گران فروشی اماکن اقامتی را به تلفن 09629 اعلام کنید / شهروندان امسال 160 هزار تماس با این سامانه داشتند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یحیی نقی زاده، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی در گفت و گو با رکنا گفت: نظارت بر تاسیسات گردشگری در ایام نوروز و تعطیلات بر عهده ما است. ما در بخش نظارت و ارزیابی، 600 ناظر تخصصی در استان ها داریم که قبل از شروع نوروز (پیش از تعطیلات داریم که از 15 بهمن شروع می شود تا 15 اسفند) از تاسیسات گردشگری بازدید و از نظر قیمت، کمیت و کیفیت خدمات را ارزیابی می کنند. این ناظران در صورتی که ایرادی وجود داشته باشد به صاحب آن مجموعه یادآوری می کنند که مشکلات را برطرف کند.

تقی زاده وزارت میراث فرهنگی

وی در ادامه تاکید کرد: مردم می توانند از طریق تماس با سامانه 09629 نیازها، مشکلات و شکایاتشان را مطرح کنند. لازم به ذکر است بعضی از شکایت ها امکان رسیدگی فوری دارند؛ این یعنی ناظران ما سریعا در محل حاضر می شوند و در وهله اول تلاش می کنند با تفاهم و توافق نسبت به رفع مشکلات هم وطنان اقدام کنند. این نوع شکایات که به این شکل حل می شوند، بیش از 70 درصد از شکایت ها را شامل می شود که بخش زیادی از آنها مربوط به گران فروشی می شود. در این موارد معمولا سعی بر این است که مبالغ اضافی به شاکی یا مسافر پرداخت شود.

تقی زاده با اشاره به اینکه دسته دوم شکایات مربوط به نوع قرارداد است که نیاز به بررسی اسناد و مدارک طرفین دارد، گفت: پیگیری این موارد از طریق هیات های رسیدگی انجام می شود که نیاز به داوری دارد. برای چنین شکایاتی، پس از بررسی اولیه، تشکیل پرونده انجام می شود و سپس در کمیته های استانی و ستادی به آنها رسیدگی می شود که زمان بیشتری لازم دارد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی همچنین گریزی به آمار سال 1402 زد و تاکید کرد: کل تماس ها با سامانه 09629 بالغ بر 160 هزار تماس بوده است که 35 هزار و 500 تماس مربوط به اطلاعات راه ها، 17 هزار تماس مربوط به اماکن گردشگری، 39 هزار تماس مربوط به اماکن اقامتی، 29 هزار 300 تماس مربوط به آب و هوا و 39 هزار تماس هم مربوط به سایر موضوعات بوده است.

وی گفت: از این تعداد تماس، 700 مورد شکایت ثبت شده است که 142 مورد از شکایات مربوط به تاسیسات گردشگری و مابقی مربوط به اماکن پذیرایی و... بوده است. لازم به ذکر است که به طور کلی در ایام بازرسی در سال گذشته، 24 هزار بازرسی انجام شد که طی آن 705 مورد اخطار، 73 مورد پلمب، 2 هزار و 900 مورد تذکر و بیش از 13 هزار و 300 گزارش نظارتی تنظیم شده است. همچنین هزار و 253 مورد تشویق نیز صادر شده است. 

کدخبر: 981238 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟