وزارت بهداشت: خدمات پرستاری در منزل تحت پوشش بیمه پایه قرار می‌گیرد /1400 مرکز مراقبت و پرستاری تحت پوشش بیمه نیستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: بعد از انقلاب اسلامی با توجه به توسعه مراکز آموزش عالی مرکز آموزش پرستاری از ۳۰ مرکز به ۲۱۵ مرکز آموزشی رسیده است.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: عمده مردم پرستاران را در چارچوب بیمارستانی می بینند اما در دنیا از پرستاران در حوزه بهداشت و پیشگیری نیز استفاده می شود از مجموعه مجوزهای استخدامی که از سال ۹۸ آغاز شده ۴۸ درصد از مجوزها به گروه پرستاری اختصاص داده شده است که با توجه به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی نیاز به ترمیم دارد در دولت سیزدهم در سه نوبت جذب داشته ایم. براساس قانون تبدیل وضعیت ایثارگران بالغ بر ۲۰ هزار نفر از گروه پرستاری بودند که از این طریق جذب شدند و از ۲۵ هزار نفر مجوز استخدام در مهر ماه امسال ۵۰ درصد مربوط به گروه پرستاری بود که تلاش می شود تا پایان سال این افراد بکارگیری شوند.

با اشاره به نگه داشت نیروی انسانی گفت: بیشترین دغدغه همکاران ما بحث معیشت و کرامت سازمانی است. طرح تعرفه خدمات پرستاری اجرایی شده است که در ابتدا ۱۷ بسته تعریف شده بود که الان پیشنهاد ما ۵۰ بسته خدمتی است که به شورای عالی بیمه پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: موضوع تعرفه در حوزه خدمات سلامت با اینکه پیشینه بیش از سه دهه دارد اما نیاز است که درخصوص آن ترمیم صورت بگیرد.

وی با اشاره به کرامت سازمانی گفت: ساماندهی و سازمان دهی مجددی در اختصاص توانمندیهای همکاران در بخش های مختلف داریم هزار ۷۰۰ نفر از گروه‌های مختلف پرستاری طی دو سال گذشته در پودمانهای تخصصی مورد آموزش و توانمندسازی قرار گرفته اند اقدامات برای اصلاح شرح وظایف و اصلاح ساختار حوزه پرستاری آغاز شده و برخی انجام شده و برخی در شرف انجام است.

وی ادامه داد: ما دو انجمن علمی پرستاری داریم که ۴ انجمن دیگر در حوزه پرستاری اضافه شده است و اساسنامه این انجمن ها تصویب شده و می توانند بدنه علمی معاونت پرستاری و نظام سلامت باشند.

اوبا اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: به دنبال پیگیری معاونت پرستاری و کمک وزارت بهداشت، بیمه های پایه مکلف شدند که برنامه خدمات پرستاری در منزل را مورد پوشش قرار دهند این کار باعث بازار کار مناسب در خدمات مراقبتی است نکته بعدی در این برنامه این است که قانون جامع پرستاری در سال اول برنامه هفتم از سوی وزارت بهداشت پیشنهاد شود.

وی درباره خدمات هوم کر ادامه داد: هزار و ۴۰۰ مرکز مراقبت و پرستاری دارای مجوز هستند علیرغم اینکه تعرفه مشخص شده بود اما تحت پوشش بیمه نبودند ولی در برنامه هفتم این اقدام انجام خواهد گرفت.

عبادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بسته ماندگاری پرستاران در معاونت پرستاری در حال تکمیل است و در این بسته تمرکز همزمان بر معیشت و کرامت است و اصلاح محاسبه اضافه کار یکی از موضوعاتی است که در این بسته به آن پرداخته شده است درخصوص اسکان نیز اقداماتی پیشنهاد داده شده است که بخشی درباره مسکن ملی و بخشی توسط اقامتگاه‌ها است. درباره پرستاران مناطق محروم نیز مواردی مطرح شده است که بعد از بررسی‌ها به تصویب خواهد رسید.

وی درباره امتیاز پرستارانی که در دوره کرونا حضور داشتند گفت: علاوه بر آزمون کتبی ۲۰ امتیاز به این پرستاران اضافه شده است و عمده پرستاران که در دوره کرونا قرارداد موقت بودند به اشکال مختلف جذب شده اند البته هنوز تعدادی هستند که جذب نشده اند.

وی درباره تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: ضرایب تا حدودی در سال ۱۴۰۲ اصلاح شد و میانگین دریافتی کارانه همکاران ما در حال حاضر سه میلیون تومان است البته ممکن است پرستاری کمتر از این کارانه را دریافت و یا پرستاری بیش از این میانگین را دریافت کند. این کارانه تابع ضریب اشغال تخت در بخش است و همچنین تابع موضوعات دیگر است. امیدواریم در سال ۱۴۰۳ این اصلاحات تعرفه مجددا انجام شود.

وی ادامه داد: در بسته ماندگاری یکی از پیشنهادات ما تعرفه ترجیحی است که برای ماندگاری پرستاران در مناطق محروم پیشنهاد داده ایم.

وی درباره مهاجرت شغلی پرستاران گفت: ممکن است این موضوع تا حدودی وجود داشته باشد. اگر جاذبه های شغلی در نظام سلامت افزایش پیدا کند از جمله نظام پرداخت اصلاح جدی داشته باشد می تواند از این موضوع جلوگیری کند.

درباره ضرب و شتم پرستاران گفت: همه گروه‌های سلامت به ویژه همکاران ما در اورژانس و اورژانس پیش بیمارستانی در فضایی کار می کنند که ممکن است سطح استرس افراد مراجعه کننده بالاست البته آموزش ها به همکاران ارائه داده می شود اما گاهی اوقات منجر به ضرب و شتم همکاران ما می شود. با فراجا ارتباطاتی برقرار کرده ایم تا بتوانیم بغیر از حراست بیمارستان از ظرفیت نیروی انتظامی استفاده کنیم تا امنیت را برای کادر درمان و مردمی که برای ارایه خدمات مراجعه کرده اند فراهم کنیم.

وی درباره فوق‌العاده خاص گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت دراین خصوص در مجلس تعدیل شد اما ما همچنان پیگیر هستیم تا بتوانیم این موضوع را برای نظام سلامت محقق کنیم.

 

کدخبر: 969970 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟