ماجرای آپشن های منسوخ شده محصول جدید ایران خودرو / صد رحمت به طراحی 20 سال پیش !

به گزارش رکنا، شرکت ایران خودرو مدتی است که محصول جدید خود را با نام سمند پلاس وارد خط تولید کرده است. این خودرو در واقع نسخه فیس لیفت شده و بهینه شده سمند ال ایکس محسوب می‌شود که البته تغییر چندانی نسبت به نسل قبلی نکرده و فقط برخی ویژگی‌های جدید به آن اضافه شده است. همچنین ایران خودرو مدعی شده که حداقل‌های استانداردهای ۸۵گانه خودرویی در این محصول جدید رعایت شده است. از نظر ظاهری، تفاوت‌هایی بین سمند پلاس و نسخه‌های قبلی دیده می‌شود و برخی ویژگی‌های سمند سورن نیز به این خودرو اضافه شده است.

تغییرات سمند پلاس

در بیست سالگی اولین خودروی ملی یعنی سمند، نسخه فیس لیفت با پسوند پلاس در آستانه ورود به بازار ایران است و جالب این که بعد از دو دهه، هنوز هم تغییرات زیادی در این اتومبیل دیده نمی‌شود و همچنان برخی ویژگی‌های منسوخ شده و بسیار قدیمی و از مد افتاده در محصول به اصطلاح جدید ایران خودرو به چشم می‌خورد. ایران خودرو برای سمند پلاس به سپر و چراغ‌های مه‌شکن دست نزده، اما ظاهر کاسه چراغ‌های جلو تغییر کرده و قابلیت چراغ روشنایی در روز LED نیز به آن اضافه شده است. چراغ‌های عقب نیز تغییراتی را تجربه کرد و ظاهر نسبتا جدیدی پیدا کرده و کمی برجسته‌تر شده است. جلوپنجره خودرو هم از سه نوار کرومی تشکیل شده و نسبت به نسخه‌های SE و LX متفاوت شده است.

تغییرات ظاهر بیرونی این خودرو به اندازه‌ای اندک است که همچنان با یک خودروی بدقواره روبه‌رو هستیم و حتی قطعات غیر همرنگ روی بدنه نیز حذف نشده است. در نمای جانبی هم تفاوتی با نسخه‌های دیگر سمند دیده نمی‌شود و فقط رینگ‌های آلومینیومی جدید مشابه با رینگ‌های سورن فیس لیفت در زیر خودرو قرار گرفته‌اند. در کابین خودرو اوضاع بدتر می‌شود و شما با ظاهری مشابه خودروهای دهه ۸۰ ، آن هم نه خودروهای خارجی بلکه خودروهای داخلی دو دهه پیش، مواجه می‌شوید.

از لحاظ مشخصات فنی هم گفته می‌شود این خودرو با پیشرانه ارتقا یافته XU7 عرضه می‌شود که به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز شده و از حجم ۱.۸ لیتر، ۴ سیلندر، ۸ سوپاپ و قدرت ۱۱۰ اسب بخار با گشتاور ۱۵۸ نیوتن‌متر برخوردار است. گیربکس خودرو نیز تفاوتی با قبل نکرده و همچنان جعبه دنده ۵ سرعته دستی روی این خودرو نصب شده است. دو کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD و BA، ترمز دیسکی جلو، ترمز کاسه‌ای عقب، فرمان هیدرولیک، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، تهویه دستی، ۴ باند و ۲ تیوتر، زیرآرنجی جلو و عقب، تزئینات طرح چوب روی داشبورد و رودری‌ها و دسته دنده، سیستم صوتی با قابلیت پخش بلوتوث، صندلی شش حالته دستی راننده، صندلی چهار حالته دستی شاگرد، چراغ روشنایی در روز، سنسور پارک عقب به صورت آپشن و راهنمای تعویض لاین از دیگر امکانات شگفت‌انگیز (!) سمند پلاس ایران خودرو محسوب می‌شوند.

اما در ادامه به برخی از ویژگی‌های منسوخ شده و از مد افتاده سمند پلاس ایران خودرو اشاره می‌کنیم:

۱. پنل سیستم تهویه با اهرم‌های دایره‌ای شبیه به پنل تلویزیون‌های سیاه و سفید دهه ۵۰ شمسی شده است.

۲. داشبورد نسخه جدید سمند در مدل ۱۴۰۰ تغییری نسبت به ماشین بیست سال پیش نکرده است. احتمالا طراحی این داشبورد ماحصل چندین جلسه هم‌فکری بین مدیران، مهندسان و طراحان ایران خودرو بوده و البته احتمالا بودجه کلانی هم برای آن خرج شده است.

۳. کلیدها و دکمه‌های روی داشبورد به اندازه‌ای بزرگ هستند که انگار قرار است هیولاها و غول‌ها درون ماشین بنشینند و با آنها کار کنند.

۴. در محل قرارگیری کلید فلاشر، کلی فضای خالی وجود دارد که می‌شد در این فضا چند کلید و دکمه دیگر را جاسازی کرد، اما آپشن دیگری وجود ندارد که ایران خودرو بخواهد کلیدهای آنها را در این محل قرار دهد. جالب‌تر این که حتی کلید سمت راست فلاشر هم تزئینی است و کاربردی ندارد.

در مجموع می‌توان گفت طراحی سمند پلاس و به خصوص طراحی کابین و المان‌های قرار گرفته داخل اتاق خودرو حتی نسبت به مدل بیست سال پیش سمند هم ناهماهنگ‌تر و زشت‌تر هستند. اگر به نسخه اصلی سمند نگاه کنیم، حداقل می‌گوییم خودروی بیست سال پیش و اولین خودروی ملی ایران است، اما طراحی و آپشن‌های سمند پلاس اصلا در حد و اندازه یک خودروی مربوط به سال ۱۴۰۰ شمسی یا ۲۰۲۱ میلادی نیست. لابد ایران خودرو تصمیم دارد این محصول مدرن و جذاب خود را با قیمتی غیر معقول و چندین میلیون گران‌تر از نسخه‌های قبلی سمند به دست مشتریان برساند و بعید نیست برخی مشتریان نیز برای خرید آن صف بکشند.

منبع: گجت نیوز

کدخبر: 724235 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟