علت برگشت محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه چه بود ؟ / فلفل ها سمی بود !

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در خبری اعلام کرده است که روسیه فلفل وارداتی از ایران را با ادعای‌ نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی، مرجوع کرده است. فدراسیون روسیه نامه ای به رئیس گمرک داغستان نوشته و تأکید کرده است که واردات فلفل‌ از ایران به دلیل آنچه نقض مکرر استانداردهای بهداشتی عنوان شده است، انجام نشود. در بخشی از نامه به فلفل اشاره شده است و در بخشی دیگر از آن ظاهرا عنوان محصولات کشاورزی آمده است. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با اشاره به مشکلات پروتکل بین ایران و سایر کشورها گفته است که "این پروتکل‌ ها یک‌جانبه و به ضرر کشور ما است و باید مسئولان در باره اینها تصمیم و بررسی جدی انجام دهند. برخی از این پروتکل ها مربوط به سال‌های گذشته است و باید بازنگری و بازبینی شود و اگر قرار است روسیه در‌باره محصولات صادراتی ما اینگونه موشکافی کند و به اصطلاح با ذره بین همه چیز را بررسی کند ما هم باید در باره محصولات وارداتی از کشور آنها به‌ویژه گندم و جو اقدام متقابل‌ انجام دهیم."

به گزارش اقتصادی رکنا، روسیه واردات محصولات کشاورزی ایران را متوقف کرد. علت عدم تطابق این محصولات با استانداردهای بهداشتی عنوان شده است. برخی کارشناسان معتقدند در کشور ما محصولات کشاورزی بدون آنکه از نظر میزان آلایندگی مورد آزمایش قرار گیرند به بازار عرضه می شود و زمانی که محصولی مرجوع می‌شود، در می‌یابیم که در مورد استفاده از کود یا آفت‌کش ها زیاده‌روی شده و همین مساله سبب می‌شود که این کالاها از مقاصد صادراتی عودت داده شود.

به نظر می رسد برای گذر از مشکلات پیش آمده و عدم بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران از بازارها، سازمان حفظ نباتات باید ممانعت خود از واردات سموم خارجی را بردارد و به قید فوریت، از مصرف سموم پرخطر در داخل کشور جلوگیری کند. در زمانی که صادرات بخش کشاورزی برای کشور از نظر حفظ بازارهای موجود و هم از نظر ارزآوری مساله بسیار مهم و حیاتی به شمار می آید، چرا نباید با نظارت و تمهیدات کافی مانع بروز مشکلاتی از این دست شد؟ در این خصوص گفتگوی رکنا با غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس را بخوانید:

غلامرضا مرحبا

در مبادی مرزی ما زد و بندهایی با صادرکنندگان انجام می دادند

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار اقتصادی رکنا، گفت: ما از قبل یک مشکلی داشتیم. در قرنطینه با یک مشکلی برخورد کردیم. محصولاتی که از قرنطینه خارج می شد، متاسفانه داخل قرنطینه مبادی مرزی کشور فساد و بی دقتی وجود داشت. یک زدوبندهایی با صادرکنندگان انجام می دادند و محموله هایی را تایید می کردند که نباید تایید می شد. در همه مبادی مرزی ما این اتفاق رخ می داد.

مساله دیگر این که در قرنطینه نباتی کشور نیروی کافی و متخصص و تجهیزات نداشتیم. یعنی رویه ای که محصولی از باغات برای مثال جیرفت یا خوزستان به مرز کشور رسیده است، در سورتینگ ها و در سردخانه ها نظارت و دقت کافی انجام نمی گرفت. مضاف بر این که در مراحل کاشت، داشت و برداشت هیچ نظارتی بر مزارع ما انجام نمی شد.

مرحبا تاکید کرد: لذا خروجی این شد که محصولاتی که به کشورهای دیگر ارسال می کردیم یا بعضا دارای سم بیش از اندازه بود یا دارای هرمون هایی بود که مورد تایید کشورهای مقصد نبود و یا دارای قارچ و آفت هایی بودند که در کشورهای مقصد ایجاد مشکل می شد.

نیروی متخصص و تجهیزات لازم را نداریم

این نماینده مجلس در ادامه افزود: چند مرحله با وزارت جهاد کشاورزی کار کردیم. یک بار آمدند و تعدادی از کلینیک های قرنطینه ها را بستند. علیرغم این که جوانان تحصیلکرده زیادی در کشور داریم، ولی به اندازه کافی از این نیروهای متخصص استخدام به عمل نیامده است که بتوانند این نظارت ها را داشته باشند.

با نیروی بسیار کم و با تجهیزات اندک در گمرکات و سردخانه هایی که سکوهای کافی برای بازدید وجود نداشت از این کامیون ها در سرما و توسط تعدادی نیروی بانوان در محیط نامناسب گمرک و پایانه ها بازدید می شد.

همه این مسائل دست به دست هم داد و این مشکلات بوجود آمد. تعدادی از کلینیک های قرنطینه ما را تعطیل کردند، تعهد گرفتند و دوباره باز کردند. قرار بر این شد که در مبادی نظارت ها انجام بگیرد.

برخی محصولات کشاورزی آلوده به قارچ، سم و هرمون است / بسیاری از صادرکنندگان ما متضرر شدند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: شهر صادرکننده آخرین مرحله نظارت است که محصولات از کشور خارج می شود. محصولات در مزارع تولید می شود و اگر هرمون، قارچ و سمی دارد در مبدا تولید به آنها زده شده است. ما باید در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی دقت و ترویج لازم را برای کشاورزان خود داشته باشیم که محصولی که تولید می کنند مطابق با استاندارد بازار هدف ما باشد.

وقتی این استاندارد وجود نداشت بسیاری از صادرکنندگان ما متضرر شدند، آبروی کشور رفته است. تجار روسیه چندین بار مکاتبه داشتند و اعلام کردند که محصول کیوی، فلفل دلمه و بقیه محصولات ما فاقد کیفیت لازم است. از این نظر که آلوده به قارچ یا سم و هرمون هستند. این مسائل را می توانیم به راحتی در مبدا مدیریت کنیم. چون کشاورزان ما توجیه نبودند.

در تمامی مراحل باید نظارت کافی وجود داشته باشد

مرحبا تاکید کرد: ما لازم است که قرنطینه خود را تقویت کنیم. از نیروهای متخصص و تحصیلکرده گیاه پزشکی خوبی که داریم بهره ببریم. قرنطینه ها را قوی تر کنیم و در تمامی مراحل کاشت و نگهداری کشاورزی در گلخانه ها و مزارع و هم در مراحل انتقال به سردخانه ، نگهداری و انتقال به گمرک برای خروج باید قرنطینه های ما نظارت کافی داشته باشد.

با این تمهیدات مشکلات از این دست قابل حل است. این مساله اخیر هم حاد نمی بینم. چند کامیون برگشت خورده است و می توانیم بقیه محصولات خود را اصلاح کنیم و بازار خود را حفظ کنیم چون این برای ما بسیار مهم است. برای کشاورزان ما و برای شهرهای مرزی بسیار مهم است. این صادرات از اهمیت زیادی برای کشور برخوردار است و برای ما ارزآوری دارد.

ما باید سریعا نظارت کافی را در مبادی مرزی هم داشته باشیم. در سردخانه و سورتینگ ها و در گمرک هم در آخرین مرحله باید نظارت انجام گیرد تا محصول سالمی را بتوانیم صادر کنیم. کیفیت محصولات کشاورزی ما از هر نظر بالا است اما چنین نظارت هایی را لازم داریم که با دقت لازم مشکل حل خواهد شد.

کدخبر: 747673 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟