بانک مرکزی بازار مسکن را متشنج می کند / اکثر خانه های خالی مربوط به هلدینگ بساز بفروش بانک ها است

قیمت مسکن باز هم افزایش یافت. طبق گزارش جدید بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن آبان ماه در تهران نسبت به مهر ماه و همچنین ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 1.2 درصد و 17.7 درصد افزایش یافته است. در میان مناطق 22 گانه شهر تهران بیشترین قیمت مسکن هر متر 72 میلیون و 750 هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با 14 میلیون و 520 هزار تومان در منطقه 18بوده است. قیمت مسکن در منطقه یک با افزایش 32.2 درصدی و در منطقه 18 با افزایش 20.6 درصدی مواجه شده است.

به گزارش اقتصادی رکنا، بررسی ها از بازار مسکن نشان می دهد که اگر تا چند سال پیش مردم می توانستند با صد میلیون تومان صاحب خانه شوند، امروز حتی این مبلغ برای پول رهن یک خانه هم کفایت نمی کند. تورم قیمت مسکن و اجاره در سال‌ های اخیر حتی در شرایطی که بازار در رکود به سر می برد، از طرفی باعث رشد سرسام‌ آور قیمت مسکن و از طرف دیگر کاهش قدرت و توان پرداخت رهن و اجاره توسط مستاجران شده است. پدیده ای که باعث شده ساکنین مناطق شمالی به مرکز شهر، ساکنین مرکز شهر به جنوب شهر و ساکنین محله های جنوب تهران به حومه و شهرهای اطراف مهاجرت کنند. بر اساس آمارهای اعلامی مرکز آمار ایران در فصل تابستان امسال متوسط افزایش قیمت اجاره برای کل خانوارهای شهری کشور که تمدید قرارداد داشته‌اند، برابر با 46.9 درصد بوده است. این میزان در تابستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه خود 41.2 درصد و در تابستان سال 98 نسبت به تابستان 97 حدود 27.1 درصد بوده است.

می توان به طور قطع دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر را تورم دانست. اما آیا راه های پیشنهادی دولت توانسته است مشکل مسکن مردم را تا به امروز رفع کند؟ اثر مالیات بر خانه های خالی چه اثری بر بازار مسکن گذاشته است؟ مالکان واقعی این خانه ها چه کسانی هستند؟ وام ودیعه مسکن چه اثری بر بازار اجاره گذاشته است؟در این خصوص گفتگوی رکنا با مصطفی‌ قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک را بخوانید:

قلی خسروی

آمارهای بانک مرکزی را قبول ندارم

قلی خسروی در ابتدا درخصوص آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی درخصوص افزایش قیمت مسکن گفت: بانک مرکزی براساس داده های غلط به بازار مسکن تشنج وارد می کند. من به هیچ عنوان آمارهای بانک مرکزی را قبول ندارم. از زمانی که بانک مرکزی شروع به اعلام آمار کرده است، قیمت ها مدام در بازار مسکن دچار تشنج شده است.

زیاد به موضوع قیمت مسکن نپردازید !

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره قیمت مسکن و اجاره در بازار گفت: قیمت مسکن و قیمت اجاره در آذر ماه 1400 نسبت به دو ماه قبل 8 تا 12 درصد در مناطق جنوبی و میانی شهر کاهش یافته است. دلیل آن هم از یک سو بحث مسکن ملی و ثبت نام بیش از حدود 2 میلیون نفر و از سوی دیگر خبر دسترسی وزارت دفاع به تکنولوژی ساخت خانه های سریع که در مناطق جنوبی شهر ساخته می شود است.

این دو مساله در بازار اثر روانی گذاشته است. آنچه در بازار مسکن و قیمت ها تعیین کننده است مساله عرضه و تقاضا است.

درخواست من از رسانه ها این است که زیاد به موضوع قیمت مسکن نپردازید. هر چه به قیمت مسکن بپردازید باعث سواستفاده برخی در بازار مسکن و قیمت ها می شوید. تمام بساز بفروش ها و سرمایه دارها به دنبال این هستند که بگویند قیمت خانه افزایش یافته است و مسئولین را به دردسر می اندازند.

اکثر خانه های خالی مربوط به بانک ها و موسسات مالی است

قلی خسروی درخصوص تاثیر مالیات بر خانه های خالی در بازار گفت: قانون مالیات بر خانه های خالی اگر درست انجام شود، اثر آن را لمس خواهیم کرد. اما در حال حاضر اکثر خانه های خالی مربوط به بانک ها و موسسات مالی است. دولت جدید گفته است عمل جراحی را انجام دهید و مال و املاک مازاد دولت را بفروشید. متاسفانه کسی گوش نمی دهد و زمان اجرایی برای آن نمی گذارد.

وی در ادامه تاکید کرد: هر بانکی حداقل 3 تا 4 شرکت ساختمانی دارد. این شرکت ها را ساخته است و آنها را نگه داشته است تا با تورم بفروشد. از تمام تسهیلات دولتی هم استفاده کرده اند. چون 20 درصد منافع این ساختمان ها را بانک مرکزی می برد. یعنی دوباره به جیب دولت می رود. اگر این ساختمان ها را برای فروش بگذارند، قیمت مسکن در بازار پایین خواهد آمد.

بانک ها هلدینگ های بساز بفروشی دارند / اموال بانک ها را تعیین تکلیف کنید

رئیس اتحادیه مشاورین املاک در ادامه افزود: اکثر بانک ها هلدینگ های بساز بفروشی دارند و تمام ساختمان های خود را نگه داشته اند که گران تر بفروشند. از طرفی می گویند ساختمان های ما برای دولت است و نمی خواهیم دچار آسیب و زیان شود و از این مورد هم سواستفاده می کنند.

رهبری هم گفته اند که بانک ها از بنگاهداری بپرهیزند. درخواست من این است که مال و اموال بانک ها تعیین تکلیف شود. از طرفی این همه از بالا رفتن قیمت مسکن نگویید. اگر اعلام کنید قیمت هر متر خانه شده است یک میلیارد، چه اتفاقی می افتد؟ مسئولین چه می کنند؟ فقط مردم ضرر این شرایط را می پردازند.

مسئولین که نمی توانند معجزه کنند. اعلام این که قیمت مسکن و اجاره بالا رفته است فقط به ضرر مردم است و بازار را بیش از پیش متشنج می کند.

وام ودیعه مسکن وام باشد نه دام !

قلی خسروی در آخر درباره تاثیر وام ودیعه مسکن در بازار اجاره بها، گفت: دولت وام ودیعه مسکن را به 70 میلیون تومان رسانده است ، خوب است اما کافی نیست. دولت باید وامی بدهد، که حداقل وام باشد نه دام باشد. وام 70 میلیون تومانی آیا برای اجاره کافی است؟

کدخبر: 746085 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟