ارزش پول ملی ترکیه در سال اخیر چقدر کاهش داشته است؟

لیر واحد پول ترکیه است. ارزش لیر هم مانند هر ارز دیگر در بازار بالا و پایین دارد. لیر امسال بدترین عملکرد را در میان ارزهای بازارهای نوظهور داشته است. ارزش لیر ترکیه به پایین ترین سطح خود رسیده است. در این مطلب میزان کاهش ارزش لیر در سال اخیر را بررسی کرده ایم.

به گزارش رکنا، ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار به پایین ترین سطح خود رسید و هر دلار آمریکا در بازارهای ترکیه به مبلغ ۹ لیر و ۹۲ قروش معامله شد که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

ارزش لیر ترکیه در میان نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های پولی این کشور به دنبال کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ترکیه به پایین ترین سطح خود در برابر دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، دلار آمریکا در بازارهای ترکیه به مبلغ ۹ لیر و ۹۲ قروش معامله شد که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

لیر دو سوم ارزش خود را از دست داده

لیر که امسال بدترین عملکرد را در میان ارزهای بازارهای نوظهور داشته، در پنج سال گذشته دو سوم ارزش خود را از دست داده است و در کنار افزایش تورم، با کاهش ارزش خود درآمد مردم ترکیه را کاهش داده است.

روند سقوط ارزش پول ملی ترکیه در هفته‌های اخیر پس از تغییر دو معاون بانک مرکزی این کشور آغاز شد. گرچه تنها مساله یاد شده را نمی‌توان دلیلی بر آغاز سقوط ارزش لیر خواند، ولی مداخله سیاستمداران ترکیه در بانک مرکزی این کشور مساله‌ای بوده که در سال‌های اخیر مسبوق به سابقه است.

برکناری روسای سابق بانک مرکزی از سوی رئیس جمهوری در سال‌ها و ماه‌های اخیر از دید ناظران هم دلیلی بر مداخلات سیاسیون در بازارهای مختلف پولی و مالی این کشور بوده و هم به عنوان یکی از دلایل کاهش ارزش لیر محسوب شده است.

کدخبر: 741062 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟