ابهام در زمان افتتاح آزاد راه شیراز-اصفهان / خبری از بهره برداری نیست

به گزارش رکنا، پروژه آزادراه شیراز - اصفهان که از سال ۸۹ تاکنون در مراحل عملیات اجرایی قرار دارد در ابتدا قرار بود اوایل دهه ۹۰ افتتاح شود اما پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال از کلنگ‌زنی آن، هر روز وعده جدیدی برای افتتاح آن داده می‌شود.

از ابتدای سال تاکنون بیش از چهار بار زمان افتتاح این آزادراه تغییر کرده است در ابتدا قرار بود که در تیرماه راه اندازی شود که چند روز قبل از شروع تیر اعلام شد که این آزادراه در هفته دولت راه اندازی می‌شود در حالی مسئولان امر وعده افتتاح این پروژه را در شهریورماه دادند که باز هم نه تنها محقق نشد به مهر و بعد به آبان ماه موکول شد.

آنطور که معلوم است، نه تنها خبری از افتتاح این آزادراه در آبان نیست حتی ممکن است تا سال دیگر هم طول بکشد زیرا برخی از نمایندگان استان بر این باورند تا زمانی که این پروژه به طور کامل تکمیل نشده باشد اجازه بهره برداری از آن را نمی‌دهند.

طرح مطالعاتی این پروژه مربوط به ۴۰ سال پیش است. این پروژه که حدود ۲۲۵ کیلومتر طول دارد و عملیات احداث آن از سال ۸۹ آغازشده و حالا پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال از کلنگ زنی آن، مردم هرروز شاهد وعده و وعیدهای جدید برای افتتاح آزادراه هستند. این آزادراه سالیانه بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال کاهش هزینه ناشی از تلفات و تصادفات جاده‌ای را به‌همراه دارد.

زمان کلنگ‌زنی این آزادراه اعلام شد که «طرح ملی آزادراه شیراز اصفهان با اعتباری بالغ بر هفت‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و با مشارکت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت راه و ترابری و همچنین مشارکت بخش خصوصی در مدت چهار سال به بهره‌برداری می‌رسد.این موضوع در حالیست که از تصمیم بر احداث این آزادراه نزدیک به ۵۰ سال و از زمان اجرا نیز ۱۰ سال می‌گذرد.

قطعه هشت تا پایان سال تکمیل می‌شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر در رابطه با آخرین وضعیت این پروژه گفت: بر اساس پپگیری ها قطعات یک تا شش این آزادراه تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته است.

جعفر قادری افزود: برای قطعات هفت تا هشت این آزادراه نیز قراردادهای لازم با وزرات دفاع و شهرداری منعقد شده و مقرر شده تا پایان امسال قطعه هشت نیز کامل شود.

وی با اشاره به تأخیر در بهره برداری از این پروژه بیان کرد: خاموشی‌های مکرر برق طی چند مدت گذشته باعث شد که سیمان مورد نظر برای این پروژه تأمین نشود و همین عدم تأمین سیمان در افتتاح قطع اول این آزادراه مشکلاتی را به وجود آورد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی به برخی از مزایای آزادراه برای استان فارس اشاره کرد و ادامه داد: این آزادراه یکی از آزادراه‌های کاملاً مقرون به صرفه و اقتصادی است و با توجه به کاهش ۱۳۰ کیلومتری فاصله شیراز تا اصفهان در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند، همچنین صرفه‌جویی در زمان و کاهش تلفات انسانی و جاده‌ای از دیگر مزایای احداث آزادراه است که احداث این آزادراه را کاملاً توجیه‌پذیر می‌کند.

قادری بیان کرد: میزان صرفه‌جویی سوختی که این آزادراه در یک سال ایجاد می‌کند حدود ۱۳۶ میلیون لیتر است که کاملاً ظرف یکی دو سال کل هزینه آزادراه برمی‌گردد و از این جهت نیز صرفه اقتصادی دارد.

نماینده دیگر مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه آزادراه شیراز - اصفهان نیز به دلیل بی برنامگی‌ها تاکنون خوب پیش نرفته است.

علیرضا پاک فطرت با اشاره به اینکه یکی از مهمترین فازهای این پروژه مربوط به ورودی شیراز است، ادامه داد: یکی از فازهای مهم این است که حجم ترافیک به ورودی‌های شهر شیراز می‌رسد و و در آن نقطه ترافیک قفل می‌شود که مربوط به مسیر قلات به سمت بوشهر و بندرعباس است که تاکنون نه تملکی انجام شده و نه کار اساسی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای این فاز تاکنون نه شهرداری، نه استانداری و نه وزارت راه وشهرسازی اقدامی انجام نداده به همین دلیل تا زمانی که این آزادراه کامل نشود اجازه هیچگونه بهره برداری داده نمی‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قبل قصد افتتاح این پروژه با همین وضعیت را داشت که ما اجازه ندادیم زیرا در صورت افتتاح، مانند پروژه‌های دیگر رها خواهد شد.

پاک فطرت: اصرار به افتتاح نمایشی و شعاری نداریم

پاک فطرت با اشاره به پیگیری این موضوع از سوی نمایندگان ادامه داد: طی چند مدت اخیر دو جلسه با وزارت دفاع پیرامون این پروژه گرفته شده و قول‌های خوبی داده شده است و مقرر شد در بحث تملک، شهرداری شیراز ورود کند و وزرات دفاع نیز برای پیگیری قطعه هشت نیز اقدامات مناسبی را انجام دهد.

وی گفت: البته باید به این موضوع توجه کرد که فازهای دیگر این پروژه از ۷۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته و ما اصراری به افتتاح شعاری این پروژه نداریم و تا هر زمان که طول بکشد اجازه افتتاح ناقص آن داده نمی‌شود.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد بهره برداری از پروژه مذکور حداقل تا پایان سال نیز انجام نشود تا مردم استان فارس فعلاً در حستر برخورداری از آزادراه باشند./ مهر

کدخبر: 736139 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟