سود و اجرت طلا تعلق خواهد گرفت و اصل طلا از این مالیات معاف است.

حال با توجه به اینکه این قانون از امروز (دوشنبه/١٣ دی ١۴٠٠) اجرایی می‌شود، ابراهیم محمدولی- رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران- نحوه اجرای این قانون را به واحدهای صنفی خود ابلاغ کرد: قانون مالیات برارزش افزوده تغییر کرد.

در این خصوص در متن اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران آمده است:  

۱- نظر به اینکه با اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ اصل طلا ، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ معاف از مالیات و عوارض است؛ صرفاً اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند مشمول مالیات و عوارض با نرخ ٩ درصد ( ۹ ٪ ) است. لذا ضرورت دارد فروشندگان مصنوعات یاد شده نسبت به تفکیک موارد معافیت (اصل طلا ، جواهر وپلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده) از سایر موارد در صورتحساب فروش صادره اقدام نمایند تا امکان محاسبه و دریافت مالیات و عوارض بر مبنای اجزای یاد شده مشمول باشد.

 ۲- براساس قانون مذکور، فروشندگان مصنوعات ساخته شده از طلا، جواهر و پلاتین از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ به هیچ عنوان مجاز به دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از اصل طلا، جواهر و پلاتین نیستند و در صورت عدم رعایت بند ( ۱ ) نه‌تنها باید مالیات و عوارض دریافتی را عودت نمایند بلکه مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات و عوارض دریافتی نیز می‌شوند که غیر قابل بخشودگی است.»

محمد کشتی آرای

قیمت تمام شده طلا کاهش می یابد

محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در گفتگو با خبرنگار رکنا، گفت: با قانون جدید قیمت تمام شده طلا برای مردم کاهش می یابد. زیرا از امروز هزینه مالیات برارزش افزوده برای طلا کاهش پیدا کرده است. مالیات بر ارزش افزوده تا دیروز از کل فاکتور (قیمت طلا، اجرت و سود فروشنده) 9 درصد کسر می شد.

وی تاکید کرد: اجرت و سود فروشنده رقم بسیار کمی است و بیشترین رقم مربوط به قیمت طلا بود. در حال حاضر قانون جدید اصلاح شده است و از اصل طلا مالیات اخذ نمی شود و فقط از سود و اجرت مالیات اخذ می شود.

کشتی آرای درخصوص تاثیر این قانون گفت: هزینه های خرید و قیمت مصنوعات طلا برای مصرف کننده کاهش می یابد. برای مثال اگر تا دیروز یک النگو گرمی یک میلیون و 600 هزار تومان بود، قیمت آن امروز یک میلیون و 450 تا 500 هزار تومان می شود.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا درخصوص تاثیر این قانون در بازار طلا، گفت: قیمت تمام شده وقتی کاهش یابد، مصرف افزایش می یابد. مردم پیش از این برای خرید طلا به بازار طلای دست دوم و کم اجرت مراجعه می کردند. چون طلا برای مردم ارزان تر تمام می شد. با قانون جدید احتیاجی نیست به این بازارها مراجعه کنند و می توانند طلای نو بخرند. چون هزینه های خرید کاهش یافته است.

از این پس فقط از روی اجرت و سود مالیات اخذ می شود. برای مثال اگر برای یک گرم طلا تا پیش از این 139 هزار و 500 تومان مالیات پرداخت می کردند، امروز 22 هزار و 500 تومان مالیات پرداخت می شود.

جرائم سنگین و غیرقابل بخشش برای طلافروشان متخلف

کشتی آرای درخصوص هدف اجرای این قانون گفت: اعتراض طلافروشان در 12 سال پیش به این قانون بود که اصل طلا سرمایه است و نباید از اصل طلا توسط دارایی مالیات اخذ شود و مالیات مکرر کالا به حساب می آمد. از سوی دیگر فروش طلا بسیار کاهش یافته بود. مردم دیگر اقبالی برای خرید طلا نداشتند.

وی درخصوص اجرای این قانون توسط طلافروشان گفت: طلافروشان دقت و حساسیت بیشتری نسبت به مردم دارند. چون برای این قانون جرائم سنگینی پیش بینی شده است که هر کس قانون را اجرا نکند، با جرائم سنگین غیرقابل بخشش مواجه می شود.

طلافروشان ثبت دفتر و فاکتور دارند. وقتی اظهارنامه می دهند و دفاتر را به دارایی تحویل می دهند، تمام این ارقام مشخص است و اگر عمل نکرده باشند شامل جریمه می شوند. نظارت به صورت اتوماتیک انجام می شود. فاکتوری که توسط طلافروش صادر می شود دو نسخه مشابه است که یک نسخه به خریدار می رسد و نسخه دیگر برای اداره دارایی است.

هر طلافروشی صندوق و دفاتر حساب دارد. موجودی طلای هر طلافروشی مشخص است. طبق قانون تجارت ابتدای هر سال میزان موجودی، دفاتر و سرمایه به دارایی ارائه می شود. پایان سال همه این موارد محاسبه می شود.

کدخبر: 758249 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟