زلزله خاموش در کمین ایران؛ کدام استان‌ها در خطر فرونشست زمین قرار دارند؟

به گزارش رکنا به نقل از خبرآنلاین،  آخرین تحقیقات و بررسی‌های میدانی حاکی از این است که تنها استان گیلان از تهدید فرونشست زمین مصون مانده و در این استان تا این تاریخ فرونشست زمین شناسایی نشده است.

در استان‌های کرمان، البرز، تهران، گلستان، قم و همدان نرخ فرونشست زمین در یک یا چند پهنه بالای ۲۰ سانتی‌متر در سال است که بیشترین تهدید متوجه این استان‌هاست.

"خطر فرونشست زمین " در کشور ما روز به روز استان‌ها و شهر‌های بیشتری را درگیر خود می‌کند و بیم آن می‌رود که دیر یا زود اثرات این پدیده که از آن به عنوان " زلزله خاموش" در لایه‌های پایین‌تر زمین یاد می‌شود، در سطح زمین پدیدار شده و جان و مال مردم کشورمان را به خطر بیندازد.

در حال حاضر این پدیده در همه استان‌های کشور در حال افزایش است و نرخ سالانه آن همواره درحال افزایش است و نزدیک به ۴۹ درصد جمعیت کل کشور در معرض "فرونشست زمین" هستند.

در رابطه با آخرین شرایط فرونشست در استان‌های مختلف کشور علی بیت‌اللهی؛ عضو هیئت عملی مرکز تحقیقات راه وشهرسازی گفت: آمار جهانی نشان می‌دهد که حدود ۳ تا ۵ درصد از کل پهنه‌های فرونشستی زمین دارای نرخ بالای ۱۰ سانتی‌متر در سال هستند. این در حالی است که در چندین استان کشور ما و در چندین پهنه از گستره استان‌ها، نرخ فرونشست زمین بالای ۱۰ سانتی‌متر درسال است.

وی ادامه داد: بنا بر آخرین بررسی‌های اینجانب، در سطح کشوری آمار زیر قابل ارائه است؛ در استان‌های کرمان، البرز، تهران، گلستان، قم و همدان نرخ فرونشست زمین در یک یا چند پهنه بالای ۲۰ سانتی‌متر در سال است. همچنین در استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، قزوین، سمنان، خراسان رضوی و اصفهان نرخ فرونشست زمین در یک یا چند پهنه بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر در سال است.

عضو هیئت عملی مرکز تحقیقات راه وشهرسازی اضافه کرد: در استان‌های آذربایجان غربی، یزد، کردستان، لرستان، زنجان، کرمانشاه و مازندران، فرونشست زمین دارای نرخ ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر در سال در یک یا چند محدوده است. در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، اردبیل و خراسان جنوبی در یک یا چند پهنه، فرونشست زمین دارای نرخی بین ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر درسال و در استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد نرخ فرونشست زمین در یک یا چند پهنه بین ۳ تا ۵ سانتی متر در سال برآورد شده است.

بیت‌اللهی خاطرنشان کرد: آخرین تحقیقات و بررسی‌های میدانی حاکی از این است که تنها استان گیلان از این تهدید مصون مانده و در این استان تا این تاریخ فرونشست زمین شناسایی نشده است، اما بعید نیست که با توجه به برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در این استان و مهاجرت‌های اقلیمی که به گیلان انجام شده، به‌زودی فرونشست گریبانگیر این استان شمالی کشورمان شود.

 

کدخبر: 970899 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟