وزیر بهداشت: هر گونه تعطیلی بخش های بستری در تعطیلات نوروزی ممنوع است

به گزارش رکنا، بهرام عین اللهی ، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود که صبح امروز با موضوع تشریح‌ طرح سلامت نوروزی برگزار شد، گفت: در نشست شانگهای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک مرجع مشخص بود و این موفقیت ها با همراهی رسانه ها بوده است.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی و جامعه سلامت توسط رسانه‌ها پشتیبانی می شود و انعکاس اخبار باعث قوت قلب مردم می شود و اعتماد به حوزه سلامت از ضروریات است و باید آن را ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت در ایام نوروز خاطرنشان کرد: تشکیلاتی برای این طرح تهیه شده است و در حوزه ستادی معاونان بهداشت و درمان و اورژانس کشور مسئولیت اصلی در کمیته سلامت را برعهده دارند و هم عرض آن در دانشگاه‌ها این کمیته تشکیل شده است. ما به تمام بیمارستان‌ها مراکز جامع خدمات درمانی، مراکز هدایت عملیات بحران و مراکز هدایت عملیات اورژانس اعلام کرده‌ایم که در ایام نوروز باید به صورت آماده باش باشند. ۳۰۰ مرکز جامع سلامت در شهرهای مسافرپذیر فعالیت می کنند.

او افزود: در ایام نوروز پایگاه‌های سیار اورژانس نیز علاوه بر پایگاه‌های ثابت در جاده ها ایجاد خواهد شد و در ایام تعطیلات همه داروخانه های شبانه روزی باید فعالیت داشته باشند و نباید تعطیل باشند. دارو وتجهیزات نیز به اندازه کافی تامین شده است. خون هم به اندازه کافی در سازمان انتقال خون تامین شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد اگر مشکلی هم مشاهده شد با تلفن گویا ۱۹۰ تماس گرفته و مطالب خود را مطرح کنند.

وی ادامه داد: آزمایشگاه مواد غذایی در ساعات تعطیل با هماهنگی معاونت غذا در سازمان غذا و دارو دانشگاهها فعالیت خواهند داشت بیماری تعطیلی نمی شناسد و باید آمادگی کامل وجود داشته باشد.

او با اقدامات اورژانس در ایام نوروز گفت: ۳ هزار و ۳۴۵ پایگاه اورژانس، ۴ پایگاه سلامت نوروزی اورژانس در کلانشهرها و ۲ پایگاه‌ در سایر شهرها ایجاد خواهد شد. ۱۹۰۴ پایگاه جاده ای ۵ هزار و ۷۰۰ آمبولانس در طرح نوروزی فعال هستند. همچنین ۵۲ بالگرد ۲ بالگرد ثابت و ۶۴ اتوبوس آمبولانس در کل کشور و ۵ دستگاه آمبولانس شناور در مناطق دریایی و ۳۷۰ دستگاه موتورلانس و ۲۶ هزار و ۷۸۰ نفر نیروی اورژانس در این طرح فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت بحث ایمنی مواد غذایی و بحث پیشگیری از بیماری های منتقله از غذا در این طرح اهمیت دارو و از ۱۵ اسفند تا ۲۵ فروردین کارشناسان بهداشت نظارت‌های لازم را در این حوزه برعهده دارند. دو هزار و ۲۰۰ تیم بازرس بهداشت محیط در این مدت فعالیت خواهند داشت.

وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین وظیفه بازرسی از سازمان های تامین آب آشامیدنی نیز یکی دیگر از اقداماتی است که تیم های ویژه بهداشت محیط برعهده دارند. بازرسان بهداشت محیط به صورت صدرصد در این مدت آماده باش هستند.

وی درباره مراکز سراج گفت: در ایام نوروز این مراکز نیز فعال هستند و ۱۹۴ مرکز در کشور فعالیت هایی در حوزه مشاوره رفتاری برعهده دارند.

او درباره اقدامات درمانی در این ایام گفت: تیم واکنش سریع و کمیته مدیریت بحران در دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز جامع فعال شده است هر گونه تعطیلی بخش های بستری در تعطیلات نوروزی ممنوع است و اگر تعطیلی در بخش بستری در بخش خصوصی یا عمومی باشد تخلف است و با آن برخورد می شود.البته خدمات الکتیو در ایام نوروز انجام نمی شود و عمدتا خدمات اورژانس در آیتم نوروز در همه رشته ها ارائه می شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امکان اقامتی و رفاهی برای همراهان بیمار در استان‌های مسافرپذیر پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: ما امروز از یک نیروی دانشمند و متعهد و متخصص برخوردار هستیم بعضا اگر موارد استثنایی هم پیدا شود نباید به همه تعمیم داد و افتخار جمهوری اسلامی داشتن نیروی متخصص و فعال است.

او خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوب جمهوری اسلامی ایجاد تخصص طب اورژانس بود و متخصصان طب اورژانس در این مدت آماده باش هستند همچنین تعدادی از پزشکان به صورت انکال هستند و در صورت نیاز از این پزشکان نیز استفاده خواهد شد. به بیمارستانها ابلاغ شده باتوجه به پیش بینی بیماران نوروزی ظرفیت بستری را پیش بینی کنند.

وزیر بهداشت درباره دارو گفت: امسال با توجه به اقدامات بانک مرکزی وضعیت بهتری در خصوص دارو داریم و از نظر تامین دارو مشکلی وجود ندارد. تیم های پشتیبانی هم در نظر گرفته شده تا در صورت نیاز اقدامات فنی را انجام دهند.

وی درباره فعالیت درمانگاه‌های تخصصی گفت: این کار توسط رئیس بیمارستان ها تنظیم شده و به دانشگاه اعلام شده است به ویژه در خصوص دندانپزشکی حتما باید خدمات در این تعطیلات ارائه شود.

عین اللهی گفت: برخی از بخش های ما اصلا تعطیل پذیر نیستند مانند بخش های ویژه و دیالیز و حتما خدمات در ایام نوروز در این بخش ها باید به بیماران به خوبی ارائه شود. در ایام تعطیلات حتما باید متخصص بیمار را روزانه ویزیت کند. بخش های تصویربرداری به صورت شبانه روزی باید در بیمارستانها دایر باشد آزمایشگاه ها نیز باید خدمات خود را در این مدت انجام دهند.

وی ادامه داد: انتقال بیماران نیز یا باید از طریق آمبولانس های خصوصی انجام شود و در ایام تعطیلات بایدامبولانس های خصوصی نیز فعال باشند و رییس اورژانس بر این موضوع نظارت داشته باشد.

او درباره ارائه خدمات به بیماران خاص گفت: باتوجه به بیماری که این افراد دارند خدمات به آنها ارائه خواهد شد. مراکز تخصصی درمان سرطان نیز توصیه شده دایر باشند مراکز دندانپزشکی شبانه روزی دولتی که حدود ۶۰ مرکز هستند باید در این مدت خدمات خود را به صورت شبانه روزی ارایه دهند و اگر مشکلی بود می توانند به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

کدخبر: 980907 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟