بانوان فعال امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه تهران/ «نظام نامه اخلاق دانشگاه تهران» خروجی شورای امر به معروف و نهی از منکراست

به گزارش رکنا: «مهدی شهبازی» معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در مورد آخرین مصوبات شورای امر به معروف و نهی از منکر توضیح داد: دانشگاه تهران به عنوان دانشگاهی که نظام نامه اخلاقی را اولین بار مصوب و منتشر کرد، قائل بر این است که این نظام نامه باید کاملا رعایت و اجرا شود. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: این نظام نامه اخلاقی در اختیار دانشجویان، اساتید و کارکنان نیز قرار گرفت و در محل درهای ورودی و اماکن مختلف دانشگاه نیز قابل مشاهده است به این دلیل که همه بدانند که نظام نامه اخلاقی شامل چه مواردی می‌شود. 

در برخورد با دانشجویان رویکرد دانشگاه تهران اقناعی است

شهبازی افزود: نظام نامه اخلاقی دانشگاه تهران صرفا مربوط به پوشش نیست بلکه موضوعات مختلفی را در برمی‌گیرد و یکی از موضوعات آن، بحث پوشش دانشجویان است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در برخورد با دانشجویان رویکرد دانشگاه تهران اقناعی، گفت‌وگویی و مشورتی است، ادامه داد: البته در مواجهه با اساتید و کارکنان چنین موضعی نداریم؛ یعنی همانطور که موضع نرمی را در قبال دانشجویان اتخاذ کرده‌ایم و معتقدیم باید با آن‌ها صحبت شود، تذکر و مشاوره درست به دانشجویان داد، در قبال کارکنان و اساتید برخوردها بسیار جدی و کاملا قانونمند است و به حوزه تخلفات و گزینش کارکنان ارجاع داده می‌شوند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: ضمن اینکه کارگروهی ذیل شورای امر به معروف و نهی از منکر ماموریت پیدا کرده است تا شرایط را رصد، پایش و به صورت واحد به واحد ارزیابی کند و در صورتی که نیاز باشد تذکر و ارجاع صورت بگیرد و این مسیر از طریق کارگروه دنبال می‌شود. 

شهبازی در ادامه با تاکید بر اینکه معمولا در شورای امر به معروف و نهی از منکر ابتدا ارزیابی از وضع موجود انجام می‌شود سپس مبتنی بر آنچه از ارزیابی‌ها حاصل شده است، تصمیم گیری و تحلیل‌های متناسب با موضوع ارائه می‌شود، عنوان کرد: نظام نامه اخلاق که دانشگاه تهران ارائه داد، خروجی همین شورای امر به معروف و نهی از منکر و تحلیل‌هایی بود که روی موضوعات صورت گرفت، موضوع خانم‌هایی که در دانشگاه در راستای امر به معروف و نهی از منکر حضور داشته باشند نیز باز از همین مجرا ایجاد شد تا نسبت به کسانی که باید تذکر و مشاوره بگیرند، اقدام کنند. 

قبل از کمیته انضباطی، دانشجویان به مشاوره دعوت می‌شوند

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اضافه کرد: ما بحث مشاوره را در امر به معروف و نهی از منکر، چه در قالب مباحث مرتبط با پوشش افراد چه در حیطه نظام نامه اخلاق مورد تاکید قرار داده‌ایم که افراد نیازمند به این مشاوره‌ها، قبل از اینکه مکانیزم کمیته انضباطی و گزینش فعال شود، به مشاوره دعوت می‌شوند و بین آن‌ها گفت‌وگو شکل می‌گیرد و معمولا ختم به خیر می‌شود و حتی نیازی به ارجاع به مراحل بعدی نیست. 

او خاطرنشان کرد: مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تحت عنوان «ماد» از مهرماه فعالیت می‌کند و افرادی از حوزه علمیه، دانشگاه معارف و اندیشه اسلامی و روانشناسان در قالب کارگروه به ما کمک می‌کنند. 

شهبازی در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌ها در مورد نتایج عملکرد خانم‌های فعال در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه تهران نیز اظهار کرد: ما که از فعالیت‌های آن‌ها راضی بوده‌ایم و دانشجویان به ویژه از این منظر که یک خانم با آن‌ها مواجه می‌شود نه یک آقا راضی هستند. ضمن اینکه این افراد قول لینی دارند و بسیار با آرامش عمل می‌کنند و طبیعتا از بین افراد پخته استفاده کرده‌ایم و به همین دلیل هم خیلی خوب نحوه صحبت با دختران دانشجو و جوان را بلد هستند و مانند صحبت با دختران خودشان با دانشجویان مواجهه دارند.

 

کدخبر: 973278 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟