رئیس دانشگاه تهران: رشته های دو مدرکی بین دانشگاه تهران و دانشگاه های پاکستان ایجاد می شود

به گزارش رکنا، سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست با روسای ۱۰ دانشگاه برتر پاکستان که ظهر امروز، دوشنبه ۲۵ دی ماه در پردیس مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: انعقاد تفاهم‌نامه، یکی از خروجی‌های این نشست به حساب می‌آید. دانشگاه تهران به تفاهم‌نامه‌ این مرکز آموزشی و دانشگاه‌های برتر پاکستان متعهد است.

وی با بیان اینکه دو کشور پاکستان و ایران باید در حوزهای علم و فناوری با یکدیگر پیوند بخورند، افزود: اگر این دو کشور در حوزه‌های علم و فناوری به یکدیگر پیوند بخورند، اتفاقات خیلی خوبی را رقم خواهند زد.

رئیس دانشگاه تهران با انتقاد از وضعیت علم در عرصه جهانی گفت: اگر علم واقعی باشد باید سعادت بشری را تضمین کند. بررسی‌ها بیانگر این است که علم نتوانسته سعادت بشری را تضمین کند.

مقیمی با اشاره به آموزه‌های دین اسلام گفت: اسلام به ما آموخته است که علم باید در جهت سعادت مادی و اخروی باشد؛ اما علم از منظر این کارکرد ناکارآمد است. به نظر می‌رسد، هستی‌شناسی علم با ماموریت اصلی آن یعنی توسعه علم و فناوری برای سعادت بشر متفاوت است.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و پاکستان تجربه‌های ناخوشایندی از قدرت‌های استعماری دارند، افزود: قدرت‌های استعماری از علم به منظور تسلط بر کشورها و چپاول ملت‌های دیگر بهره می‌برند.

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه تهران با اشاره به بیانات حضرت محمد (ص) درباره جایگاه مردم پارس در عرصه‌های علمی گفت: پیامبر اسلام نوید داده است اگر علم در ثریا هم باشد مردمانی از پارس به آن دست پیدا می‌کنند. ایرانیان و مردم پاکستان جزو خانواده پارسیان هستند و می‌توانند به قله‌های علمی دست یابند.

وی ادامه داد: با توجه به مأموریت الهی فعالیت در حوزه‌های علمی را برعهده داریم. اگر با یکدیگر متحد شویم و علم واقعی را به دست بیاوریم، می‌توانیم بشر را از آشفتگی رهایی بخشیم.

مقیمی با بیان اینکه دانشگاه تهران ریاست اتحادیه ۱۴ دانشگاه بزرگ ایرانی را بر عهده دارد، گفت: تجربه «شکل‌گیری اتحادیه دانشگاه‌های بزرگ ایران و روسیه» رچدر کارنامه کاری خود داریم. ما می‌توانیم چنین اتحادیه‌ای را در با دانشگاه‌های پاکستان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: ۸ ماه پیش،  اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در دانشکاه ملی مسکو برگزار کردیم. دانشگاه‌های برتر پاکستان می‌توانند به اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه اضافه شوند یا این الگو میان دانشگاه‌های ایران و پاکستان اجرایی شود.  

این استاد دانشگاه گفت: به منظور شکل‌گیری اتحادیه دانشگاه‌های برتر ایران و پاکستان می‌توانیم دبیرخانه اتحادیه دانشگاه‌های بزرگ ایران و پاکستان را تا هفته آینده افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: مسائل مختلف مانند مشکلات کمبود آب، خشکسالی ، مشکلات فرهنگی، هنری و تروریسم در این اتحادیه مورد بررسی قرار گیرند. با توجه به اینکه ایران و پاکستان با معضلات تروریستی مواجه هستند، می‌توانیم در اتحادیه دانشگاه‌های برتر ایران و پاکستان به این موضوع بپردازیم و خروجی را به مقامات کشورهای خود ارائه دهیم.

مقیمی گفت: دانشگاه‌ها باید به موضوع حل مسائل ورود کنند. ما به منظور اینکه توده مردم از دستاوردهای علمی مطلع شوند، تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران را ایجاد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و پاکستان علیرغم اشتراکات بسیار با واسطه‌های غربی با یکدگیر ارتباط برقرار می‌کنند، گفت: ما باید رودررو و با زبان خود با یکدیگر سخن بگوییم.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال اجرای اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و چین هستیم، گفت: پیشنهاد داده‌ایم که اجلاس دانشگاه‌های عضو پیمان شانگهای شکل بگیرد تا بستری فراهم شود که دانشگاه‌ها بتوانند نقش پررنگ‌تری برای کشور خود داشته باشند.

مقیمی با بیان اینکه ترم جدید تحصیلی دانشگاه تهران یک ماه دیگر آغاز می‌شود، گفت: جشن ۹۰ سالگی دانشگاه تهران را چهار ماه دیگر برگزار می‌کنیم. برخی از واحدهای این دانشگاه بیش از یک قرن قدمت دارند. بررسی‌ها بیانگر این است که دانش‌آموختگان دانشگاه تهران در عرصه‌های مختلف علمی نقش دارند.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم طی یک همکاری مشترک رشته‌های دو مدرکی میان دانشگاه تهران و دانشگاه‌های برتر پاکستان ایجاد کنیم.

کدخبر: 964036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟