امید به توقف نفوذ و پایان بازی کثیف مافیا

رکنا: دﯾﻦ اﺳﻠﺎم، دﯾﻦ ﮐﺎﻣﻠﯽ اﺳﺖ و در آن ﺑﻪ ﻫﻤﻪی اﺑﻌﺎد زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺸﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﺳﻠﺎم اﻫﻤﯿﺖ زﯾﺎدی ﺑﺮای ﺗﺠﺎرت و ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﻗﺎﺋﻞ اﺳﺖ و ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن را ﺑﻪ اﻧﺠﺎم آن ﺗﺸﻮﯾﻖ ﮐﺮده اﺳﺖ. ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮاﺳﺎس دﺳﺘﻮرات دﯾﻦ ﻣﺒﯿﻦ اﺳﻠﺎم، در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪ. در ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ، آﯾﺎت ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ درﻣﻮرد اﻫﻤﯿﺖ تجارت ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻞ وﺟﻮد دارد. از دﯾﺪﮔﺎه اﺳﻠﺎم، اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺮﻫﯿﺰﮔﺎری ﭘﯿﺸﻪ ﮐﻨﻨﺪ و آﺧﺮت، رﺿﺎﯾﺖ ﺧﺪا و رﺳﯿﺪن ﺑﻪ او را ﻣﺒﻨﺎی ﺗﻔﮑﺮ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺧﻮد ﻗﺮار دﻫﻨﺪ، ﻧﻪ دﻧﯿﺎی ﻣﺎدی و ﺳﻮد را ﮐﻪ ﻣﺒﻨﺎی اﻗﺘﺼﺎد ﺳﺮﻣﺎﯾﻪداری ﻏﺮب اﺳﺖ. ﺗﺠﺎرت در ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﻪﻣﻌﻨﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ و در ﻟﻐﺖ ﺑﻪﻣﻌﻨﺎی ﺧﺮﯾﺪوﻓﺮوش، دادوﺳﺘﺪ و ﻣﻌﺎﻣﻠﻪﮐﺮدن اﺳﺖ. ﺗﺠﺎرت ﯾﮑﯽ از ﺿﺮورتﻫﺎی اﺟﺘﻨﺎبﻧﺎﭘﺬﯾﺮ زﻧﺪﮔﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﺳﻠﺎم آن را ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﻨﺎﺑﻊ درآﻣﺪﻫﺎی ﻣﺸﺮوع و ﻣﺒﺎح ﻗﺮار داده اﺳﺖ.

{وَأَﺣَﻞَّ اﻟﻠﻪُ اﻟْﺒَﯿْﻊَ}؛ ﺧﺪاوﻧﺪ داد و ﺳﺘﺪ (ﺗﺠﺎرت) را ﺣﻠﺎل ﮐﺮده اﺳﺖ (ﺑﻘﺮه: 275).

ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ آﺳﺎنﺳﺎزی ﺳﻔﺮﻫﺎی ﺗﺠﺎری ﺑﻪﺳﻮی ﯾﻤﻦ و ﺷﺎم در ﻓﺼﻞﻫﺎی زﻣﺴﺘﺎن و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن ﺑﺮای ﻣﺮدم ﻗﺮﯾﺶ ﺑﺮ آﻧﻬﺎ ﻣﻨﺖ ﻣﯽﻧﻬﺪ و در ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: {ﻟِﺈِﯾﻠَﺎف ِﻗُﺮَﯾْﺶٍ، إِﯾﻠَﺎﻓِﻬِﻢْ رِﺣْﻠَﻪی اﻟﺸِّﺘَﺎءِ وَاﻟﺼَّﯿْﻒِ، ﻓَﻠْﯿَﻌْﺒُﺪُوا رَبَّ ﻫَﺬَا اﻟْﺒَﯿْﺖِ اﻟَّﺬِی أَﻃْﻌَﻤَﻬُﻢْ ﻣِﻦْ ﺟُﻮعٍ وَآﻣَﻨَﻬُﻢْ ﻣِﻦْ ﺧَﻮْفٍ} ﺑﺮاى (ﺷﮑﺮ) اﻧﺲ و اﻟﻔﺖ ﻗﺮﯾﺶ، (ﻫﻤﺎن) اﻧﺲ و اﻟﻔﺖ دادن آﻧﺎن ﺑﻪ ﮐﻮچ زﻣﺴﺘﺎﻧﻰ و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻧﻰ، ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﭘﺮوردﮔﺎر اﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ را ﭘﺮﺳﺘﺶ ﮐﻨﻨﺪ، ﮐﺴﻰ ﮐﻪ آﻧﺎن را در ﮔﺮﺳﻨﮕﻰ ﺧﻮراک داد و در ﺑﯿﻤﻨﺎﮐﻰ اﻣﻦ و اﻣﺎن ﺑﺨﺸﯿﺪ (ﻗﺮﯾﺶ: 1-4).

ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل در ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﺑﺮ اﻧﺴﺎن ﻣﻨﺖ ﻣﯽﻧﻬﺪ ﮐﻪ راه ﺗﺠﺎرت داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ را ﺑﺮای او ﻣﻬﯿﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت درﯾﺎﯾﯽ، ﮐﻪ اﮐﻨﻮن ﻧﯿﺰ ﺑﺰرگﺗﺮﯾﻦ ﺗﺠﺎرتﻫﺎی ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ از ﻃﺮﯾﻖ آن اﻧﺠﺎم ﻣﯽﮔﯿﺮد، دراﺧﺘﯿﺎر اﻧﺴﺎن ﻗﺮار داده اﺳﺖ؛ ﭼﻨﺎنﮐﻪ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: {وَﺗَﺮَى اﻟْﻔُﻠْﮏَ ﻓِﯿﻪِ ﻣَﻮَاﺧِﺮَ ﻟِﺘَﺒْﺘَﻐُﻮا ﻣِﻦْ ﻓَﻀْﻠِﻪِ وَﻟَﻌَﻠَّﮑُﻢْ ﺗَﺸْﮑُﺮُونَ} ﮐﺸﺘﯽﻫﺎ را در آن ﻣﯽﺑﯿﻨﯽ ﮐﻪ آبﻫﺎ را ﻣﯽﺷﮑﺎﻓﻨﺪ (و ﺑﻪ ﺳﻮی ﻣﻘﺼﺪ ﭘﯿﺶ ﻣﯽروﻧﺪ) ﺗﺎ از ﻓﻀﻞ  ﺧﺪا ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮﯾﺪ و ﺷﺎﯾﺪ ﺷﮑﺮ (ﻧﻌﻤﺖﻫﺎی او را) ﺑﻪ ﺟﺎی آورﯾﺪ (ﻓﺎﻃﺮ: 12)

 ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺣﺞ از ﺗﺠﺎرت ﭘﺮﻫﯿﺰ ﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ، از ﺗﺮس اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺒﺎدا ﺗﺠﺎرت ﺑﺎﻋﺚ ازﺑﯿﻦﺑﺮدن ﺧﻠﻮص ﻧﯿﺖ ﯾﺎ ﺻﻔﺎی ﻋﺒﺎدﺗﺸﺎن ﺑﺎﺷﺪ. ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﺑﺎ ﺻﺮاﺣﺖ ﻓﺮﻣﻮد: {ﻟَﯿْﺲَ ﻋَﻠَﯿْﮑُﻢْ ﺟُﻨَﺎحٌ أَنْ ﺗَﺒْﺘَﻐُﻮا ﻓَﻀْﻠًﺎ ﻣِﻦْ رَﺑِّﮑُﻢْ}  ﺑﺮای ﺷﻤﺎ ﮔﻨﺎه ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ از ﻓﻀﻞ و ﻧﻌﻤﺖ ﺧﺪا (ﮐﻪ ﻫﻤﺎن ﺗﺠﺎرت اﺳﺖ) اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ( ﺑﻘﺮه: 198).

آﯾﺎت ﻓﻮق ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﻫﻤﯿﺖ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﺪا و آﺧﺮت در زﻧﺪﮔﯽ اﻧﺴﺎنﻫﺎ و ﺗﺠﺎرت اﺳﺖ. مسئولین حوزه تجارت و بازرگانی در دولت آقای دکتر رئیسی  ﺑﺎﯾﺪ اﯾﻦ ﺷﯿﻮه ﺗﻔﮑﺮ را ﺳﺮﻟﻮﺣﻪی ﮐﺎر ﺧﻮد ﻗﺮار دﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ واقعی ﺑﺮﺳﻨﺪ. ﻣﻮﻓﻘﯿﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی اﻟﻬﯽ و دﯾﻨﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽﺷﻮد، ﻧﻪ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎ و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻣﺎدی ﻏﺮﺑﯽ. در اﺳﻠﺎم، ﺑﻨﺎی اﻣﻮر ﺑﺮ اﺻﻞ ﺧﺪاﻣﺤﻮری اﺳﺘﻮار اﺳﺖ. اﻣﺎ در دﻧﯿﺎی ﻏﺮب ﺑﺮ اﻧﺴﺎنﻣﺤﻮری و ﺳﻮدﮔﺮاﯾﯽ.  اﺳﻠﺎم اﺳﺎﺳﺎً دﯾﻦ اﺟﺘﻤﺎع و زﻧﺪﮔﯽ، ﺟﻬﺎد و ﺗﻠﺎش در ﻋﺮﺻﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺳﺖ و ﺑﺎ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ رﻫﺒﺎﻧﯿﺖ، ﮔﻮﺷﻪﮔﯿﺮی، ﺑﻄﺎﻟﺖ، ﺑﯿﮑﺎری و ﺗﻨﺒﻠﯽ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ﻓﻘﺮ، ﻣﺤﺮوﻣﯿﺖ و ﮔﺮﻓﺘﺎری ﺑﻪ رذاﯾﻞ اﺧﻠﺎﻗﯽ ﺷﻮد، ﻣﺒﺎرزه ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺗﺠﺎرت و ﮐﺴﺐ درآﻣﺪ ﺣﻠﺎل ﻧﯿﺰ ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﺳﻠﺎم ﺑﻪ آن ﺳﻔﺎرش ﺷﺪه اﺳﺖ. متاسفانه در دولت های قبلی عده ای با در اختیار داشتن قدرت و ثروت مملکت و با سواستفاده از منویات مقام معظم رهبری، حمایت از تولید را بهانه ای برای انحصار تجارت و رشد مافیایی خود قرارداده و با وضع قوانین دست و پا گیر، تجار و بازرگانان و در نهایت تولیدکنندگان را خانه نشین کردند تا بدینوسیله زمینه ساز گرانی و بیکاری و کوچکتر شدن سفره مردم ایران شوند و پس از آن، تحریم های ظالمانه آمریکا و غرب را بعنوان مقصر اصلی شرایط سخت زندگی مردم نشان دادند تا بتوانند در مذاکرات برجام به اربابان اصلی خود امتیازات بیشتری بدهند. در حالی که تمامی فعالین حوزه بازرگانی خارجی بر این امر واقف هستند که با وجود تحریم ها هم روش های مختلفی برای تامین کالاهای اساسی کشور و دور زدن تحریم ها وجود دارد ولی مشکل اصلی در قوانین و بخشنامه های هر روزه ای می باشد که توسط بانک مرکزی، گمرک و وزارت صمت دولت های قبلی صادر میشد تا شرایط و جوی نا امن برای تجارت بین الملل بوجود آید و مردم آثار تحریم ها را قبول کنند.

ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﺳﻠﺎم (ص) ﻗﺒﻞ از ﺑﻌﺜﺖ، در ﮐﺎروان ﺗﺠﺎرﺗﯽ ﻗﺮﯾﺶ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﺣﻀﺮت ﺧﺪﯾﺠﻪ ﺑﻪ ﺷﺎم ﻣﺴﺎﻓﺮت و ﺳﻮد ﻓﺮاواﻧﯽ را ﻋﺎﯾﺪ ﺧﺪﯾﺠﻪ ﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ. اﻫﻤﯿﺖ ﺗﺠﺎرت در رواﯾﺎت ﻣﺘﻌﺪدی ﯾﺎدآوری ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮایﻣﺜﺎل، اﻣﺎم ﺻﺎدق (ع) ﻣﯽﻓﺮﻣﻮد: { ﺗَﺮک اﻟﺘِﺠﺎرَه ﻧَﻘﯿﺺُ اﻟﻌَﻘﻞ}. ﯾﻌﻨﯽ، رﻫﺎﮐﺮدن ﺗﺠﺎرت ﻋﻘﻞ را ﻧﺎﻗﺺ ﻣﯽﮐﻨﺪ  و در ﺟﺎﯾﯽ دﯾﮕﺮ ﻓﺮﻣﻮد: (ﻫﺮ ﮐﺲ ﺗﺠﺎرت را رﻫﺎ ﺳﺎزد، دوﺳﻮم ﻋﻘﻠﺶ رﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻣﮕﺮ ﻧﻤﯽداﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﮐﺎرواﻧﯽ از ﺷﺎم آﻣﺪ و رﺳﻮل ﺧﺪا ﺑﺎ آن ﮐﺎروان ﻣﻌﺎﻣﻠﻪای ﮐﺮد و ﺑﺎ ﺳﻮدی ﮐﻪ ﺑﻪ دﺳﺖ آورد ﻫﻤﻪی ﻗﺮضﻫﺎﯾﺶ را ﭘﺮداﺧﺖ؟) روزی اﻣﺎم ﺻﺎدق (ع) در اﯾﺎم ﺣﺞ، ﺟﻮﯾﺎی اﺣﻮال ﯾﮑﯽ از ﯾﺎراﻧﺶ ﺷﺪ. ﺑﻪ اﻣﺎم ﮔﻔﺘﻨﺪ او ﺗﺠﺎرت را رﻫﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و اﺳﺘﻄﺎﻋﺖ ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺮای اﻧﺠﺎم ﺣﺞ ﻧﺪارد. اﻣﺎم ﻓﺮﻣﻮد: (ﺗﺠﺎرت را رﻫﺎ ﻧﮑﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺧﻮار و ذﻟﯿﻞ ﻣﯽﺷﻮﯾﺪ. ﺗﺠﺎرت ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﮐﺖ دﻫﺪ.)  ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺠﻤﻮع رواﯾﺎت ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﯽﮔﯿﺮﯾﻢ اﺳﻠﺎم ﻣﯽﺧﻮاﻫﺪ اﻧﺴﺎن از ﺗﻠﺎش و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در زﻣﯿﻨﻪی ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺗﺠﺎری و ﻣﻌﺎﻣﻠﺎت اﻗﺘﺼﺎدی ﻫﺮﮔﺰ از ﭘﺎ ﻧﻨﺸﯿﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ از دﯾﺪﮔﺎه اﺳﻠﺎﻣﯽ و شیعی ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﻫﺎ ﻣﺘﺮاﮐﻢ و ﺑﯽاﺳﺘﻔﺎده در ﯾﮏﺟﺎ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺷﻮد و ﺑﺎ ﺟﺮﯾﺎنﭘﯿﺪاﮐﺮدن ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ، روﻧﻖ و رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی در ﺟﺎﻣﻌﻪی اﺳﻠﺎﻣﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ. اﯾﻦ ﻧﮑﺎت ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻞ در اﺳﻠﺎم اﺳﺖ. از دﯾﺪﮔﺎه اﺳﻠﺎم  و بخصوص شیعه، ﺗﺠﺎرت و ﻣﻌﺎﻣﻠﺎت ﻣﺎﻟﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی، ﻣﺎﯾﻪی ﺷﮑﻮﻓﺎﯾﯽ اﻧﺪﯾﺸﻪ و ﻋﻘﻞ ﻧﻈﺮی و ﻋﻤﻠﯽ ﻓﺮد و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﯿﺰ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﺑﺮ ﻫﻤﯿﻦ اﺳﺎس اﺳﺖ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم ﻧﺪادن ﺗﺠﺎرت ﺧﻤﻮدی ﻋﻘﻞ را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دارد.  در دو دهه اخیر ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از تولید داخل که باعث تورمی شدید و کاهش ارزش پول ملی گردید همانند مادری که از روی دلسوزی تمامی تکالیف و مشق های فرزندش را انجام می دهد باعث تضعیف و حتی تعطیلی واحد های تولیدی شده وکیفیت تولید محصولات ایرانی را نیز به پایین ترین حد خود در چند دهه اخیر رسانیده است. همینطور سیاست تنبیهی بجای سیاست تشویقی و حمایتی، به بهانه بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز تولید کنندگان و صادرکنندگان را به وحشت انداخته و موجب شده حتی تفکر صادرات را از ذهن خود دور کنند . امید است که دولت و مجلس انقلابی بصورت متحد در راستای عمل به دستورات خدا، پیامبر وائمه اطهار، ابتدا در ادارات مربوطه، پست های حساس بازرگانی و تجاری را از وجود نفوذ صهیونیسم و مافیایی که علت اصلی خود تحریمی ها می باشند، پاکسازی کنند و با وضع قوانین تجاری جدید راه را برای توسعه اقتصادی و آزاد سازی تجارت بین المللی و در نتیجه حمایت واقعی از تولید، کشور عزیزمان را به جایگاه واقعی صنعت و تجارت در جهان برسانند.  

 

کدخبر: 732524 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟