خبر خوب برای متقاضیان نهضت مسکن ملی

به گزارش اقتصادی رکنا، محمود محمودزاده اظهار کرد: با مصوبه شورای‌عالی مسکن، طرح ملی مسکن و نهضت مسکن ملی در هم ادغام شدند. این کار با هدف برخورداری همه متقاضیان از مزایای یکسان بوده است.

وی از ثبت‌نام 3.6 میلیون متقاضی در این 2 طرح خبر داد و یادآور شد: پیش‌تر بانوان خودسرپرست بالای 35 سال سن، معلولان جسمی و حرکتی، نخبگان علمی امکان ثبت‌نام را داشتند که با مصوبه دولت هم اکنون آقایان مجرد بالای 45 سال سن و بیماران خاص نیز امکان ثبت‌نام را یافته‌اند. همچنین دولت سیزدهم برای آنکه بتواند در جهت افزایش ازدواج و جمعیت فعالیت ویژه‌ای انجام بدهد به وزارت راه و شهراسزی تکلیف کرده است تا شرایط ثبت‌نام برای سایر مجردان را نیز فراهم کند که جزییات آن بعدها اعلام می‌شود.  

وی در خصوص مهلت ثبت‌نام نیز اعلام کرد: هم‌اکنون مهلت ثبت‌نام تا 15 آذر اعلام شده است که چنانچه تقاضایی وجود داشته باشد، تمدید خواهد شد زیرا بنا نداریم تا صف انتظار برای مسکن ایجاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اراضی 2 میلیون و 400 هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است، گفت: در هیچ شهری اگر تامین زمین انجام نشود ثبت‌نام مجددی نخواهیم داشت. بخشی از اراضی شناسایی و تامین شده برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن که بخشی متعلق به وزارت راه وشهرسازی و بخشی متعلق به سایر دستگاه‌هاست، آن تعدادی که متعلق به سایر دستگاه هاست در مرحله تغییر کاربری، الحاق به محدوده و کارهای تخصصی است که در حال انجام است.

محمودزاده اظهار کرد: همکاران ستادی و استانی حداکثر تا پایان دی‌ماه باید اراضی 2 میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را معرفی و مشکلات آن را حل کنند و برای سقف 4 میلیون واحد مسکونی نیز زمان تعیین شده برای استان‌ها و ستاد حداکثر تا پایان سال جاری تعیین شده است.

وی یادآور شد: تجاربی که از طرح‌های قبل وجود دارد در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ملاک عمل قرار گرفته است. تمام پروژه‌ها در محیط‌های فنی و GIS جانمایی شده است. اطلاعات تکمیلی آنها نیز همزمان برای دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله وزارت نیرو، خدمات گازرسانی و ... ارسال شده است تا آن‌ها نیز همزمان بتوانند برنامه‌ریزی‌های‌شان را انجام بدهند تا بعد از اتمام پروژه‌های مسکونی خدمات همزمان آماده باشد.

اصلاح سابقه سکونت در نهضت ملی مسکن

وی در خصوص شرایط ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: یکی از شروط فرم ج سبز بوده است و اینکه متقاضیان از اول انقلاب از امکانات دولتی برای زمین و یا وام‌های یارانه‌ای استفاده نکرده باشند. همچنین تاهل و سابقه 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا و عدم مالکیت خصوصی متقاضیان از اول فرودین 84 از شروط اولیه بوده است که وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است تا دو شرط از پنج شرط اولیه را اصلاح کند.

محمودزاده ادامه داد: اصلاح دو شرط از این شروط به وزارت راه و شهرسازی تفویض شده که حتما انجام خواهد شد. ابتدا سابقه سکونت است که برای همه شهرهای کشور 5 سال محاسبه نمی‌شود به ویژه افرادی که از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک می‌روند زمان به 2 تا 3 سال تقلیل خواهد یافت. همچنین در خصوص سابقه مالکیت خصوصی نیز بر اساس آیین‌نامه قبل باید حداقل بیش از 16 سال مالکیت نداشته باشند که این حداکثر به 5 سال کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: افرادی که در سنوات گذشته ملک مسکونی خود را از دست داده و بر اساس آیین‌نامه امکان ثبت‌نام نداشتند بر اساس شرایط جدید امکان بهره‌مندی از طرح‌های حمایتی را پیدا می‌کنند.

وی یکی از ویژگی‌های مهم این طرح را مبلغ وام و سود تسهیلات برشمرد و گفت: این طرح و تسهیلاتی که برای آن در نظر گرفته شده است بر اساس دهک‌های درآمدی و توان خانوار است. برای دهک‌های اول تا سوم که هدف اصلی این پروژه هستند تا سقف 80 درصد قیمت مسکن به وسیله تسهیلات فراهم می‌شود و 20 درصد آورده خانوار است. همچنین 20 درصد برای دهک های اول تا سوم کمک هایی است که از طریق دستگاه‌های حمایتی به خانوارها ارایه می‌شود.

محمودزاده افزود: برای دهک‌های متوسط جامعه تسهیلات بین 50 تا 60 درصد قیمت واحد مسکونی را در برمی‌گیرد و مابقی آورده متقاضیان است.  همچنین آورده متقاضیان در 5 مرحله به حساب سازندگان واریز می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه نرخ سود تسهیلات 18 درصد است در خصوص جزئیات آن اعلام کرد: تسهیلات در تهران و شهرهای جدیدی که پوشش جمعیتی تهران در آنها ثبت‌نام می‌کنند 450 میلیون تومان، 400 میلیون تومان در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت، 350 میلیون تومان برای مراکز استان‌ها، 300 میلیون تومان برای سایر شهرهای کشور و در روستاها تا 250  میلیون تومان است. این تسهیلات با کارمزد 18 درصد است و از سوی شورای پول و اعتبار ابلاغ شده است.

محمودزاده توضیح داد:  برای آنکه این تسهیلات در استطاعت خانوارها باشد صندوق ملی مسکن که نهاد شکل گرفته بر اساس قانون جهش تولید مسکن است مابه التفاوت این تسهیلات را پرداخت می‌کند. هدف گذاری اصلی این پروژه برای خانه دار کردن اقشار کم درآمدی است بخش عمده ای از سود تسهیلات بانکی توسط این صندوق ضمانت و پرداخت می‌شود.

مجموع ساخت و بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن 20 ساله است

معاون وزیر راه و شهرسازی مجموع ساخت و بازپرداخت تسهیلات را 20 ساله برشمرد و در خصوص قیمت تمام شده واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن اعلام کرد: خودمالکان به شکل ویژه تسهیلات را به تعداد واحدی که بخواهند بسازند دریافت خواهند کرد. در بافت فرسوده با تخفیف بیشتر با هدف تشویق ساخت و ساز، مالکان در سامانه می‌توانند تقاضا کنند و از 20 آذرماه می توانند ثبت‌نام کنند و با معرفی وزارت راه و شهرسازی تسهیلات را دریافت کنند.

محمودزاده با تاکید بر اینکه دولت هیچ واحد مسکونی را نمی‌سازد و تنها نظارت و نقش حمایتی دارد، گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت این است که پلاک به واحدهای کوچک واگذار شود. بنابراین قیمت تمام شده متفاوت است. میانگین متراژ واحدهای مسکونی 75 متر است.

وی با اشاره معرفی یک میلیون و 200 هزار واحد به سازمان امور مالیاتی کشور و مهلت ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان گفت: در سامانه ملی املاک و اسکان دو دسته از اطلاعات وجود دارد که یکی بر اساس قانون سال 94 و دیگری بر اساس ماده 54 مکرر که آذرماه سال گذشته به تصویب مجلس رسید، است. اطلاعات سامانه بر اساس تغییراتی که انجام می‌شود به سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد شد و این سامانه، دائمی و فصلی است. وزارت راه و شهرسازی به شکل دائمی و فصلی هر مسکنی که بر اساس قانون بیش از 120 روز خالی باشد را به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کند.

وی تصریح کرد: در مرحله نخست برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی تلاش کردیم تا از واحدهای حقوقی شروع کنیم تا این اطمینان برای خانوارها ایجاد شود تا در سامانه اطلاعات خود وارد کنند./ تسنیم

کدخبر: 746506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟