اولین خودروی برقی ایران برای احمدشاه بود! + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اینجا نه فقط برای عشقِ ماشین ها؛ بلکه برای همه جذاب است. موزه خودروهای تاریخی تهران، همان جایی است که می توانید «تاریخ» را به وضوح لمس کنید. سرگذشت این چهارچرخ های پر زرق و برق آنچنان شما را شگفت زده می کند که باورتان نمی شود پشت هر کدام از این ماشین ها چه داستان هایی نهفته است. در ادامه طی یک پرونده، به معرفی 9 خودروی خاص و دیدنی موزه خودروهای تاریخی خواهیم پرداخت.

رولز رویس سیلور گوست، یکی از قدیمی ترین خودروهای موجود در موزه خودروهای تاریخی است و 100 سال از عمر آن می گذرد. سال 1919، احمدشاه برای قرارداد وثوق الدوله به درخواست ولیعهد انگلستان، به این کشور سفر می کند و در آن از صنایع دریایی، زمینی و ریلی آنجا از جمله کارخانه رولز رویس بازدید می کند. حین بازگشت به ایران، او یکی از این خودروها را سفارش می دهد. این سومین خودروی خریداری شده در تاریخ ورود خودرو به ایران است که البته سالم ترین خودروی موجود هم هست! 

رولز رویس سیلور گوست، کالسکه ای است و اتاق آن کاملا از چوب ساخته شده است و یک ورقه نازک فلز روی آن قرار گرفته است.  این ماشین دارای شیشه حائل بین راننده و سرنشین است که جنبه حفاظتی دارد؛ ولی مهم ترین علت وجود این شیشه، این است که در آن زمان، در جامعه انگلستان، طبقه کارگر، حق اشتراک فضا با طبقه ثروتمند را نداشته و این شیشه بین راننده و سرنشین قرار گرفته است. 

این خودرو، جزء اولین ماشین هایی است که در آن، از سیستم برق برای روشنایی خودرو استفاده شده و قبل از آن از روغن برای روشنایی خودرو استفاده می شده است.

زمانی که رولز رویس سیلور گوست ساخته شده است که دو موسس اصلی شرکت زنده بودند و آرم اصلی این شرکت قرمز رنگ است و بعد از فوت این دو نفر، این آرم به رنگ مشکی در می آید. 

مجسمه امیلی رولز رویس از جنس نقره و تماما کار دست است و نام سازنده، در زیر آن هک شده است.

کدخبر: 970622 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟