روغن مخصوص قنادی کمیاب و گران شد / شیرینی فروشی ها چه کنند ؟

به گزارش اقتصادی رکنا، علی بهره‌مند امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه سال گذشته به دلیل مواجه با شیوع ویروس کرونا صنف قنادان و شیرینی فروشان با مشکلات بسیاری مواجه شدند و برخی از این مشکلات هنوز هم وجود دارد.

وی در مورد تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر صنف قنادان،  اظهار داشت: بالغ بر 160 مواد اولیه در قنادی کاربرد دارد که حدود 70 درصد آن ارتباط مستقیم با واردات دارد.

رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه‌قنادی با اشاره به مشکلات تامین مواد اولیه تولید افزود: سال 99 در مقطعی از زمان یکی از مشکلات اساسی صنف قنادان تامین مخصوص قنادی بود که پس از مدتی این مشکل حل شد.

وی افزود: متاسفانه مشکل تامین روغن مخصوص قنادی از دو هفته گذشته دوباره آغاز شده است و تهیه روغن برای همکاران ما به دغدغه تبدیل شده و عرضه این روغن به بازار کم شده است.

روغن مخصوص قنادی کمیاب و گران شد

بهره‌مند اظهار داشت: هر حلب روغن 10 کیلویی مخصوص قنادان تا دو هفته قبل به قیمت 180 هزار تومان عرضه می‌شد اما اکنون با کمیاب شدن این نوع روغن فعالان صنف قنادی و شیرینی پزی مجبور هستند تا آن را با قیمتی حدود 400 هزار تومان خریداری کنند.

رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی با تاکید بر اینکه دغدغه فعالان صنفی این بخش تامین روغن مخصوص قنادی است اظهار داشت: قیمت این نوع روغن در بازار آزاد بسیار بالاست.

وی با انتقاد از اینکه تولید کنندگان روغن، روغن را مستقیم به تولید‌کنندگان صنف قنادی نمی‌دهند، گفت: تولید کنندگان روغن را به بنکداران می‌دهند و سپس فعالان صنفی باید روغن را از بنکداران تهیه کنند، در حالی که بصورت مستقیم به مصرف کننده می‌رسید مشکلات کمتری برای تامین آن وجود داشت و حتی با قیمت مناسبی این کالای مصرفی به دست مصرف کننده می‌رسید.

بهره‌مند در پاسخ به سوال در مورد حذف ارز 4200 تومانی و تاثیر آن بر تولیدات صنف قنادان گفت: برخی از کالاهای اساسی مانند آرد و روغن که مواد اولیه مورد نیاز تولید صنف ما به شمار می‌رود از ارز 4200 تومانی بهره‌مند است و قطعا حذف این نوع ارز مشکلاتی را برای صنف ما به وجود خواهد آورد لذا قبل از حذف این نوع ارز باید تمهیدات لازم برای پیشگیری از مشکلات اندیشده شود تا با تورم بیشتر مواجه نشویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از طرح مسائلی مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی روغن مخصوص قنادی‌ها کمیاب شده است، گفت: خیر، در تماس با کارخانجات علت را جویا شده‌ایم اما آنها به ما گفته‌اند که فعلا این نوع روغن که یک نوع روغن تخصص است را نداریم اما مشکلی برای تامین روغن خانوار وجود ندارد.

بهره‌مند اظهار داشت: مشکل تامین روغن را به سازمان‌های صمت منعکس کرده‌ایم و تقاضا برای تامین آن را ارائه شده است اما هنوز پاسخی حاصل نشده است.

کاهش 50 درصدی تقاضای شیرینی

رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی و کافه قنادی با اشاره به گران شدن مواد اولیه تولید شیرینی گفت: تقاضای شیرینی نسبت به قبل بسیار کاهش یافته بطوری میزان تقاضای شیرینی نسبت به قبل از کرونا 50 درصد کاهش یافته است.

بهره‌مند اظهار داشت: صنف قنادی به هیچ عنوان از سوبسید دولتی برای تهیه شکر، روغن و آرد استفاده نمی‌کند، گفت: این در حالی است که نانوایی‌ها آرد یارانه‌ای را به جای پخت نان برای پخت شیرینی استفاده می‌کنند.

مصرف آرد یارانه‌ای نانوایی‌ها برای شیرینی‌پزی

وی اظهار داشت: متاسفانه نانوایی‌ها با بهره‌گیری از آرد یارانه‌ای به قیمت هر کیسه 70 هزار تومان نسبت به تولید شیرینی اقدام می‌کنند و این در حالی است که صنف قنادان باید همان کیسه آرد را به قیمت حدود 360 هزار تومان خریداری کرد.

محمد عبدی‌ها مشاور رئیس اتحادیه قنادان نیز در این نشست، گفت: بطور کلی چند نرخی بودن ارز میراثی است از دهه‌های گذشته که اقتصاد ایران را بنا به اظهار نظر اقتصاددان زمین گیر کرده است ولی از سوی دیگر تورم و قدرت خرید اجتماعی دو کشش مخالف هم در حل این موضوع ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: اتحادیه قنادان و صنف قناد هیچ بهره‌ای از ارز 4200 تومانی نمی‌برد، اما آثار و تبعات روانی حذف آن در جامع کل اقتصاد را متاثر می‌کند این تاثری که کل اقتصاد از حذف این عدد به خودش می‌گیرد حتما بر نهاده ها و کالاهای مرتبط و مواد اولیه و ماشین آلات صنعت قنادی هم تاثیر خواهد گذاشت، علیرغم اینکه حذف آن نیازمند بازنگری در رفتارهای کنترلی و قیمت گذاری هم است، ما نمی توانیم با نرخ آزاد کالایی را تولید کنیم اما زیر نظارت غیر متعارف نرخ باشیم، نرخ‌ها عاملی هستند در جهت کاهش میان مدت برای کیفیت چه بسا که قیمت تمام شده با نرخ‌های جدید ارزی و تبعات قابلیت حفظ کیفیت براساس نرخ‌های گذشته کنترلی را ندارد و در بسیاری از کالاها باید تابع عرضه و تقاضا باشد تا کیفیت فدای قیمت نشود و بیشتر از تاثیر مستقیم تبعات روانی اجتماعی بر نرخ مواد اولیه و خدمات تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش فارس سومین نمایشگاه تخصصی توانمندی قنادان ایران 9 تا 12 آذرماه 1400 با حضور قنادان داخلی در هتل المپیک برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه 50 غرفه آخرین دستاوردهای خود را در سه بخش مواد اولیه، ماشین آلات و محصول نهایی ارائه می‌دهند.

گفتنی است سال گذشته نمایشگاه تخصصی توانمندی قنادان به علت مسائل ناشی از کرونا مجوز برگزاری نگرفت./ فارس

کدخبر: 744956 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟