صفر تا صد جزئیات اختصاص بنزین به هر ایرانی / تکلیف قیمت بنزین در سال آینده مشخص شد

قیمت بنزین در ایران پس از ونزوئلا ارزان‌ ترین بنزین در جهان است. در حال حاضر قیمت بنزین معمولی با نرخ سهمیه‌ای لیتری 1500 تومان و بنزین معمولی آزاد لیتری 3000 تومان توزیع می‌شود. قیمت بنزین سوپر نیز 3500 تومان است. با اجرای سهمیه‌ بندی بنزین در دولت احمدی‌ نژاد از تیر ماه سال 86، بنزین سهمیه ای هر لیتر 100 تومان و بنزین آزاد لیتری 400 تومان عرضه شد. مرحله بعدی افزایش قیمت بنزین در 28 آذر سال 89، با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ ها در ایران کلید خورد و بنزین سهمیه ای به هر لیتر 400 تومان و بنزین آزاد به هر لیتر 700 تومان افزایش یافت. افزایش بعدی قیمت بنزین در سال 93 در دولت روحانی با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ ها در ایران هر لیتر بنزین سهمیه‌ای را به 700 تومان و بنزین آزاد را به 1000تومان رساند که با تک نرخی شدن بنزین در سال 94 به نرخ 1000تومان پرونده بنزین سهمیه‌ ای بسته شد. اما در 24 آبان 98 در دولت روحانی قیمت بنزین سهمیه ای هر لیتر 50 درصد افزایش یافت و به 1500 تومان رسید و بنزین آزاد که پیش از این هر لیتر 1000تومان بود، ناگهان 3 برابر شد و به 3000تومان رسید.

به گزارش رکنا، به نقل از تسنیم، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره طرح تخصیص بنزین به هر فرد به‌جای هر خودرو گفت: بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این طرح ابتدا به‌صورت آزمایشی در کیش انجام خواهد شد.

وی افزود: قبل از ارائه طرح جدید عرض می‌کنم که ذخیره بنزین سهمیه‌ای که در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها وجود دارد، حفظ خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی‌ نداشته باشند.

سالاری گفت: طبق این طرح سهمیه بنزین خودروهای عمومی تغییر نخواهد کرد و به‌جای واریز به کارت سوخت، به حساب بانکی صاحب آن خودرو واریز می‌شود. برای خودروهای شخصی سهمیه‌ای معادل 15 لیتر به‌ازای هر فرد به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: در این طرح امکان خرید و فروش سهمیه کارت وجود خواهد داشت، همچنین در حال بررسی هستیم که بتوانیم در طرح آزمایشی اگر خانواده‌ای قبلاً سهمیه بنزین 60 لیتر داشته است و الآن کمتر شده است، با تمهیداتی این سهمیه 60 لیتر را برای آن خانواده حفظ کنیم.

وی گفت: در این طرح یک سامانه مبادله بنزین پیش‌بینی شده است که افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند سهمیه خود را به سایر افراد بفروشند و در واقع سهمیه خود را نقد کنند.

یارانه بنزین به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

به گزارش رکنا، به نقل از ایلنا جواد اوجی در جمع خبرنگاران درباره توزیع یارانه بنزین با اعلام اینکه دولت سیزدهم هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد اظهار داشت: در حال حاضر ما 27 میلیون کارت سوخت در کشور داریم  دولت مصم است یارانه‌ای را که امروز به خودروها داده می‌شود به تمامی مردمی که خودرو ندارند نیز تعلق بگیرد و بتوانند از یارانه بنزین بهره‌مند شوند.

وی افزود: کار کارشناسی صورت گرفته که توزیع بنزین عادلانه شود و همه می‌توانند از این فرآورده بهره‌مند شوند.

وزیر نفت گفت: همه جوانب تغییر توزیع یارانه بنزنین دیده شده و برنامه این است که در قشم و کیش به صورت آزمایشی و با نرخ 1500 دولتی و سه هزار تومان آزاد توزیع شود.

وی تاکید کرد:‌ هیچ گونه افزایش قیمتی در دستور کار نیست و برنامه این است که همه بتوانند از یارانه سوخت بهره‌مند شوند.وی بیان داشت: طرح دولت کمک به آن دسته از مردمی است که خودرو ندارند.

وی گفت: بر حسب صلاح تیم اقتصادی دولت با رفع ابهامات کارشناسی این برنامه در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

وی درباره نحوه استفاده و فروش این بنزین توسط کسانی که خودرو ندارند گفت:‌ این یارانه بنزین به تمامی مردم چه کسانی که خودرو دارند و چه کسانی که ندارند بر حسب کارت ملی داده می‌شود.

وی افزود: کسانی که یک سال اقامت در ایران داشته باشند می‌توانند از این یارانه برخوردار شوند به این ترتیب که در ابتدا ماهانه 15 لیتر بنزین 1500 تومانی به همه تعلق می‌گیرد و دریافت کنندگان می‌ـوانند آن را استفاده کرده و یا به صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.

کدخبر: 756244 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟