بهای اجاره خانه 60 درصد افزایش یافت / دولت عامل بالا رفتن نرخ اجاره شد

نرخ اجاره و قیمت مسکن امسال هم مانند سال های گذشته با افزایش چشمگیر مواجه شد. به طوری که طبق آخرین آمار بانک مرکزی قیمت متوسط قیمت مسکن در تهران طی یک سال با افزایش 34 درصدی همراه بوده است. همچنین طی ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیرماه امسال افزایش قیمت مسکن به ترتیب، 91.7،‌ 69.7، 56.6 و 43.7 درصد بوده است. در مرداد ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌ های مسکونی تهران به 505 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 8.4 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 39.4 درصد کاهش نشان می دهد. همچنین در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌ های معاملات ملکی شهر تهران نسبت به ماه قبل 3.1 درصد افزایش را نشان می دهد.

درخصوص بازار اجاره نیز وضعیت چندان تفاوتی ندارد و نرخ اجاره بسیار نجومی است. به طوری که برای رهن کامل یک واحد معمولی در مرکز تهران باید بین 500 تا یک میلیارد تومان باتوجه به امکانات و متراژ خانه، پرداخت شود. در برخی آگهی ها نیز علاوه بر مبلغ رهن، مبالغ میلیونی بابت نرخ اجاره قید شده است. آنچه مسلم است این است که در این چند سال قیمت ها به طوری افزایش یافته است که تا دو سال گذشته با این مبالغ مردم می توانستند خانه دار شوند. تورم قیمت مسکن و اجاره در سال‌ های اخیر حتی در شرایطی که بازار در رکود به سر می برد، از طرفی باعث رشد سرسام‌ آور قیمت مسکن و از طرف دیگر کاهش قدرت و توان پرداخت رهن و اجاره توسط مستاجران را به همراه داشته است. پدیده ای که باعث شده ساکنین مناطق شمالی به مرکز شهر، ساکنین مرکز شهر به جنوب شهر و ساکنین محله های جنوب تهران به حومه و شهرهای اطراف مهاجرت کنند.

افزایش 60 درصدی قیمت اجاره در بازار

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک، در گفتگو با رکنا درخصوص بازار اجاره و تاثیر اقدامات دولت از جمله قانون خانه های خالی بر قیمت ها گفت: قانون خانه های خالی هیچ تاثیری بر قیمت اجاره بها در بازار نداشته است. زمانی که برای اجاره خانه ها نرخ تعیین می کنند و می گویند 25 درصد، نرخ اجاره را از 55 درصد تا 60 درصد در نظر بگیرید.

خسروی در ادامه تاکید کرد: این قانون طبیعت است که وقتی دولت نرخ گذاری می کند قیمت ها در بازار بیش از آن افزایش می یابد. همان روز اول که اعلام کردند 25 درصد افزایش یابد از جوادیه، راه آهن، میدان شوش و افسریه به ما گفتند 18 درصد توافق کردیم. اما با دخالت ستاد کرونا و آمار غلطی که وزارت راه در اختیار ستاد قرار داده بود، گفتند 25 درصد افزایش یابد که هیچ جای دنیا تا به امروز این نرخ گذاری را انجام ندادند.

وی درباره مشکل ساخت مسکن در کشور گفت: وزارت دفاع به یک تکنولوژی رسیده است و در تلویزیون هم اعلام کردند که 15 طبقه را در کمترین زمان تحویل می دهیم. اگر این تکنولوژی تقویت شود به طور حتم 5 میلیون کسری خانه را در سریعترین زمان می توانیم حل کنیم. در حال حاضر ما سنتی ساز هستیم. اگر صنعتی ساز شویم، که در حال حاضر وزارت دفاع آمده این تکنولوژی را به دست گرفته است، می توانیم حداقل به سرعت ساختمان سازی و کمبود افت پول را حل کنیم. ضمن این که وزارت دفاع از زمین دولتی استفاده می کند و تنها پول ساخت را از مردم می گیرد. این حرکت و پیشرفت بسیار خوب است و در صورتی که تقویت بشود می توانیم 5 میلیون خانه ای که کم داریم را جبران کنیم.

قلی خسروی در آخر درباره مقاومت انبوه سازان برای روی آوردن به صنعت ساختمان سازی گفت: اتفاقا انبوه سازان خیلی دوست دارند که به سمت صنعتی سازی برویم. بساز و بفروش ها هم ترجیح می دهند که صنعتی سازی شود. چون به دلیل زمان و طولانی شدن پروژه ها افت پول پیدا می کنند و زمان را از دست می دهند. باید سرعت ساخت و ساز افزایش و تکنولوژی بالاتر رود. این که آقای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با توانمندی هایی که من در ایشان سراغ دارم و قبلا وزیر نفت بودند و کارهایی کردند که خیلی از این کارها را مردم نمی دانند، می دانم توانایی خوبی دارند و من امیدوارم که صنعت ساخت را صنعتی سازی و سریع جوابگوی کمبود مسکن در بازار باشد.

کدخبر: 716413 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟