صفر تا صد هزینه برای سفر نوروزی به مشهد + جزئیات

به گزارش رکنا به نقل از خبرآنلاین، مشهد یکی از مهم‌ترین کلان شهرهای مذهبی ایران است که بسیاری از مردم ایران آن جا را به عنوان مقصد گردشگری خودشان در روزهای تعطیل انتخاب می‌کنند. با این که شهر مشهد کوهستانی و سرد است، اما سفر به مشهد فقط مختص برخی فصول سال نیست، چون وجود حرم امام رضا (ع) در تمام طول سال آن‌‍جا را به قطب گردشگری شیعیان و زائران تبدیل کرده است. طبیعت گردی ، آثار هنری و باستانی، تفریحات آبی، کافه و رستوران‌گردی و خرید و بازارگردی از دیگر بخش‌های جذاب سفر به مشهد است که در کنار زیارت ، بودن در این شهر را برای مسافران دلنشین می‌کند.

مسافرت معمولا دو روش مرسوم دارد، یا شما ترجیح می‌دهید بخشی از برنامه سفرتان، مثل خرید بلیت و رزرو اقامت‌گاه و موارد این‌چنینی را به یک تور بسپارید و خودتان را خیلی به زحمت نیندازید، یا این که ترجیح می‌دهید کمی مخارجتان را مدیریت کنید و خودتان کارهای لازم برای سفرتان را انجام دهید. اگر شما ایام نوروز یا روزهای بهاری بعد از تعطیلات نوروزی را برای مسافرت به مشهد انتخاب کرده‌اید و نمی‌خواهید با تور سفر کنید، اما هنوز برنامه مناسبی برای هزینه‌های سفرتان مد نظر ندارید، در ادامه مطلب دیدی کلی درباره هزینه‌های سفر یک هفته‌ای به مشهد از مقصد تهران را شرح داده‌ایم.

سفر به مشهد با حمل و نقل هوایی

همیشه راحت‌ترین روش سفر که کم‌ترین زمان را طی مسیر می‌گیرد، سفر هوایی است. شرکت‌های هولپیمایی متنوعی در مسیر تهران به مشهد و بالعکس خدمات ارائه می‌دهند، قیمت پروازها به مشهد چیزی حدود یک میلیون تومان تا چهار میلیون تومان است، دلیل تفاوت قیمت این است که بین خرید بلیط چارتری و سیستمی تفاوت وجود دارد. آژانس‌های هواپیمایی برای یک سفر، تمام بلیط‌ها را می‌خرند و با قیمت‌گذاری‌های مختلف عرضه می‌کنند و اگر چند روزی فرصت داشته باشید و خوب بگردید، می‌توانید بلیط ‌هایی با قیمت‌های مناسب‌تر پیدا کنید.

حمل و نقل ریلی به مشهد

اگر سفر کردن با قطار را ترجیح می‌دهید و دوست دارید، زمانتان در طی سفر با تماشای مناظر از پنجره‌ کوپه‌های قطار سپری شود، پس مسیر ریلی را انتخاب کنید. سفر کردن با قطار به مشهد هزینه کم تری برایتان خواهد داشت و از مقصد تهران چیزی حدود ۸ تا ۱۳ ساعت در راه خواهید بود. اگر می‌خواهید با قطار سریع السیر و واگن اتوبوسی سفر کنید، تقریبا ۸ ساعت و اگر می‌خواهید با بقیه قطارها به سفر بروید چیزی بین ۱۰ تا ۱۳ ساعت، با توجه به نوع و امتیاز قطارتان در راه خواهید بود. شرکت حمل و نقل ریلی متعددی هستند که هر کدام ویژگی‌های خود را دارند، هزینه خرید بلیط قطار هم بستگی به همین ویژگی‌ها دارد و چیزی حدود ۳۰۰هزارتومان تا ۸۰۰ هزارتومان است.

رفتن به مشهد با اتوبوس

یکی دیگر از وسایل حمل و نقل بین شهری برای رفتن به مشهد، اتوبوس است. راه کمی برایتان طولانی‌تر خواهد بود و احتمالا خسته‌کننده‌تر اما هزینه کم‌تری بابت بلیط خواهید پرداخت. هزینه بلیط اتوبوس از مبدا تهران به مقصد مشهد، در شرکت‌های اتوبوس‌رانی مختلف چیزی حدود ۲۵۰ هزارتومان تا ۴۰۰ هزارتومان قیمت‌گذاری شده‌است.

هزینه هتل و اقامت در مشهد

وقتی به سلامت مسیر طولانی را تا مشهد طی کردید و به مقصدتان رسید، حتما باید جایی برای اقامتتان داشته باشید، تا خستگی این سفر طولانی را از تنتان به در کنید، پس پیش از سفر به فکر رزرو هتل یا اقامت‌گاه باشید، خصوصا اگر روزهای شلوغ سال را برای مسافرت انتخاب کرده‌اید. هزینه رزرو هر شب اقامت هتل سه ستاره در مشهد از یک میلیون تومان، چهارستاره از یک میلیون و پانصدهزارتومان و پنج ستاره از دومیلیون و پانصد هزارتومان شروع می‌شود و بالاتر می‌رود. اگر هم می‌خواهید در اقامت‌گاه‌ها و سوئیت‌ها بمانید و به هتل نروید، می‌توانید از اپلیکشن‌های اجاره محل اقامت کمک بگیرید، این اپلیکیشن‌ها، عموما با هدف ترویج سفر اقتصادی به شما کمک می‌کنند تا اقامت‌گاه‌های ارزان‌تری را برای مدتی که در سفرهستید پیدا کنید.

حمل و نقل درون شهری

مترو، بی آر تی، اتوبوس و دوچرخه های اشتراکی، از جمله روش‌های حمل و نقل درون شهری مشهد هستند که می‎توانید از ان‌ها استفاده کنید. مترو مشهد از سال ۱۳۹۸ افتتاح شده و همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب در چهار خط ریلی مسافرگیری می‌کند. با داشتن «من کارت» یا «زائرکارت» می‌توانید با مترو در مشهد جابه‌جا شوید و اگر می‌خواهید به حرم، پارک ملت یا پارک وکیل آباد بروید، خط یک را سوار شوید. اتوبوس و بی‌آرتی‌ها هم به تعداد زیاد در شهر وجود دارند و می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید. تاکسی‌ها در مشهد چهار نوع هستند، تاکسی‌های خطی که در بلوارها مسافرگیری می‌کنند، تاکسی‌های گردشی که هزینه بالاتری نسبت به خطی‌ها دارند و دربست در اختیار مسافرند و وظیفه گرداندن مسافران تازه وارد در شهر را دارند و معمولا با هتل‌ها و سیستم‌های هواپیمایی همکاری می‌کنند. نوع دیگر تاکسی‌ها، تاکسی‌های اینترنتی هستند، که می‌توانید استفاده کنید و علاوه بر آن با شماره گیری ۱۸۸۰ می‌توانید تاکسی بیسیم بگیرید. دوچرخه‌های اشتراکی هم در ۶۷ ایستگاه موجود هستند که با نصب اپلیکشن «شهر من» می‌توانید عضو شوید و استفاده کنید. نیم ساعت اول استفاده از دوچرخه اشتراکی در مشهد رایگان است و از آن به بعد برای هر نیم ساعت باید هزارتومان پرداخت کنید، البته استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی برای خانم‌ها در مشهد مجازنیست.

هزینه هر وعده غذایی در مشهد

برای افراد خوش خوراک، یکی از مهم‌ترین‌ آیتم‌های برنامه‌ریزی، حتما برنامه ریزی برای وعده‌های غذایی و خورد خوراک است. خورشت ریواس ترش، یتیمچه مشهد، پلو مخلوط مشهدی، شله مشهدی از معروف‌ترین غذاهای محلی مشهد هستند که تجربه‎اشان در همان اقلیم قطعا به مذاقتان خوش خواهد آمد. رفتن به رستوران‌ و میل کردن هر وعده غذایی در مشهد، هزینه‌ای حدودا ۱۵۰ هزار تومان به بالا دارد.

خرید سوغاتی‌های معروف مشهد

از گذشته همیشه مرسوم بود، که وقتی کسی از سفرمشهد برمی‌گشت، برای کسانی که چشم انتظارش بودند با خود سوغاتی‌هایی می‌آورد، خوشبختانه این مراسم هنوز به زیبایی حفظ شده‌است. این که شما بخواهید برای خودتان از مشهد یادگاری بخرید یا چیزی برای دیگران سوغات ببرید، چه قدر هزینه برمی‌دارد، خیلی قابل محاسبه نیست اما شما می‌توانید نسبت به گذشتگان خلاق‌تر باشید و به‌جای نبات و زعفران، چیزهای دیگری را به عنوان یادگاری یا سوغاتی تهیه کنید، تا کمی از هزینه‌هایتان کم شود. به نظر می‌رسد قیمت ادویه، تسبیح، ترشی مشهدی، خشکبارو دیگ سنگی یا هرکاره، نسبت به زعفران و زرشک مشهد و فیروزه‌کوبی‌های نیشابور، پوستین و گلیم‌های تزئینی ارزان قیمت‌تر باشد.

تخمین مجموع هزینه‌ها برای یک خانواده

در مجموع شما اگر یک خانواده چهار نفره هستید و می‌خواهید برای یک هفته به مشهد سفر کنید در کم‌ترین حالت باید چیزی حدود ۱۴ میلیون به بالا را برای سفرتان در نظر بگیرد.

کدخبر: 982522 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟