سفره هفت سین همیشه حفظ خواهد شد / جنگ و زلزله هم سنت ایرانیان را از بین نمی برد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سفره هفت سین همیشه برای ایرانیان دارای اهمیت بوده و همواره سعی شده است که تحت هر شرایطی، این سفره پیش از شروع سال نو چیده شود. این مهم را زمانی می توان متوجه شد که تصاویر زیادی از چیدن سفره هفت سین در دوران هشت سال جنگ تحمیلی دیده می شود، در شرایط دشوار و خطرناک جنگی، این سنت دیرینه از بین نرفت.

سفره هفت سین در جنگ

هفت سین در دوران جنگ

سفره هفت سین میان ویرانه های زلزه سرپل ذهاب

سفره هفت سین در زلزله سرپل ذهاب

سفره هفت سین میان ویرانه های زلزه سی سخت

نوروز ۱۴۰۰ برای مردم سی‌سخت متفاوت‌تر از همیشه برگزار شد و مردم همچنان که با رنج از دست دادن امولشان دست و پنجه نرم می کردند، در چادرهای امدادی، سفره هفت سین را پهن کردند تا این سنت دیرینه همچنان حفظ شود.

سفره هفت سین در زلزله سی سخت

هفت سین در زلزله سی سخت

آیا چیدن سفره هفت سینِ لاکچری با حفظ سنت در تناقض است؟

ایرانیان همواره برای حفظ سنن مختلف خود تلاش کرده اند و هیچگاه اجازه ای برای از بین بردن آنها را نداده و نخواهندداد.

سوالی که پیش می آید این است که آیا لوکس شدن برخی سفره های هفت سین یا موضوع جدیدی مثل «اجاره کردن سفره هفت سین»، باعث از بین رفتن این سنت دیرینه می شود؟

پاسخ قطعا خیر است. موضوع حفظ سنت و انتقال اهمیت آن به نسل های بعدی است. ممکن است یک مادر، سفره هفت سین لاکچری بخواهد؛ ولی وقتی فرزندش بزرگ شد، با یک سفره هفت سین مینیمال و کوچک، به استقبال نوروز برود. مهم آن است که سنت حفظ شود؛ همانطور که می بینیم در سفره هفت سین بعد از ورود اسلام به ایران، کتاب مقدس قرآن اضافه شد ولی چیزی از هفت سین کاسته نشد. این مهم را می توان در شب یلدا نیز مشاهده کرد که حافظ خوانی به این جشن اضافه شد و تبدیل شد به پای ثابت شب های یلدای ایرانیان.

کدخبر: 981791 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟