مدیریت مصرف آب در ایران افتضاح است/ هنوز برای ساخت و ساز و شست و شو از آب تصفیه شده استفاده می کنیم/ استفاده بیش از حد آب در صنعت

 

داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص اینکه آیا بارش های بهمن و پیش بینی که برای بارش های اسفند ماه اعلام شده است امکان کاهش بحران کم آبی در سال آینده را ایجاد خواهد کرد یا خیر  با اشاره به اینکه امسال شرایط بارندگی خوبی نداشتیم، گفت: ما نیاز به بارش برف داشتیم تا یخچال های طبیعی تغذیه شوند؛ اما اینگونه نشد. همچنین بارندگی در زمانی غیر از بازه زمانی مشخصِ مناسب برای بارندگی، موجب وقوع سیل و فرسایش خاک خواهدشد.

نیازمند بارش باران هستیم تا تنوع پوشش گیاهی از دست نرود و سدها کمی پر آب شود

وی تاکید کرد: مدل های پیش بینی ما، امسال برآوردهای درستی نداشت. الان هم نیازمند بارش باران هستیم تا تنوع پوشش گیاهی خود را از دست ندهیم و همچنین سدهای کشور نیز کمی پر شوند.

ادامه خشکسالی در ایران، یعنی افزایش آتش سوزی جنگل و گرد و غبار

اگر خشکسالی به این شکل ادامه پیدا کند، آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، افزایش طوفان های گرد و خاک و افزایش بیابان زایی را در پی خواهد داشت.

هنوز برای ساخت و ساز و شست و شو از آب تصفیه شده استفاده می کنیم

داریوش گل علیزاده گفت: ما باید بپذیریم که کشوری کم بارش و خشک داریم. ما هیچ وقت مدیریت درستی برای منابع آب کشور نداشتیم. ما هنوز هم آبی که به سختی و با هزینه زیاد تصفیه می کنیم برای ساخت و ساز و شست و شو و موارد غیر ضروری استفاده می کنیم. هفته گذشته در اصفهان بودم، جایی که درگیر بحران آبی است ولی پمپ های آب گذاشته اند و برداشت های بی رویه ای می کنند که نگران کننده است. این تغییر رویکردها را در برنامه ریزی ها و اجرای پروژه های جدید و... هم نمی بینیم.

فرسایش خاک و فرونشست خاک تقریبا جبران ناپذیرند

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در ادامه تاکید کرد: باید به یک سمتی برویم که افزایش بهره وری موجب مصرف بیش از حد آب نشود. در پیامدهای تغییرات اقلیم بسیار جدی و بعضا همچون فرسایش خاک و فرونشست، تقریبا جبران ناپذیر است. سدسازی و انتقال آب، آخرین گزینه است و در وهله اول اگر برنامه ریزی ها در راستای مدیریت مصرف آب باشد می تواند بهتر نتیجه گرفت.

مصرف آب در صنعت و کشاورزی در ایران بیش از حد است

تاکید داشت : مصرف آب در صنعت و کشاورزی در ایران بیش از حد است. همچنین محصولاتی در ایران کشت می شود که با شرایط آبی کشور همخوانی ندارد و اصلا به آب مجازی در هزینه های تولید یک محصول توجه نمی کنیم و آن را به راحتی صادر می کنیم. 

ما در مدیریت دچار روزمرگی شده ایم

وی افزود: هنوز در اصفهان، شیراز، جنوب تهران و خراسان برنج کاشته می شود و وزارت جهاد کشاورزی نظارت های لازم را بر این مهم ندارد. ما در مدیریت دچار روزمرگی شده ایم و برای خروج از این شرایط به برنامه ریزی میان و بلند مدت نیاز داریم.

او در ادامه در پاسخ به اینکه چرا سه وزارتخانه صمت، نیرو و جهاد کشاورزی در راستای کاهش اثرات بحران خشکسالی و مدیریت آب در کشور کاری نمی کنند، گفت: دانستن اینکه بحران آب داریم بخشی از ماجراست. از سویی دیگر باید جسارت مواجهه با واقعیت های تلخ را داشته باشیم و بپذیریم که کشوری خشک هستیم تا برنامه ریزی های درستی داشته باشیم. به دلیل تغییرات اقلیمی، روند کم بارشی در اکثر کشورها مشاهده می شود و زمان و مکان و شدت بارش ها مشاهده می شود. 

گل علیزاده گفت: بیش از 90 درصد تولید غذا در دنیا به وسیله خاک است و رودخانه های گل آلودی که در اکثر نقاط کشور می بینیم، نشان می دهد مدیریت مصرف آب چقدر افتضاح بوده است.

کدخبر: 970919 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟