پیش بینی وضعیت بورس در دولت رئیسی / انتظارات تورمی در جامعه افزایش یافته است

در معاملات بورس تهران شاخص کل بورس با رشد 34 هزار و 962 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 351 هزار و 467 واحد رسید. رشد 34 هزار واحدی بیشترین میزان رشد شاخص کل در 6 ماه اخیر بود. شاخص هم وزن نیز با رشد 4 هزار و 178 واحدی در سطح 400 هزار و 925 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 398 واحد بالا آمد و در سطح 19 هزار و 794 واحد قرار گرفت.

اقتصادی رکنا، روز گذشته بورس پس از مدت ها با رشد بیش از 34 هزار واحدی مواجه شد. از طرفی قیمت سکه ، قیمت طلا و قیمت دلار هم با رشد همراه شد. دولت روحانی آخرین روزهای خود را سپری می کند. هنوز ترکیب دولت رئیسی مشخص نیست. مذاکرات وین در ابهام است. مجلس طرح صیانت از فضای مجازی را مطرح کرده است و ... باید دید بازار سرمایه را چگونه می توان با این داده ها تحلیل کرد.

در این خصوص گفتگوی رکنا با بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه را بخوانید:

صمدی درخصوص رشد بازار روز گذشته گفت: روز گذشته بازار بیش از 34 هزار واحد مثبت بود. البته هنوز ارزش معاملات پایین است و دلچسب نیست. انتظار داشتم با وجود این که شاخص سازها 34 هزار واحد جهش کردند، ارزش معاملات بالای 10 هزار میلیارد تومان برود. اما این اتفاق نیافتاد و هنوز در محدوده 7 هزار میلیارد تومان نوسان می کند. ارزش معاملات چند هفته است در این محدوده گیر کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: ارزش معاملات دیگر کم کم باید بالای 8 تا 10 هزار میلیارد تومان برسد. اما در کل اوضاع خوب است. به دلیل این که هم گزارش های 3 ماهه شرکت ها عالی بود و هم گزارش ماهانه تیر ماه خوب بود و سودهای خوبی تقسیم شد. از طرفی قیمت نفت دوباره صعودی شد و به 75 دلار برگشت. قیمت دلار هم به محدوده 26 هزار تومان برگشت. در کل شرایط بنیادی برای رشد مساعد بود. اما باید دید در ادامه چه اتفاقاتی می افتد.

مجلس ریسک های سرمایه گذاری در کشور را افزایش می دهد

وی ادامه داد: شواهد نشان می دهد دوباره انتظارات تورمی در جامعه افزایش پیدا می کند. این می تواند به رشد بازارها دامن بزند. دیروز سکه رفاه تحویل یک روزه در بورس کالا به قیمت 11 میلیون و 660 هزار تومان صف خرید بود. سکه بعد از مدت ها به صف خرید نشست. این نشان می دهد که در مجموع رشد قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت طلای جهانی باعث شد سکه هم صف خرید شود.

فرمانده اقتصادی دولت رئیسی کیست؟ / او اجازه نداد سیمان از بورس خارج شود

صمدی افزود: فعلا شرایط به این ترتیب پیش می رود تا تکلیف دولت آقای رئیسی مشخص شود. بحث طرح صیانت از فضای مجازی هم مقداری باعث شد مردم درباره بهبود اوضاع دچار تردید شوند . مجلس هم باعث می شود که ریسک های سرمایه گذاری در کشور افزایش یابد. در کل شرایط بازار سرمایه مساعد است و باید دید که در روزهای آینده که تکلیف دولت آقای رئیسی مشخص می شود، به ویژه تیم اقتصادی، واکنش بازار چه خواهد بود. اما تقریبا ترکیب مشخص است. چون احتمالا فرهاد رهبر یا رئیس سازمان برنامه است یا معاون اول است. اگر آقای رهبر فرمانده اقتصادی باشند، می توان شاکله فکری دولت آقای رئیسی را حدس زد. حتی شنیده می شود که ایشان در موضوع عرضه سیمان در بورس دخالت داشته است. وزارت صمت قصد داشت سیمان را از بورس کالا بیرون بیاورد که آقای فرهاد رهبر دخالت کردند و اجازه این کار را ندادند.

پیش بینی بورس در روزهای آینده

این کارشناس بازار سرمایه در آخر گفت: فکر می کنم شرایط مساعد است و بازار آرام آرام عقب ماندگی خود را جبران می کند. اما باید ورود نقدینگی به بازار ادامه پیدا کند. اگر بخواهد همچنان ارزش معاملات در محدوده 5 تا 6 هزار میلیارد تومان بماند، نمی توان به صعود قوی امیدوار بود. باید پول با سرعت و شدت بیشتری وارد بشود که ارزش معاملات بالا برود. اگرنه ادامه رشد بازار دچار تردید است.

کدخبر: 709143 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟