امکان اعزام حجاج مبتلا به اعتیاد وجود ندارد/ درفرودگاه تشخیص چهره می شوند

به گزارش رکنا، مرعشی رئیس تیم پزشکی سازمان جمعیت هلال احمر از حضور زائر پزشک در تیم پزشکی سفرهای حج خبر داد.

نشست خبری آغاز عملیات بهداشتی درمانی حج تمتع ۱۴۰۳ و اقدامات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه با حضور سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی سازمان هلال احمر برگزارشد.

سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی سازمان هلال احمر در این نشست اظهار کرد: بحث انجام حج تمتع و عمره در سازمان حج و زیارت مطرح است که از اواخر اردیبهشت و ماه خرداد حج آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: قبل از اعزام زائران باید الزاماتی انجام گیرد که هر ساله خدمات بهداشتی و معاینات پیش از حج بر عهده مرکز خدمات پزشکی هلال احمر است.

مرعشی تصریح کرد: امسال  ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر ظرفیت حج است؛ ۳ درصد از این تعداد اعزامی نیرو‌های اجرایی هلال و ۸۵ هزار نفر زائر هستند.  

وی ادامه داد: انجام معاینات زائران از ابتدای سال ۱۴۰۳ آغاز و براساس تفاهم نامه با سازمان حج و زیارت تعداد کادر پزشکی مشخص شد. پزشکان بعد از مصاحبه برای معاینه انتخاب می‌شوند.

مرعشی گفت: تفاوت امسال با سال‌های گذشته این است که تمام پزشکانی که زائران را معاینه می‌کنند، به  ازای هر ۶۰۰ زائر یک پزشک انتخاب شده و در حج به زائران خدمات ارائه می‌دهند.  

رئیس مرکز پزشکی سازمان هلال احمر با بیان اینکه ۸۵ هزار زائر داریم، عنوان کرد: از این تعداد زائر ۴۵ هزار نفر خانم و بیش از ۳۶ هزار نفر مرد هستند و همچنین هزار و ۴۵۰  نفر از زائران بالای ۸۰ سال و ۹۲ نفر از زائران در سن ۱۸ سال هستند، استطاعت بیش‌از ۶۲ هزار نفر تائید و بیش‌ از ۹ هزار نفر در حال بررسی و استطاعت ۵۹۵ نفر رد شده است.

وی بیان کرد: هزار و ۱۲۰ نفر از زائران مبتلا به بیماری  قند، ۱۶ هزار نفر به بیماری فشار و ۵۹۰ نفر بیمار ی ریوی دارند براساس آیین نامه امسال  زائر دیالیزی نداریم.

مرعشی عنوان کرد: تعداد پزشکان ما کاهش پیدا کرده است، تعداد کادر پزشکی سال گذشته ۴۲۵ نفر بود و امسال به ۳۸۰ نفر رسیده که حدود ۴۵ نفر کادر پزشکی کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: پزشکان اعزامی از جمله پزشکان  دندانپزشکی ، روانپزشکی علوم آزمایشگاهی ، طب اورژانس است، مانند سال گذشته در ساختمان درمانی با ۸۵ تخت خواب ‌و‌ یک مراقبت ویژه مجهز و ۵ درمانگاه شبانه روزی ارائه خدمات می شود و همچنین در هر محله اسکان یک مطب ۸ ساعته داریم.

رئیس مرکز پزشکی هلال احمر بیان کرد:  تجهیزات پزشکی قبل از اعزام زائران به صورت عربستان و مدینه ارسال می شود، عمره از ۳ اردیبهشت آغاز می شود و ما تا ۳ ذی القده فرصت داریم که داروها را ارسال کنیم.

مرعشی عنوان کرد: واکسن مننژیت چهار از جمله واکسن هایی است که باید به زائران زده شود که از سوی هلال احمر تهیه و به سراسر کشور توزیع شده است و دوهفته پیش از اعزام باید این واکسیناسیون انجام گیرد.

 

 

 

کدخبر: 988278 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟