سبزه هفت سین را کنار جاده و رودخانه رها نکنید/ جریمه می شوید به طبیعت هم صدمه می زنید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پاسداشت آئین های نوروزی ارزشمند است اما چگونه نگهداشت این سنت ها مهم است که به طور مثال در چهارشنبه سوری منجر به  مجروحیت خود و مصدومیت و صدمه به دیگران نشود یا در سیزده بدر به تخریب محیط زیست ختم نشود.

انداختن سبزه در روز سیزده بدر، که به عنوان عید نوروز در ایران جشن گرفته می‌شود، ممکن است منجر به صدمات زیست محیطی شود. این عمل معمولاً باعث آلوده شدن محیط زیست می‌شود. پس برای آلوده نکردن طبیعت باید به نکاتی در کنار نگهداشت آئین های این روز توجه کنیم.

دور سبزه ها اگر از مواد پلاستیکی به کار رفته است یا در ظرف پلاستیکی است، آن مواد را از آنها دور کنیم و بعد در طبیعت رها کنیم.در کنار جاده و رودخانه ها رها نکنیم باعث تخریب رود و رودخانه و گرفتگی مسیر می شود و صدمه می زند. 

سبزه‌ها معمولاً در طبیعت پراکنده می‌شوند و ممکن است برای حیوانات و گیاهان محلی خطرساز باشند. بهتر است از روش‌های دیگر و محیط‌بان تر برای جشن گرفتن استفاده کنیم تا به حفظ محیط زیست کمک کنیم.

پا گرفتن یک آئین وقتی بحران آب و تهدیدات محیط زیستی نبود

این رسم اگرچه پسندیده است اما در گذشته های دور، هنگام پایه گذاری آن نه بحران آب وجود داشت، نه تهدیدهای زیست محیطی و نه مساله امنیت غذایی. اکنون اما چالش هایی چون افزایش جمعیت، کم آبی، خشکسالی و امنیت غذایی مطرح است.

براساس گزارش برخی نهادهای حامی محیط زیست، سبزه عید ایرانیان باعث هدررفت شش میلیارد لیتر آب می شود. اگر هر خانوار ایرانی برای سبزه عید 200 تا 300 گرم گندم یا حبوبات مصرف کند، با توجه به مصرف 1500 لیتر آب برای جوانه زدن هر کیلو بذر، سالانه چهار تا شش میلیارد لیتر آب برای کاشت سبز هدر می رود.

افزون بر این، رها ساختن این میزان سبزه در طبیعت، خیابان ها، نهرها و جوی های آب گندیدگی، آلودگی های میکروبی و قارچی و همچنین صحنه زشتی در فضای طبیعت ایجاد می کند.

در سیزده بدر خودخواه نباشیم!

اسماعیل کهرم فعال محیط زیست نیز در این خصوص گفت: تهیه سبزه برای قرار دادن بر روی سفره هفت سین یکی از سنت های سبز و زیبای ما ایرانیان است اما رها کردن آن در طبیعت یا در جوی آب در روز سیزده به در به معضلی تبدیل شده چون حجم زیادی از این سبزه ها در آبراهه ها قرار گرفته و موجب مسدود شدن مسیر آب می شوند در حالی که می توان آن را به کمپوست یا غذای پرندگان تبدیل کرد.

این پرنده شناس تاکید کرد: در روز طبیعت بیشتر به فکر طبیعت باشیم و با خودخواهی و زیاده خواهی خود قلب طبیعت را به درد نیاوریم، با ابزارهای تیز بر روی درختان یادگاری ننویسیم ، شاخه ها را نشکنیم و پرندگان را در بهار که فصل زادآوری آنها است، بی خانمان نکنیم.

روی باور غلط خط بکشیم

این باور که سبزه های نوروز را باید در آب انداخت اشتباه است و باعث آلودگی آب های جاری و از دست رفتن منظره زیبای رودها و رودخانه ها می شود. عربی اظهار داشت: با توجه به اینکه طبق سنت هر ساله ایرانیان در نوروز سبزه های عید در ۱۳ فروردین از محیط منزل دور می شوند، بهتر است سبزه ها بر روی خاک یا صحرا انداخته شود.

انداختن «سبزه» در راه جریمه دارد

یکی از اقدامات در روز طبیعت ، گذاشتن سبزه بر روی سقف یا صندوق عقب یا در موتور خودرو‌ها است که حین حرکت به سطح راه‌ها می‌افتد. هموطنان عزیز آگاه باشند که این اقدام به ظاهر خوشایند مغایر با قوانین و مقررات بوده و ریختن هر چیزی در سطح راه ممنوع و دارای جریمه است.

 این اقدام افزون بر اینکه محیط زیست را آلوده می‌کند، احتمال لغزندگی، انحراف و تغییر مسیر و ترمز ناگهانی از سوی برخی خودرو‌ها و ایجاد بی‌نظمی و تصادف را نیز در بر دارد.

یکی از کار‌هایی که در روز طبیعت تعداد معدودی از رانندگان انجام می‌دهند، سوار کردن سرنشینان در صندوق عقب و حتی قسمت بار وانت‌ها است. این موضوع نیز افزون بر مغایرت با مقررات، در ترمز‌های ناگهانی، حین گردش در پیچ‌ها، دور زدن در میادین یا در ترمز کردن‌های ناگهانی می‌تواند بدترین صدمات جسمی را به سرنشینان آن‌ها وارد سازد.

در زمان نگهداشت سنت ها ، مراقب خود و طبیعت ایران هم باشیم.

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 984561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟