عرضه اوراق، بورس را دچار مشکل می کند / اغلب سهم ها در کف قیمتی هستند

به گزارش رکنا، امروز رییس سازمان بورس، از افزایش فعالیت‌ها در بازار بدهی خبر داد و تاکید کرد که این بازار، از بازار سهام مجزا است. بسیاری از سهامداران و کارشناسان بازار سرمایه نیز به این اظهارنظر عشقی واکنش نشان داده و آن را در راستای برنامه ها و دستورات صادر شده از سوی دولت سیزدهم دانستند. به هر حال فردا عرضه اوراق دولتی در بازار اجرایی خواهد شد و بسیاری از فعالان بورسی نیز باور دارند این روند باعث ایجاد صف های فروش سهام خواهد شد و تاثیر منفی بر روند شاخص بورس خواهد داشت.

 مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز ضمن مجزا خواندن دو بازار بدهی و سرمایه، از گسترش بازار بدهی در آینده خبر داد. فردین آقا بزرگی، فعال و کارشناس باسابقه بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین به تشریح ارتباط بین این دو بازار پرداخته و شرایط فعلی بورس تهران (خصوصا نمادهای خودرویی) را تحلیل کرد.

ارتباط تنگاتنگ بازار اوراق بدهی و بازار سهام

آقابزرگی درباره بازارهای سهام و اوراق بدهی به اقتصاد آنلاین گفت: بسیاری از کارشناسان حوزه بازار سرمایه، معتقدند که بازار اوراق بدهی، ربطی به بازار سهام ندارد؛ درصورتی که خریداران اوراق بدهی دولتی، نهادها، بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و دیگر افرادی هستند که به صورت دستوری این اوراق را می‌خرند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر محل تامین منابع مالی این اوراق، فروش دارایی‌های مالی، اعم از تبدیل سایر اوراق و یا سهام است. در واقع، منابع مالی که به خریداران اوراق، در زمان سررسید پرداخت می‌شود، از محل فروش اوراق و یا انتشار آن در بازار اولیه تامین می‌شود.

کدخبر: 740809 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟