کشاورزی به منابع آب صدمه زد،ورشکستگی آب به معیشت کشاورزان / تسهیلات دولتی چرخ زندگی کشاورزان را نمی چرخاند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،کشاورزانی که کار و کسبی جز کشت و کار ندارند با کاهش سهمیه آب ناشی از کم بارشی و خشکسالی که در سال آبی داشته‌ایم کسب و کارشان به خطر افتاده و همین موضوع معیشت روزمره‌شان را تهدید می‌کند.

در شرایط ورشکستگی آبی ، ضمن کاهش حق آبه کشاورزان برای مدیریت خشکسالی، باید همزمان تدابیر لازم برای نگهداشت معیشت کشاورزان نیز صورت بگیرد. دولت می تواند اقدامات حفاظتی آب مانند برداشت آب باران، آبیاری قطره ای و تکنیک های کشاورزی کم مصرف را برای کاهش مصرف آب اجرا کند. یا دولت می تواند برای کشاورزان برای خرید تجهیزات کم مصرف مانند آبپاش، پمپ و مخازن ذخیره آب یارانه بدهد.

تنوع محصولات را برای کاهش وابستگی به محصولات پرمصرف آب و تشویق کشاورزان به کشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند نیز می تواند از راهکارهای موثر باشد. دولت می تواند به کشاورزانی که به دلیل کمبود آب دچار مشکل هستند کمک مالی ارائه کند. این می تواند شامل وام های کم بهره، کمک های بلاعوض و یارانه های مناسب باشد.

ضمن اینکه باید به کشاورزان در مورد اهمیت صرفه جویی در مصرف آب آموزش داد و در مورد تکنیک های کشاورزی کم مصرف برنامه های فرهنگی در نظر گرفت.

 دولت باید برنامه های مدیریت خشکسالی را اجرا کند که شامل اقداماتی برای کاهش تأثیر خشکسالی بر کشاورزان و جوامع روستایی باشد. اما وقتی با کشاورزان صحبت می شود تنها از کاهش حق آبه و کالا برگ هایی می گویند که زندگی آنها را تامین نمی کند.

این کشاورزان از موتور‌های آب خاموش می‌گویند و زمستان سختی که با تورم و گرانی باید پشت سر بگذرانند.بسیاری از کشاورزان در پی این محدودیت‌ها به ناچار به مشاغل دیگر رو آورده‌اند تا بتوانند هزینه‌های زندگی را تأمین کنند. در این راستا دولت با کاهش سهمیه آب کشاورزان هیچ برنامه حمایتی برای خانواده‌های آنان ارائه نداده است و همین موضوع این خانواده‌ها را با مشکلات معیشتی رو به رو کرده است.

رحمت اله نوروزی عضوکمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در برخی مناطق به صورت آزمایشی دولت برای حمایت از کشاورزان بسته‌های معیشتی تحت عنوان کالابرگ ارائه داده که در حال اجرا است.

نوروزی با اشاره به کاهش حق آبه کشاورزان که ناشی از بروز خشکسالی است افزود: در مجلس یازدهم راه‌اندازی شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی گامی رو به جلو بود و مجلس و دولت هماهنگی‌هایی در این راستا داشتند. کاهش سهم آب کشاورزان با در نظر گرفتن هزینه‌های کاشت داشت و برداشت و آبیاری تحت فشار قطره‌ای در راستای حمایت از کشاورزان است.

وی تأکید کرد: باید هزینه‌های کشاورزی را کاهش داد تا کشاورز سود بیشتری ببرد و با تهدید‌های ناشی از کمبود آب به خطر نیفتد.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای در راستای تأمین معیشت کشاورزان گفت: بیمه تأمین اجتماعی برای کشاورزان، تهیه کالابرگ بعد از حذف ارز ۹ میلیارد دلار و ارز ترجیحی با دستور رئیس جمهور به صورت آزمایشی در برخی مناطق کشور در حال اجراست.

وی افزود: دولت و مجلس در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که برای کشاورزان تسهیلات کم سود پرداخت کند تا این نسل زحمت کش که امنیت غذایی کشور وابسته به آنهاست دچار زحمت نشوند.

 

 

 

کدخبر: 964368 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟